زنان زندانی اوین؛ از آزار‌های جنسی تا پرونده‌سازی‌های مکرر

در بند زنان زندان اوین، ۲۴ زندانی سیاسی محبوس‌اند که پنج تن از آنان بالای ۶۰ سال سن دارند

بیشتر زندانیان زن سابقه حبس در سلول‌های انفرادی را دارندــ فرارو

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، فهرست ۲۴ زن محبوس در بند زنان زندان اوین را که در پی فعالیت‌های مدنی و سیاسی در ایران با اتهام‌های امنیتی در این زندان نگهداری می‌شوند و شماری از آنان شرایط دشواری دارند، منتشر کرد.

بر مبنای این گزارش، برخی از این زنان زندانی به دلیل محکومیت‌های طولانی‌مدت یا ضرب‌وشتم در زمان بازداشت، با مشکلات جسمانی متعددی مواجه شده‌اند. برخی از آنان از جمله اکرم نصیریان، فریبا کمال‌آبادی، ناهید تقوی، نسرین جوادی خزری و معصومه نساجی بیش از ۶۰ سال سن دارند و برخی دیگر از جمله فاطمه مثنا و مهوش شهریاری‌ثابت بیماری‌های متعددی دارند. تعداد قابل‌توجهی از زندانیان این بند مادرند.

بررسی‌های هرانا نشان می‌دهد که این زندانیان در طول دوران حبس خود، همواره با مواردی نظیر تحمل حبس در سلول‌های انفرادی، بازجویی و پرونده‌سازی‌های مکرر، فقدان رسیدگی پزشکی، محرومیت از تماس و ملاقات با خانواده، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و نگهداری در کنار زندانیان جرائم عمومی مواجه بوده‌اند.

مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، ناهید تقوی و زهرا زهتاب‌چی از جمله کسانی‌اند که بخش عمده‌ای از دوران بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی گذرانده‌اند.

گزارش پیش رو به وضعیت و ‌اتهامات ۲۴ زن زندانی سیاسی‌ــ‌امنیتی که در حال حاضر ساکنان این بند را تشکیل می‌دهند، اختصاص دارد.

بهاره هدایت

بهاره هدایت ۱۱ مهر در منزل یکی از دوستانش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او از چهارم آبان تاکنون در بند زنان زندان اوین محبوس است.

این زندانی سیاسی در ارتباط با اعتراض‌های دی‌ماه ۹۸ با حکم دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و هشت ماه زندان، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی و سه ماه خدمت در آسایشگاه سالمندان محکوم شد. او اواسط آبان‌ ۱۴۰۱ در پرونده جدیدی، با ‌اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی و ترویج فساد و فحشا» تفهیم اتهام شد.

بهاره هدایت سال ۱۳۸۸ نیز به‌ دلیل فعالیت‌هایش به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. او متولد سال ۱۳۶۰ و فعال دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی تهران است که در طول دوران حبس خود، به مدت هفت ماه در سلول انفرادی محبوس بوده است.

اکرم نصیریان

اکرم نصیریان اواخر مرداد طی ابلاغیه‌ای برای اجرای حکم دو سال و دو ماه حبس به دادسرای اوین احضار و سپس به زندان اوین منتقل شد.

این زندانی سیاسی روز ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در تهران بازداشت شد و در آذرماه همان سال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ریاست ایمان افشاری بابت اتهام‌های «اجتماع و تبانی به‌ قصد انجام جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی» در مجموع به چهار سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد. اکرم نصیریان، ۶۰ ساله، ساکن تهران و از اعضای انجمن «ندای زنان ایران» است.

سپیده قلیان

سپیده قلیان از تیرماه ۱۳۹۹ تاکنون در حال تحمل دوران محکومیت پنج‌ ساله‌اش در زندان است.

این فعال مدنی آبان ۱۳۹۷ به همراه شماری از اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه و فعالان کارگری در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد. او حدود یک ماه بعد با قرار وثیقه آزاد شد اما در ۳۰ دی‌ همان سال دوباره بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.

