تیرگان «برای ایران»

آن‌ها می‌خواهند از هنر اعتراضی استفاده کنند برای آنکه خون تازه به انقلاب ژینا تزریق شود و جنبش در این روزها که رژیم با وقاحت و سفاکی دختربچه‌های مدرسه‌ای را هدف قرار داده است، جان تازه‌ای بگیرد

به‌دلیل تداوم جنبش آزادی‌خواهی و دادخواهی در ایران و ادامه‌ سرکوب‌ معترضان، تیرگان فرمت برنامه‌ نوروزی خود را تغییر داده است- tirgan.ca

تیرگان یکی از نهادهای قدیمی در خارج از ایران است که به پاسداری از فرهنگ تمام اقوام ایرانی می‌پردازد و هر دو سال یک‌بار هزاران ایرانی و ایرانی‌تبار را در مرداد یا شهریور در کنار دریاچه زیبای اونتاریو در محوطه هاربرفرانت (Harbourfront) گرد هم می‌آورد. این «مرز بندری» که محوطه بزرگی را در فضای باز تشکیل می‌دهد و دارای امکانات خوبی برای صحنه‌ و اجرا است و سالن‌های کوچک و بزرگی هم دارد، هر سال در تابستان که هوای تورنتو مناسب است، شاهد برگزاری ده‌ها برنامه از فرهنگ‌های مختلف ساکن در کانادا است و تیرگان نیز در همین مکان در تابستان‌ها برگزار می‌شود و علاوه بر ایرانی‌تبارهای کانادا، از آمریکا و اروپا و بسیاری هم از ایران برای شرکت در این جشنواره بزرگ هنری و فرهنگی به تورنتو می‌آیند. این سازمان مردم‌نهاد با مدیریت مهرداد آریان‌نژاد و با حضور ده‌ها و زمانی صدها دختر و پسر جوان و با انرژی که به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود.

چند سالی است که این نهاد جشنواره نوروزی را نیز برگزار می‌کند، اما چون زمان نوروز در فصل سرمای تورنتو است، آن را در شمال تورنتو در مجموعه سالن‌های نمایشی مریدین آرت سنتر (Meridian Arts Centre) در منطقه نورث یورک (North York) برگزار می‌کنند که با حال و هوای نوروزی هم‌آهنگ است و در داخل فضای سرپوشیده این مکان فرهنگی و هنری یا در حیاط جنبی آن غرفه‌های مختلفی قرار دارد.

امسال آریان‌نژاد و یاران داوطلبش به مناسبت خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» با اسم رمز ژینا امینی ابتکار دیگری به خرج دادند تا هم بتوانند ایرانیان زیادی را زیر یک سقف جمع کنند و هم از هنر اعتراضی استفاده کنند برای آنکه خون تازه‌ای به انقلاب ژینا تزریق شود و جنبش در این روزها که رژیم با وقاحت و سفاکی دختربچه‌های مدرسه‌ای را هدف قرار داده است، جان تازه‌ای بگیرد.

این مراسم سه ساعته، علاوه بر هنرمندان موسیقی، مزین به سخنوران سیاسی هم شده است تا هم از فشار روحی وارده به همه ایرانیان بکاهند و هم عزمشان را برای تداوم رزمشان جزم کنند. برنامه امسال در یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های تورنتو، «اسکوشیا بنک ارینا»، با گجایش ۱۲ هزار نفر در ۲۵ مارس برگزار می‌شود. در اطلاعیه‌ای که در وب‌گاه تیرگان قرار داده شده، آمده است:

