درخواست سازمان‌های رسانه‌ای بریتانیا برای انتقال خبرنگاران افغان به این کشور

ده‌ها خبرنگار افغان از ترس طالبان به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند

تعدادی از نهادهای رسانه‌ای در بریتانیا از وزارت کشورشان خواسته‌اند به وضعیت ده‌ها خبرنگار افغان بلاتکلیف که در پاکستان و ایران سرگردان‌اند، رسیدگی کند.

ائتلافی از سازمان‌های حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها شامل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران، نهاد فهرست سانسور، انجمن بین‌المللی قلم و اتحادیه قلم انگلستان، در نامه سرگشاده‌ای به سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، از او خواستند به وضعیت این خبرنگاران توجه کند و آنان را به بریتانیا انتقال دهد.

به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، این سازمان‌ها در نامه سرگشاده خود، از وزارت کشور بریتانیا پرسیده‌اند جزئیات طرح اسکان مجدد افغان‌ها در بریتانیا (ACRS/ای‌سی‌آراس) چگونه است و چرا این جزئیات آشکار نمی‌شود؟ مارتین برایت، سردبیر سازمان فهرست سانسور (INDEX ON CENSORSHIP)، می‌گوید که این سازمان از روزنامه‌نگاران افغان که در حال حاضر در افغانستان، پاکستان و ایران اقامت دارند، سیلی از درخواست‌ها برای انتقال به بریتانیا دریافت کرده است که با وجود اینکه برای اسکان مجدد در بریتانیا کاملا واجد شرایط بودند، به آن‌ها هیچ جواب قطعی داده نشده است. دلیل آن‌ هم فقدان تمایل دولت بریتانیا به ارائه شفافیت در مورد طرح اسکان مجدد است.

برایت گفت: «بدون شفاف‌سازی در مورد پیشرفت طرح اسکان مجدد ای‌سی‌آراس، از کسانی که باید به بریتانیا آورده شوند، حمایت اندکی وجود دارد و این مسئله روزنامه‌نگاران را در معرض تهدیدهایی چون سربه‌نیست شدن، خشونت، دستگیری، زندان و ترور قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، در حال حاضر حدود ۲۰۰ روزنامه‌نگار افغان از ترس طالبان به ایران و پاکستان فرار کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها زن‌اند و می‌گویند که با پایان اعتبار ویزایشان، در خطر قرار گرفته‌اند و نشانه‌ای از تمدید ویزای آن‌ها هم وجود ندارد.

فهرست سانسور مستقیما با ۳۵ خبرنگار در معرض خطر در افغانستان و پاکستان ارتباط  دارد و از وضعیت آنان آگاه است. یکی از این خبرنگارها که زن است، به سازمان فهرست سانسور گفته که پس از فرار به پاکستان، در این کشور هم به دلیل حضور هواداران فراوان طالبان هدف اذیت و آزار قرار گرفته و در یک حمله خیابانی به او تجاوز شده است. ماه گذشته نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از روزنامه‌نگاران افغان در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان دستگیر و گوشی‌ها، لپ‌تاپ و دوربین‌های آن‌ها ضبط‌ شده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیروقت بریتانیا در اوت ۲۰۲۱، انتقال افرادی که برای دموکراسی و آزادی بیان و حقوق زنان در افغانستان مبارزه می‌کردند، را اولویت اول اعلام کرد و به‌صورت اختصاصی از خبرنگاران نام برد که در اولویت انتقال قرار خواهند گرفت. دولت بریتانیا در ژانویه ۲۰۲۲ برنامه اسکان مجدد ای‌سی‌آراس را مطرح کرد و برای انتقال افراد از پاکستان و ایران به بریتانیا مسیر دومی ترسیم شد. پس از آن، طرح تازه دولت برای اولویت دادن به کسانی که برای موسساتی مانند شورای بریتانیا (BRITISH COUNCIL) کار می‌کردند، در دستور کار قرار  گرفت. برنامه این است که مسیر سوم در سال ۲۰۲۳ به طور کامل افتتاح شود و انتظار می‌رود روزنامه‌نگاران از جمله گروه‌های دارای اولویت‌ باشند، هرچند هنوز جزئیاتی از آن در دسترس نیست.

سخنگوی دولت بریتانیا می‌گوید که از اوت ۲۰۲۱ در مجموع ۲۴ هزار و ۵۰۰ افغان شامل فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران، قضات و دگرباشان جنسی و جنسیتی به بریتانیا منتقل شده‌اند. اما در پی انتقاد مجلس بریتانیا در مورد بلاتکلیف ماندن تعداد از همکاران افغان آن‌ها که سال‌ها با نهادهای بریتانیایی کار کرده بودند، دولت این کشور تصمیم گرفت تعداد دیگری از افغان‌ها به‌خصوص کسانی را که با شورای بریتانیا همکار بودند، به این کشور انتقال دهد.

بیشتر از جهان