سپیده قلیان آبان‌ ۱۳۹۸ با قرار وثیقه آزاد شد و حدود یک ماه بعد، دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم پنج سال حبس قطعی او را صادر کرد. قلیان تیر ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفندماه همان سال از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد.

این زندانی سیاسی در مهرماه ۱۴۰۰ در حالی‌ که در مرخصی از زندان به سر می‌برد، در منزل خواهرش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در آبان ۱۴۰۱ نیز بابت پرونده جدیدی با اتهام‌های «نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و مامورین و انتشار تهمت، الفاظ رکیک با نسبت‌های توهین‌آمیز» تفهیم اتهام شد. سپیده قلیان ۲۹ ساله است و سابقه تحمل ۸۰ روز حبس در سلول انفرادی را دارد.

ثمین احسانی

ثمین احسانی، شهروند بهائی، فعال حقوق کودکان و ۳۷ ساله است. او خرداد ۱۳۹۱ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه، بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در فرقه ضاله بهائیت» در مجموع به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این شهروند بهائی در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، بازداشت و برای اجرای حکم پنج سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

ثمین احسانی که سابقه ۲۵ روز حبس در سلول انفرادی را دارد، در دوران محکومیت و بازداشت از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان حتی پس ابتلا به بیماری کرونا، هم محروم مانده بود.

زهرا زهتاب‌چی

زهرا زهتاب چی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۲ بازداشت و پس از تحمل ۱۴ ماه حبس در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند زنان این زندان منتقل شد. او هم‌اکنون در حال تحمل دوران محکومیت ۱۰ ساله‌اش در این زندان است.

این زندانی سیاسی سال ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی بابت اتهام «بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» به ۱۲ سال حبس محکوم شد که این حکم پس از یک سال در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این زندانی سیاسی ۵۳ ساله مادر دو فرزند است و پیش‌تر در سال ۱۳۸۸ هم به دلیل فعالیت‌های خود بازداشت شده بود.

نرگس محمدی

نرگس محمدی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰، در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد ابراهیم کتابدار، از جان‌باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸، در کرج بازداشت شد.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر از آبان ۱۴۰۰ تاکنون دوران محکومیت ۹ سال و هشت ماهه خود در زندان اوین سپری می‌کند. این فعال حقوق بشر در سال ۱۳۹۴ نیز به‌ دلیل فعالیت‌هایش بازداشت و پنج سال و نیم حبس شد.

نرگس محمدی در مهرماه ۱۴۰۱، با باز شدن پرونده‌ای جدید در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به ۱۵ ماه حبس تعزیری، معرفی ماهانه به فراجا به مدت دو سال، ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال، منع عضویت در احزاب، دسته‌‌ها و گروه‌های سیاسی به مدت دو سال و پاکسازی مناطق از زباله در مناطق خالی سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع به مدت سه ماه روزی چهار ساعت محکوم شد.

نرگس محمدی که ۵۰ سال دارد، بار‌ها در دوران محکومیت خود هدف ضرب‌وشتم مسئولان زندان و زندانیان جرائم عمومی قرار گرفته است. او علی‌رغم بیماری قلبی از رسیدگی پزشکی و دریافت دارو محروم مانده و به مدت پنج ماه در سلول انفرادی محبوس بوده است.

سارا احمدی

سارا احمدی، نوکیش مسیحی، به همراه همسرش خرداد ۱۳۹۹ در آمل پس از تفتیش منزلشان، بازداشت شد. او در آذر همان سال در دادگاه تجدیدنظر استان تهران بابت اتهام «برهم زدن امنیت ملی از طریق اداره کردن دسته‌جات، شبه‌دسته‌جات و گروه‌های غیرقانونی مسیحیت تبشیری صهیونیستی» به هشت سال حبس محکوم شد. این نوکیش مسیحی به‌عنوان مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به معلولان ذهنی به مدت شش ماه روزی چهار ساعت محکوم شد.

سارا احمدی ۴۴ ساله و ساکن تهران است. او سابقه تحمل ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی دارد.

سپیده کاشانی

سپیده (حمیده) کاشان‌دوست (کاشانی)، زندانی محیط‌ زیستی از زمستان ۱۳۹۶ تاکنون در حال تحمل دوران محکومیت شش سال حبس خود در این زندان است.

