دامنه مسمویت‌های سریالی دانش‌آموزان به ترکمن‌صحرا رسید

تاکنون انجام پنج حمله جداگانه به مدارس گنبدکاووس تایید شده است

بیش از سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ایران می‌گذرد و اکنون دامنه این مسمومیت‌ها به ترکمن‌صحرا رسیده است.

صبح امروز یکشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، دانش‌آموزان دست‌کم ۱۰ مدرسه در گنبدکاووس دچار مسمومیت شدند.

روابط عمومی آموزش و پرورش استان گلستان ضمن تایید خبر در بیانیه‌ای نوشت: «دانش آموزان بیان کردند که در ابتدا بوی لاستیک سوخته آمده و بر اثر اضطراب و ترس ایجاد شده برخی راهی مراکز درمانی شدند.»

سیدرضا نظری، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: «در حال بررسی موضوع هستیم و بعد از روشن شدن ابعاد آن اطلاع رسانی خواهد شد.»

اگرچه آمار دقیقی از شمار دانش‌آموزان مسموم شده اطلاعی در دست نیست، با این‌حال، یوسف دردیانی، سخنگوی رسانه‌ حقوق‌بشری توهرا می‌گوید دست‌کم دانش‌آموزان ۱۰ مدرسه در گنبدکاووس دچار مسمومیت شده‌اند.

تاکنون پنج حمله سریالی به مدارس گنبدکاووس به تایید رسیده است. دبستان حکمت، دبیرستان پسرانه امام علی، دبستان بنت‌الهدی، دبستان دخترانه غیرانتفاعی معرفت، دبیرستان تیزهوشان و دبیرستان فاطمه‌الزهرا از جمله مدارسی بودند که تا لحظه تنظیم این گزارش حملات گازی به آن تایید شده است.

شاهدان عینی وضعیت برخی از دانش‌آموزان را «وخیم» اعلام کردند و گفتند که درحال حاضر چند ده دانش‌آموز به‌دلیل مسمومیت گازی به بیمارستان شهدای گنبدکاووس منتقل شدند.

مینا، مادر یکی از دانش‌آموزان که شاهد این اتفاق بوده است، می‌گوید: «وقاحت اینها از جایی گذشته که از دبیرستان به مدارس ابتدایی نیز حمله‌ور می‌شوند. من به عنوان مادر دانش‌آموز واقعا نمی‌توانم با این شرایط دختر و پسرم را به مدرسه بفرستم با چشمان خودم دیدم که چطور بچه‌ها وحشت کرده بودند و به این در آن در می‌زدند و گریه می‌کردند. به عنوان یک مادر فرزندانم را به مدرسه نمی‌فرستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه فاطمه‌الزهرا که نخواست هویت خود را فاش کند با بیان اینکه دست‌کم ۳۰ دانش‌آموز بر اثر مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند گفت: «وضعیت همکلاسی‌هایم بسیار بد است ما مدام فریاد میزدیم و طبقه دوم ما پُر از دود شده بود. خیلی از دوستانم که مشکل تنفسی داشتند مقابل چشمانم به آن‌ها اکسیژن وصل کردند واقعا وضعیت بدی بود.»

بسیاری از دانش‌آموزان قبل از بستری شدن در بیمارستان با بیان اینکه بوهای عجیب‌وغریب را حس می کردند می‌گویند نوعی بو که بوی نارنگی گندیده یا عطر قوی باشد را استشمام کرده‌اند.

یک دانش‌آموز دیگر، که به‌تازگی از بیمارستان شهدا ترخیص شده، گفت:‌ «حدودا ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح امروز ما در کلاس درس در طبقه دوم بودیم که ناگهان احساس کردیم بوی سوختگی می‌آید. این بو به حدی بود که همانجا همگی سرفه کردیم و حالت تهوع گرفتیم و بسیاری از همکلاسی‌هایم استفراغ کردند. نمی‌دانم چطور آن بو را برایتان توصیف کنم ولی طوری بود که حتی در معده‌هایمان نیز احساس سوختگی می‌کردیم و از استنشاق آن گلو درد نیز گرفته بودیم.»

در ادامه این مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان گزارش شده است که سالن ورزشی تختی در این شهرستان نیز مورد حمله قرار گرفته و افراد حاضر در باشگاه پس از استشمام بوی گندیده دچار مسمومیت شده‌اند. برخی از افراد حاضر در این باشگاه ورزشی نیز به‌دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که قبل از وقوع مسمومیت دسته‌جمعی در دبیرستان دخترانه فاطمه‌الزهرا، دانش آموزان مدرسه دیده‌اند که چطور افراد ناشناس اشیایی را با منشاء نامعلوم به داخل حیاط مدرسه پرتاب کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که مسمومیت‌ها ناشی از چه نوع گازی است و به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از حملات سریالی به مدارس، رسانه‌های ایران می‌گویند برای تشخصی دقیق نوع گازی که به سمت مدارس پرتاب می‌شود نیاز به بررسی بیشتری است.

اگرچه بسیاری معتقدند که اسلام‌گرا‌های رادیکال ممکن است در این مسمومیت‌های سریالی دست داشته باشند، اما مقامات و رسانه های دولتی جمهوری اسلامی این ادعا را قبول نمی‌کند.

تکرار این مسمومیت‌ها باعث شده است که برخی از والدین فرزندان خود را به مدرسه نفرستند، در حالی که برخی دیگر استدلال می‌کنند که دور نگه‌داشتن دختران از مدرسه تنها به اهداف مجرمان کمک می‌کند.

در غیاب اطلاعات دقیق‌تر، بسیاری در مورد علت مسمومیت‌های دسته جمعی گمانه‌زنی می‌کنند. همانطور که مشخص شد، پیش‌تر نیز مقامات جمهوری اسلامی به جای کمک به دانش آموزان با علائم مسمومیت در مراکز درمانی قم، ادعا می‌کردند که این علائم ناشی از فعالیت های «خارج از مدرسه» است.

نحوه دقیق مسمومیت‌ها هنوز مشخص نیست. برخی که آن را حملات شیمیایی از نوع گاز می‌دانند و از این نظریه دفاع می‌کنند معتقدند که قربانیان این حملات بویی مانند بوی کلر، محصولات تمیز کننده، نعناع و مرکبات فاسد را احساس می‌کردند.

در همین حال  احمد امیرآبادی فراهانی ، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر به نقل از وزیر آموزش و پرورش، منشأ مسمومیت را استنشاق گاز آمونیاک از سیستم گرمایشی مدارس دانست.

با این‌حال، به‌رغم گسترش این مسمومیت ها، مقامات جمهوری اسلامی برای مدت طولانی نسبت به آنها واکنشی نشان ندادند که نهایتا منجر به اعتراض عمومی و واکنش گسترده کنشگران مدنی و خانواده دانش‌آموزان شد.