«به‌دلیل تداوم جنبش آزادی‌خواهی و دادخواهی در ایران و ادامه‌ سرکوب‌ معترضان، تیرگان فرمت برنامه‌ سالانه‌ نوروزی خود را تغییر داده است. امسال تصمیم داریم که برنامه نوروزی را با استفاده از قدرت دگرگون‌کننده‌ هنر اعتراضی، در یک همایش بزرگ ملی-فرهنگی برگزار کنیم تا بدین‌وسیله در کنار مردم ایران بایستیم و صدایشان را بازتاب دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این متن آمده است: «در برنامه‌ «برای ایران» شمار زیادی از خوانندگان و هنرمندان بزرگ ایرانی به اجرای هنر اعتراضی خواهند پرداخت. همچنین، سیاستمداران و فعالان اجتماعی و حقوق بشری سرشناس از کانادا، آمریکا، و اروپا به سخنرانی خواهند پرداخت تا صدای جنبش زن، زندگی، آزادی و دادخواهی مردم ایران را به گوش جامعه‌ جهانی برسانند. در این برنامه‌، روایتی تصویری از اعتراضات در ایران نیز به نمایش در خواهد آمد.»

در پایین این صفحه هنرمندان حاضر در نشست معرفی شده‌اند که از جمله می‌توان به: ابراهیم حامدی (ابی)، بابک امینی، گلرخ امنیان، فرامرز اصلانی، آرش سبحانی، شاهین نجفی... و چند زن و مرد هنرمند دیگر اشاره کرد. متاسفانه حضور زنان چندان پررنگ نیست، در حالی‌که زن خواننده جوان کم نداریم و فراموش نکنیم این جنبش با شعار «زن، زندگی، آزادی» شناخته می‌شود و باید همه‌جا حضور زنان پررنگ باشد، حضور زنانی که بیش از ۴۰ سال است به پستو رانده شده‌اند.

در عوض، در بین سیاست‌مداران و سخنوران سیاسی و حقوقی کفه زنان سنگین است یا دست‌کم متعادل است. حضور مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی به تنهایی کافی است که این وزنه سنگین شود، اما با حضور نازنین افشین‌جم سنگین‌تر هم شده است. به هر حال، در این بخش علی احساسی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان فدرال کانادا، و پیمان اخوان، وکیل دولت کانادا در ارتباط با خانواده جان‌باختگان ساقط کردن هواپیمای اوکراین به دست سپاه پاسداران، و علیرضا آخوندی، سیاستمدار ایرانی-سوئدی و عضو حزب مرکز سوئد، هم حضور دارند و برای حاضران سخنرانی می‌کنند.

در ادامه بیانیه تیرگان آمده است: «برای اینکه بتوانیم همایشی در این حد و اندازه برگزار کنیم، نیازمند به فروش بلیت هستیم تا فقط هزینه‌های برگزاری آن را پوشش دهیم. از تمامی هنرمندانی که اجراهای هنری خود را بدون دریافت دستمزد به این برنامه اهدا کرده‌اند صمیمانه سپاسگزاریم. در روز ۲۵ مارچ با ما همراه شوید تا همگی با هم فریاد آزادی برای ایران را به گوش جهانیان برسانیم.»

البته ناگفته نماند تیرگان از حمایت مالی برخی کسب‌وکارهای تورنتویی‌های ایرانی‌تبار برخوردار است و حتی شرکت‌های بزرگ کانادایی هم کمک مالی به برگزاری این برنامه‌ها می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مثبت تیرگانی‌ها این است که در پایان هر برنامه‌ای، در نشستی که ورود آن برای همگان آزاد و رایگان است بیلان مالی برنامه را اعلام می‌کنند و به پرسش حاضران پاسخ می‌دهند و می‌دانید که کانادا مانند جمهوری اسلامی باندبازی نیست و اگر گزارش اشتباه بدهند و کسی شکایت هم نکند، وقتی برنامه‌ای با چنین حجم مالی برگزار می‌شود، مورد حسابرسی قانونی هم قرار می‌گیرد و اگر تخلف مالی صورت گرفته باشد، در آن نهاد بسته خواهد شد.

به هر حال توصیه می‌کنم به وب‌گاه تیرگان به نشانی: https://tirgan.ca/event/for-iran بروید و ضمن مشاهده برنامه‌ها بلیت آن را تهیه کنید، اگر تا زمانی که این جستار منتشر می‌شود، جای خالی مانده باشد.

بیشتر از فرهنگ و هنر