سپیده کاشانی به همراه هفت تن دیگر از فعالان محیط‌ زیست، آبان ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. بر اساس حکم صادره، سپیده کاشانی به تحمل شش سال حبس تعزیری محکوم شد. سپیده کاشانی، ۵۰ ساله، فعال محیط‌ زیست و از جمله کارشناسان موسسه حیات‌ وحش پارسیان است. او به مدت دو سال در سلول انفرادی محبوس بوده است.

نیلوفر بیانی

نیلوفر بیانی، فعال محیط‌ زیست، از بهمن‌ ۱۳۹۶، دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

ماموران اطلاعات سپاه نیلوفر بیانی را در بهمن‌ ۱۳۹۶ بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل کردند. او در دوران بازداشت برای اعتراف اجباری علیه خود و سایر متهمان پرونده تحت‌فشار و آزار و اذیت جنسی قرار گرفت.

نیلوفر بیانی با حکم قاضی صلواتی به اتهام «همکاری با آمریکا به‌عنوان دولت متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم و تفهیم اتهام شد. او در آذر ۱۳۹۸ پس از نزدیک به ۷۰۰ روز بازداشت در بازداشتگاه ۲ الف، در نهایت به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او اواخر مهر ۱۳۹۹، پس از انتشار نامه‌ای درباره وضعیت خود، با اتهام «نشر اکاذیب» با پرونده جدیدی روبرو شد.

نیلوفر بیانی ۳۵ ساله و کارشناس سابق موسسه حیات‌ وحش پارسیان، دو سال از محکومیت ۱۰ ساله خود را در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین بوده است.

شکیلا منفرد

این زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در حال تحمل دوران محکومیت شش سال حبس خود در این زندان است.

نیرو‌های امنیتی در تهران منفرد را در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹، هنگام خروج از منزل بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی در یکی از بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه در تهران، به زندان اوین منتقل کردند.

شکیلا منفرد بهمن‌ ۱۳۹۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به شش سال حبس تعزیری و چهار ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به چهار سال و دو ماه حبس کاهش یافت.

 او در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به چهار سال و دو ماه حبس قطعی محکوم شد.

منفرد در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ نیز به اتهام «عضویت در گرو‌های مخالف نظام» به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و به  اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

همچنین در پی شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران به بهانه امتناع این زندانی از استفاده از دست‌بند در زمان اعزام به مراجع قضایی، به همراه ۱۳ تن از زندانیان سیاسی، با بازشدن پرونده‌ای مشترک در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین مواجه شد. ‌اتهام مطروحه علیه این زندانیان «اخلال در نظم آسایش عمومی، اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به مقام‌ها و تمرد نسبت به مامورین زندان» عنوان شد.

شکیلا منفرد، متولد ۱۳۷۲ و ساکن تهران،  طی دوران محکومیت سابقه تحمل ۷۲ روز حبس در سلول انفرادی را دارد.

فریبا کمال‌آبادی

فریبا کمال‌آبادی، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران ایران»، در بند زنان زندان اوین به‌سر می‌برد.

این شهروند بهائی در تاریخ نهم مرداد ۱۴۰۱ در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و ۳۰ آبان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ‌ایمان افشاری، به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. فریبا کمال‌آبادی، ۶۰ سال دارد و ساکن تهران است.

فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین، در حال تحمل دوران محکومیت پنج سال حبس خود در این زندان است. او در تاریخ پنج مهر در تهران بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضاییه پیش‌تر با بیان اینکه فائزه هاشمی رفسنجانی با دو پرونده محکومیت مواجه است، گفته بود که او در پرونده نخست به ۱۵ ماه حبس تعزیری و در پرونده دوم به ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته ستایشی، هاشمی رفسنجانی هم‌اکنون در حال گذراندن محکومیت حبس بابت پرونده نخست است.

