اعتراض به وضعیت زندان قرچک؛ سلامت تمام زندانیان زن در خطر است

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی زن محبوس در زندان قرچک، طی نامه‌ای نسبت به وضعیت این زندان اعتراض کردند

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده: زنان زندانی در قرچک به شکل سیستماتیک و فرسایشی از سه عنصر حیاتی محروم هستند _ ایندیپندنت فارسی

رعایت نکردن حقوق انسانی زندانیان، موضوعی است که دو زندانی سیاسی زن ایران در نامه‌ای با اعتراض نسبت به آن، عنوان کردند که وضعیت زندان‌ها در ایران هرگز بهتر نشده بلکه بسیار بدتر از قبل نیز شده است.

صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، وکیل و فعال حقوق‌بشر زندانی به نقل از او و عالیه مطلب‌زاده، از دیگر فعالان مدنی زندانی، نامه‌ای منتشر کرده که در آن نسبت به وضعیت زندان قرچک و در خطر بودن سلامت زندانیان اعتراض شده است.

در متن این نامه آمده است:‌ «طی چند هفته گذشته مقام‌های مختلف قضایی از ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی تا ریاست سازمان زندان‌های کشور و بسیاری از مقام‌های ریز و درشت، از زندان زنان قرچک بازدید داشته و همه آنها از رعایت حقوق انسانی زندانیان و رافت اسلامی سخن گفته‌اند، اما متاسفانه وضعیت زندانیان و زندان هرگز بهتر نشده بلکه بسیار هم بدتر شده است.»

در متن منتشر شده از سوی این دو زندانی زن عنوان شده که سرریز شدن چاه‌های فاضلاب زندان زنان قرچک به تمام بندها و حیاط بندها، آن هم در گرمای شدید کویری که همواره آلاینده‌های مختلف شیمیایی خطرناک فضای آنجا را مسموم می‌کند، حالا بوی تعفن شدید و حشرات موذی را هم به جان بیش از هزار زن زندانی در بندهای مختلف این زندان انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در این نامه مطرح کردند، هوای سمی و آلوده زندان قرچک، تمامی زندانیان را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار داده و وضعیت تنفسی و جسمی برخی از آنها به شدت نگران کننده شده است.

در این متن تاکید شده: «فیلترها و سیستم فرسوده تسویه آب زندان دوباره از کار افتاده و کیفیت و عرضه غذا به زندانیان و محدودیت‌های اعمال ‌شده برای تهیه مواد غذایی و دارویی و خدمات پزشکی از بیرون به خاطر مخالفت‌های مسئولان زندان شرایط را برای زندانیان بدتر از قبل کرده است.»

در این خصوص عنوان شده که باوجود پیگیری زندانیان در روزهای اخیر، هیچ‌گونه اقدام موثری از سوی مسئولان زندان و سازمان زندان‌های کشور و مقام‌های قضایی برای حل این مشکل، صورت نگرفته است.

این دو فعال مدنی متذکر شده‌اند: «با وضعیت کنونی به نظر زنان زندانی در قرچک به شکل سیستماتیک و فرسایشی از سه عنصر حیاتی نیاز انسانی به آب، هوا و غذای سالم محروم هستند. در آنجا جان و سلامتی تمام زندانیان در خطر است.»

نرگس محمدی، فعال حقوق‌بشر، اواخر فروردین سال جاری بار دیگر به زندان (قرچک) رفت. او در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «به دلیل دستور دادستانی برای مصادره و جلب اموال وثیقه‌گذارم به زندان باز می‌گردم.»

او اوایل اسفند ۱۴۰۰ برای درمان و جراحی قلب به مرخصی درمانی فرستاده شد اما پس از مدتی کوتاهی مجدد به زندان احضار شد. عالیه مطلب‌زاده نیز همراه نرگس محمدی برای گذراندن دوران محکومیت خود در قرچک زندانی است.