اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله سایبری به دانشگاه حیفا دانست

کارشناسان اسرائیل می‌گویند که حمله سایبری به موسسه تکنیون از طرف یک گروه وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام شده است

اداره امنیت سایبری اسرائیل می‌گوید که همین گروه ایرانی مسئول بسیاری از حمله‌های دیگر در سراسر جهان است ـ Canva

اداره امنیت ملی سایبری اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که گروهی وابسته به وزارت اطلاعات ایران در حمله اینترنتی ماه گذشته به دانشگاه مهندسی حیفا موسوم به تکنیون دست داشتند.

به گزارش تایمز اسرائیل، این سازمان در بیانیه‌ای خبر داد که تحقیقات نشان می‌دهد این حمله از طرف گروهی موسوم به مادی‌واتر (MuddyWater) انجام گرفته که به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مرتبط‌ است.

کارشناسان این سازمان می‌گویند که همین گروه هکری مسئول بسیاری از حمله‌های دیگر در سراسر جهان است. به گفته این اداره، سال گذشته ایالات متحده و بریتانیا نیز اعلام کرده بودند که این گروه پشت یک سری حمله آنلاین در آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی بوده است.

این اداره در عین حال تاکید کرد که تحقیقات نشان می‌دهد در حمله انجام‌گرفته به  این دانشگاه، از بدافزاری استفاده شده که برای رمزگذاری سیستم‌عامل‌ها طراحی شده است.

این سازمان همچنین هشدار داد که ممکن است در ماه رمضان، «حمله‌های سایبری علیه اهداف مختلفی در اسرائیل با هدف مختل کردن فعالیت‌های تجاری آن‌ها انجام شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره امنیت سایبری اسرائیل از نهادها و شرکت‌های مختلف خواست که سطح حفاظت خود را در هفته‌های آینده افزایش دهند.

در جریان حمله سایبری ماه گذشته به دانشگاه مهندسی حیفا، گزارش شد که این دانشگاه ایمیلی از گروهی به نام دارک‌بیت (DarkBit) دریافت کرده که در آن، این گروه ۸۰ بیت‌کوین (۱.۷۹ میلیون دلار) از این موسسه تحقیقاتی در ازای اطلاعاتی که به دست آورده بود، باج‌خواهی کرد.

چند روز بعد، روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از منابع آگاه در موسسه تکنیون گفت که این حادثه یک حمله باج‌خواهی نبوده، بلکه با انگیزه سیاسی انجام گرفته بوده است. این منبع آگاه تاکید کرد که انتخاب دانشگاه تکنیون تصادفی نبوده، بلکه با هدف آسیب رساندن به یک نماد ملی اسرائیلی انتخاب شده بوده است.

به گفته کارشناسان امنیت ملی اسرائیل،‌ در سال ۲۰۲۲، ۵۳ حادثه سایبری در موسسات دانشگاهی اسرائیلی شناسایی شده است که اکثر آن‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند.

اسرائیل و ایران سال‌ها است که درگیر یک جنگ سایبری عمدتا مخفی‌اند. در سال ۲۰۲۰، مقام‌های اسرائیلی ایران را به تلاش برای هک کردن سیستم آب اسرائیل متهم کردند، ایران نیز بارها اسرائیل را به حمله سایبری به زیرساخت‌های این کشور متهم کرده است.

گذشته از تلاش برای حمله به سیستم آب، یک حمله سایبری در سال گذشته نیز که گمان می‌رود از طرف یک گروه ایرانی انجام شده باشد، باعث به صدا درآمدن آژیرهای موشکی در بیت‌المقدس شد. در سال ۲۰۲۱، نیز بیمارستانی در مرکز اسرائیل هدف یک حمله سایبری بزرگ قرار گرفت و سیستم‌های آن برای چند روز خاموش ماند تا اینکه مقام‌های نظامی و سایر کارشناسان در بازیابی اطلاعات آن کمک کردند.

بیشتر از جهان