فائزه هاشمی رفسنجانی، متولد ۱۳۴۱، نماینده سابق تهران در مجلس پنجم و عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت در مراجع قضایی را دارد. او ۳۸ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

فاطمه مثنی (مثنا)

فاطمه مثنی (مثنا)، زندانی سیاسی بیمار در زندان اوین، از مهر ۱۳۹۴ در حال تحمل دوران محکومیت ۱۵ سال حبس خود در این زندان است. ماموران وزارت اطلاعات ابتدا او را در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۱ بازداشت کردند و به مدت ۷۵ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگه داشتند و سپس به بند زنان این زندان منتقل کردند.

در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، قاضی ماشاالله احمدزاده او و همسرش را بابت اتهام «بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» هرکدام به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و حکم مصادره اموال این خانواده از جمله محل کسب همسرش و منزل شخصی‌ آنان صادر شد. ستاد اجرای فرمان امام منزل این زوج را در اردیبهشت ۱۳۹۹ مصادره کرد. یادآوری می‌کنیم حکم مصادره محل کسب این زوج به نفع ستاد اجرای فرمان امام پیش‌تر در اسفند ۱۳۹۷ اجرا شده بود.

فاطمه مثنی متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۶ است. او زمانی که تنها ۱۳ سال داشت، همراه با مادرش به مدت سه سال در زندان بود. ‌اتهام آن‌ها محاربه و بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق بود. سه برادر فاطمه مثنی همراه با همسر یکی از برادرانش در  دهه ۶۰ اعدام شدند.

این زندانی سیاسی سابقه تحمل شش ماه و نیم انفرادی هم دارد.

ویدا ربانی

ویدا ربانی در نخستین روز‌های خیزش سراسری ۱۴۰۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او دی‌ ۱۴۰۱ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به شش سال و ۱۵ ماه حبس  بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام» محکوم شد.

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های خود، سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او ۳۴ سال دارد و به مدت ۷۰ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

گلرخ ایرایی

گلرخ ابراهیمی ایرایی روز دوشنبه ۴ مهر در منزل خود در تهران همراه با ضرب‌وشتم بازداشت شد. نیرو‌های امنیتی در جریان بازداشت منزلش را تفتیش و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کردند.

این زندانی سیاسی اوایل آبان در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، بابت اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شد. او پیش‌تر نیز به‌ دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشت. در آخرین مورد، او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه او را به دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب هم محکوم کرد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، ۴۲ ساله، سابقه تحمل حبس در سلول انفرادی به مدت ۷۹ روز را دارد.

ملیحه نظری

ملیحه نظری، نوکیش مسیحی که پیش‌تر در تیرماه ۱۳۹۹ در منزل خود در تهران بازداشت و زندانی شده بود، در خردادماه با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام‌های «تشکیل دسته و گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری و تشکیل کلیسای خانگی» به شش سال حبس محکوم شد.

او شهریور ۱۴۰۱ برای اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد.

ملیحه نظری، نوکیش مسیحی، ساکن تهران، ۵۰ ساله و مادر دو پسر ۲۲ و ۱۵ ساله است. او به مدت ۲۰ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

مهوش شهریاری ثابت

مهوش شهریاری ثابت در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و بعد از تحمل ۱۳ ماه انفرادی در مشهد، به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و مدت ۲۷ ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ این زندان نگهداری شد.

قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، در مردادماه ۱۳۸۹، او را به ۲۰ سال حبس محکوم کرد. او روز بعد به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد. اردیبهشت ۱۳۹۰، در تبعیدی دیگر، به ندامتگاه زنان قرچک انتقال یافت و بعد از یک هفته به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او در مدت حبس تنها یک بار به مرخصی اعزام شد. در سال ۱۳۹۴ حکم ۲۰ سال حبس او به ۱۰ سال کاهش یافت.

مهوش شهریاری ثابت در ۲۰ ماه اولیه بازداشت تفهیم اتهام نشد و اجازه تماس با وکیل هم نداشت.

