مبارزه با داعش و القاعده؛ ده‌ها تن در پاکستان بازداشت شدند

مرکز مبارزه با تروریسم ایالت پنجاب ۸۹ عملیات علیه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) راه‌اندازی کرده است

حکومت پاکستان زیر فشار گسترده بنیادگرایی و تروریسم قرار دارد- RIZWAN TABASSUM / AFP

 

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، مرکز مبارزه با تروریسم ایالت پنجاب بیش از ۱‍۷۰ تن را به‌اتهام حملات تروریستی طی ۱۱ ماه گذشته بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش تلویزیون سما، اداره مبارزه با تروریسم پنجاب عملیات‌ مخفی علیه شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، القاعده و سایر گروه‌های شبه‌نظامی محلی را از سال گذشته آغاز کرده است.

مقام‌ها در این مرکز فاش کردند که در جریان ۴۰ عملیات در جنوب پنجاب، ۲۲ عضو القاعده دستگیر شدند.

این مقام‌ها گفتند که ۴۱ عضو گروه داعش در ۳۵ عملیات بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عابد حسین یکی از عوامل داعش که یک کتاب ممنوعه و پرچم این گروه را با خود حمل می‌کرده است، در میان بازداشت‌شدگان قرار دارد.

مرکز مبارزه با تروریسم ایالت پنجاب ۸۹ عملیات علیه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) راه‌اندازی کرده است و در جریان این عملیات‌ها، ۱۰ عضو تی‌تی‌پی و هشت عضو لشکر جهنگوی و یک عضو تیپ ۳۱۳ بازداشت شدند.

یک مقام در این مرکز که خواست نامش فاش نشود، ادعا کرد که ۲۲ تن را که با گرو‌ه‌هایی در افغانستان و روسیه ارتباط داشتند و تلاش می‌کردند که به تاسیسات در جنوب پنجاب حمله کنند، به‌اتهام حملات تروریستی بازداشت کردند.

برخی از حساب‌های توییتری نزدیک به ارتش پاکستان ادعا کردند که روز چهارشنبه ۱۰ اسفند، انفجاری در استان خوست در شرق افغانستان رخ داده است. آن‌ها نوشتند که در این انفجار شش فرمانده تی‌تی‌پی کشته شدند، اما حکومت طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهار‌نظری نکرده است.

تحریک طالبان پاکستان با اعلام پایان آتش‌بس با حکومت این کشور، حملاتش را از ماه نوامبر سال گذشته از سر گرفته است. تی‌تی‌پی در این مدت مسئولیت چندین حمله خونین، ازجمله حمله به فرماندهی پلیس شهر کراچی را بر عهده گرفته است.

یک هیئت سیاسی ارشد پاکستانی شامل خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، ۲۲ فوریه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شدند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، این هیئت سیاسی شواهدی مبنی بر حضور فرماندهان و نیروهای تی‌تی‌پی در افغانستان را به حکومت طالبان ارائه کردند و از آن‌ها خواستند که به‌طور جدی با این گروه مبارزه کنند، اما طالبان تاکنون اقدام نظامی علیه تی‌تی‌پی نکرده‌اند.

تحریک طالبان پاکستان از متحدان طالبان در جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بود. بارها گزارش‌هایی مبنی بر حضور جنگجویان تی‌تی‌پی در میان طالبان افغان وجود داشت.

حکومت پاکستان زیر فشار گسترده بنیادگرایی و تروریسم قرار دارد. پاکستان دچار بحران اقتصادی شده است و نمی‌تواند هزینه مبارزه با تروریسم را تامین کند.

بیشتر از جهان