گوترش: زنان در افغانستان به طور کامل از جامعه حذف شده‌اند

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد زنان روز دوشنبه برگزار شد

«سازمان ملل هرگز از حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان دست بر نمی‌دارد»ــJALAL MORCHIDI / AFP

در نشست دو هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از روز دوشنبه ۶ مارس آغاز شد، وضعیت زنان جهان از جمله زنان در افغانستان هم بررسی خواهد شد. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی افتتاحیه این نشست خاطرنشان کرد که حقوق زنان در سراسر جهان هدف سوءاستفاده قرار گرفته است و نقض می‌شود و اگر جهان به همین شکل به پیش برود، زنان تا ۳۰۰ سال بعد هم به حقوق خود نخواهند رسید. 

به گزارش آسوشیتدپرس، دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی‌اش به وضعیت زنان افغانستان هم پرداخت و گفت که طالبان زنان افغانستان را به صورت کامل از جامعه حذف کرده‌اند. با این حال او تاکید کرد که سازمان ملل هرگز از حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان دست نخواهند کشید و پیگیر حقوق آنان خواهند بود.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «هنوز سه میلیارد نفر به اینترنت دسترسی ندارند که اکثریت آن‌ها زنان و دختران در کشورهای در حال توسعه‌اند. در کشورهای کمترتوسعه‌یافته تنها ۱۹ درصد از زنان آنلاین‌اند. در سطح جهان، دختران و زنان تنها یک‌سوم دانشجویان در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را تشکیل می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد، هم در سخنرانی خود حضور آنلاین زنان در مقایسه مردان را به‌شدت اندک دانست. او با اشاره به زنان و دختران افغان گفت: «در افغانستان زنانی بودند که از طریق یوتیوب و وبلاگ‌نویسی فعالیت می‌کردند. طالبان به جست‌وجوی آنان به در خانه‌هایشان رفتند و بسیاری از آن‌ها به دلیل ترس از امنیت خود از کشورشان متواری شدند.»

او سپس به ایران اشاره کرد و افزود: «در ایران هم بسیاری از زنان به دلیل شرکت در فعالیت‌های آنلاین هدف قرار می‌گیرند.» باهوس ادامه داد: «اگر ما این نشست را جملگی با گفتن جمله دیگر بس است ترک نکنیم، مطمئنا شکست خورده‌ایم.»

سایمن مانلی، نماینده بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، نیز سخنرانی خود را به وضعیت زنان و دختران در افغانستان اختصاص داد. او خاطرنشان کرد که طالبان زنان را در افغانستان به انزوا رانده‌اند و افزود: «در آستانه روز جهانی زن، نیمی از جمعیت افغانستان عملا در خانه‌های خود زندانی‌اند و خشونت خانگی در حال افزایش است و اگر زنان از آزادی‌های خود استفاده کنند، در معرض خطر دستگیری، بازداشت و ضرب‌وشتم قرار می گیرند. دختران به‌جای حضور در مدرسه و برنامه‌ریزی آزادانه برای آینده‌شان با سرنوشت واقعا ویرانگر ازدواج اجباری مواجه می‌شوند.»

به گفته مانلی، طالبان داشتن یک زندگی آرام و باعزت را برای مردم افغانستان تقریبا غیرممکن کرده‌اند. او از جامعه جهانی خواست از طالبان بخواهند امید را به مردم افغانستان بازگردانند. او افزود که بریتانیا بیش از نیم میلیارد پوند کمک به افغانستان پرداخت کرده است تا حمایت‌های نجات‌دهنده از آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان صورت بگیرد. 

با آغاز پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، نیز دومین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را ارائه داد. این گزارش که بیشتر بر وضعیت حقوق زنان متمرکز است، حاصل بررسی‌های گزارشگر حقوق بشر بین ماه‌های ژوییه تا دسامبر ۲۰۲۲ است.

به گزارش رویترز، ریچارد بنت در گزارش خود گفت که رویکرد طالبان قبال زنان و دختران در افغانستان را می‌توان جنایت علیه بشریت به حساب آورد. او هشدار داد: «طالبان باید بدانند که رفتارشان با زنان و دختران افغان قابل‌تحمل نیست.»

بنت به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «سیاست عمدی و حساب‌شده طالبان انکار حقوق بشر زنان و دختران و محو آن‌ها از زندگی عمومی است. این ممکن است جرم بین‌المللی آزار و اذیت جنسیتی محسوب شود که می‌توان مقام‌های [طالبان] را در قبال آن پاسخگو کرد.» 

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد زنان در آستانه از روز جهانی زن برگزار می‌شود. گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد که زنان در سراسر جهان، نسبت به مردان، در جایگاه پایین‌تری قرار گرفته‌اند و تبعیض در اشکال مختلف بر زنان اعمال می‌شود اما این برخورد دوگانه در کشورهای عقب‌مانده و درحال‌توسعه شدیدتر و خشونت‌بارتر است.

شاید افغانستان تنها کشوری در جهان باشد که زنان را کاملا از عرصه‌های اجتماعی کنار گذاشته است. طالبان فعالیت زنان در برخی مشاغل درمانی و آموزش را نیز به‌سختی تحمل می‌کنند.