هشدار صدراعظم آلمان به چین درباره ارسال تسلیحات به روسیه

صدراعظم آلمان: ولادیمیر پوتین از اتحاد آمریکا، اروپا و کشورهای دوست اوکراین ارزیابی درستی نداشت

آلمان به تازگی با تحویل تانک‌های تهاجمی و پیشرفته لئوپارد۲ به اوکراین موافقت کرده است-AFP

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، هشدار داد در صورتی که چین برای جنگ علیه اوکراین به روسیه سلاج ارسال کند با «پیامدهایی» مواجه می‌شود و همزمان ابراز خوشبینی کرد که پکن از چنین اقدامی خودداری کند.

صدراعظم آلمان درباره ماهیت «عواقب» ارسال تسلیحات از چین به آلمان توضیح بیشتری ارائه نکرد. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپاست و در سال‌های اخیر چین بزرگترین شریک تجاری این کشور بوده است.

سخنان صدراعظم آلمان در مصاحبه با سی‌ان‌ان روز یکشنبه و دو روز پس از دیدار او با جو بایدن، رئیس جمهورس آمریکا در واشنگتن منتشر شد.

مقامات آمریکایی اخیرا هشدار دادند که چین ممکن است از حاشیه خارج شود و برای روسیه تسلیحات و مهمات ارسال کند.

صدراعظم آلمان پیش از سفر به آمریکا و دیدار با جو بایدن نیز از پکن خواسته بود که از ارسال سلاح به روسیه خودداری کند و در عوض از نفوذ خود برای تحت فشار قرار دادن مسکو به منظور خروج نیروهای روسیه از اوکراین استفاده کند.

شولتز در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان که آیا چین در صورت کمک تسلیحاتی به روسیه با تحریم مواجه خواهد شد، گفت: «چنین اقدامی عواقبی خواهد داشت اما اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که برای چین روشن می‌کنیم چنین اتفاقی نباید بیفتد.»

صدر اعظم آلمان همچنین ابراز خوشبینی کرد که مقام‌های پکن در این مورد با خواست آلمان، اروپا و ایالات متحده همراهی کند و گفت: «بباید بسیار بسیار محتاط باشیم.»

اولاف شولتز در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، تاکید کرد که ولادیمیر پوتین از اتحاد آمریکا، اروپا و کشورهای دوست اوکراین، به ویژه در مورد حمایت تسلیحاتی این کشورها از اوکراین ارزیابی درستی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان به تازگی با تحویل تانک‌های تهاجمی و پیشرفته لئوپارد۲ به اوکراین موافقت کرده است و شماری از نیروهای اوکراینی برای آموزش کاربری این تانک‌ها در حال طی دوره آموزشی در آلمان‌اند.

صدراعظم آلمان همزمان با بیان اینکه ارسال تسلیحات از اتحادیه اروپا و آمریکا به اوکراین ادامه خواهد داشت، تاکید کرد که آلمان اکنون قدرتمندترین حامی اوکراین در اروپا است و در آینده نیز  چنین نقشی را ایفا خواهد کرد.

اولاف شولتز روز یکشنبه پس از بازگشت از ایالات متحده درباره اینکه آیا اطلاعاتی از آمریکا مبنی بر آماده شدن چین برای تحویل تسلیحات به روسیه دریافت کرده است، گفت: «همه ما تاکید داریم که چین نباید هیچ سلاحی به مسکو ارسال کند و دولت چین نیز اعلام کرده است که هیچ سلاحی را تحویل نخواهد داد. این همان چیزی است که ما خواستار آنیم.»

همزمان اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز یک‌شنبه ۱۴ اسفند ماه درباره احتمال ارسال تسلیحات از چین به روسیه گفت: «ما تاکنون هیچ مدرکی در این مورد نداریم، اما باید هر روز آن را تحت نظر داشته باشیم.»

رئیس کمیسیون اروپا درباره اینکه در صورت اقدام احتمالی چین در ارسال تسلیحات به روسیه، آیا اتحادیه اروپا چین را تحریم خواهد کرد، گفت: «این یک سوال فرضی است و تنها وقتی می‌توان به آن پاسخ داد که به واقعیت تبدیل شده باشد»

بیشتر از جهان