این شهروند بهائی با پایان مدت حبس ۱۰ ساله خود در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ از اوین آزاد شد. او مجددا در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۱، همراه با تفتیش منزل بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ‌ایمان افشاری به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

این شهروند بهائی در نتیجه تحمل ۱۰ سال حبس قبلی، به بیماری‌های زیادی از جمله پوکی استخوان مبتلا شده است و از زمان بازداشت به دارو‌های موردنیازش دسترسی ندارد. ثابت از تاریخ ۳۰ آبان با خانواده خود تماس نگرفته است و اجازه ملاقات نیز ندارد.

ناهید تقوی

ناهید تقوی، شهروند ۶۸ ساله ایرانی‌ــآلمانی، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در منزلش در تهران بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.

او پس از گذشت پنج ماه از این سلول انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در زمان بازداشت، طی ۸۰ جلسه، معادل هزار ساعت، تحت بازجویی قرار گرفت.

این زندانی دوتابعیتی بار‌ها به بهانه‌های مختلف از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف منتقل و به‌صورت بلاتکلیف در سلول انفرادی نگهداری شده است.

ناهید تقوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ‌ایمان افشاری بابت اتهام‌ «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. او به‌رغم دستور پزشک مبنی بر لزوم جراحی کمر و تامین وثیقه، تاکنون از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

تقوی ۲۰۰ روز از دوران محکومیت خود را در سلول انفرادی گذرانده و طی دوران بازداشت و محکومیت از تماس تلفنی و رسیدگی پزشکی نیز محروم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نسرین جوادی خزری

نسرین (اعظم) جوادی خزری در اردیبهشت ۱۳۹۸، هم‌زمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد.

طبق حکم دادگاه تجدیدنظر، این زندانی سیاسی بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس محکوم و از تیر ۱۴۰۱ برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شده است.

نسرین جوادی خزری در پی شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران به بهانه امتناع از استفاده از دست‌بند در زمان اعزام به مراجع قضایی، به همراه ۱۳ تن دیگر از زندانیان سیاسی، با باز شدن پرونده‌ای مشترک در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین مواجه شد.

نسرین جوادی خزری، ۶۵ ساله، به مدت ۵۰ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

نرگس منصوری

نرگس منصوری مرداد ۱۳۹۸ هنگام بازگشت از محل کارش بازداشت و پس‌ از اینکه به مدت ۲۰ روز در سلول‌ انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین بازجویی شد، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

نرگس منصوری در پی اعتصاب غذای اعتراضی سه‌روزه از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل و در آبان ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد اما نیرو‌های امنیتی بار دیگر او را در سال ۱۴۰۱ بازداشت کردند.

این فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یک فرزند ۱۲ ساله دارد.

نرگس منصوری، ۴۶ ساله، در مجموع به مدت ۷۲ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

مریم حاجی‌حسینی

مریم حاجی‌حسینی اواخر شهریور ۱۳۹۸ بازداشت و حدود شش ماه در بازداشتگاه یکی از نهاد‌های امنیتی در تهران نگهداری شد و تحت بازجویی قرار گرفت. او در فروردین‌ ۱۳۹۹، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به ‌اتهام‌های مریم حاجی‌حسینی اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. «افساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» از جمله اتهام‌های مطروحه علیه حاجی‌حسینی بود که به صدور حکم اعدام برای او منتهی شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس و رد مال دریافتی از طریق جاسوسی کاهش یافت. مریم حاجی‌حسینی به مدت ۴۱۲ روز در سلول انفرادی محبوس بوده است.

طاهره بجروانی

طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی کوهساره، از جان‌باختگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در محل کارش واقع در شهر قدس تهران بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

طاهره بجروانی پس از گذشت بیش از ۳۳ روز و بعد از اتمام مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. تاکنون از دلیل بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

معصومه (فرح) نساجی

این زندانی ۶۰ سال دارد و ۴۸ روز از دوران محکومیت خود را در سلول انفرادی گذرانده است. او با حکم دادگاه انقلاب تهران به تحمل پنج سال و چهار ماه حبس محکوم شده است.

نگار زارعی، ۳۱ ساله نیز به تحمل پنج سال و یک ماه زندان محکوم شده و ۲۱ روز از دوران محکومیتش را در سلول انفرادی گذرانده است. از جزئیات پرونده و‌ اتهام او هم اطلاعی در دست نیست.