مجلس نمایندگان آمریکا بررسی خروج نظامی از افغانستان را آغاز می‌کند

پیش از این وزارت خارجه آمریکا برای تکمیل روند تحقیق در‌باره خروج آمریکا از افغانستان همکاری نکرده بود

دولت بایدن در نزدیک به دو سال گذشته، مورد انتقاد گسترده‌ای در مورد نحوه خروج از افغانستان قرار گرفته است-DREW ANGERER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به‌منظور بررسی خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ که به بازگشت طالبان منجر شد، جلساتی را برگزار می‌کند. قرار است نخستین جلسه در ۸ مارس برگزار شود و در آن از دو گروه که در جریان تخلیه نظامی کابل مسئولیت هدایت پروازهای چارتر را بر عهده داشتند دعوت شده است.

تحقیق درباره خروج نظامی آمریکا از افغانستان در حالی انجام می‌شود که کنترل کنگره آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است و در گزارش‌هایی که تاکنون منتشر کرده‌اند از عملکرد جو بایدن در جریان تخلیه نظامی افغانستان به‌شدت انتقاد شده است.

جلسات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حالی آغاز می‌شود که پیش از این اعضای این کمیته از کم‌کاری وزارت خارجه برای تکمیل شدن تحقیقات شکایت کرده‌اند.

نشریه هیل در مطلبی به نقل از یک گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نوشت: «امتناع دولت بایدن و به‌ویژه وزارت امور خارجه از ارائه اطلاعات لازم به کنگره در‌مورد خروج بی‌قیدوشرط آمریکا از افغانستان، توانایی کمیته را برای تکمیل تحقیقات کامل مختل کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) نیز در گزارش‌هایی از کم‌کاری نهادهای دولتی ایالات متحده به‌ویژه وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و خودداری آن‌ها از ارائه گزارش‌‌ درباره خروج نظامی، پروژه‌های انکشافی، پول‌های کمکی به افغانستان و روابط با طالبان، انتقاد کرده‌اند.

دولت بایدن در نزدیک به دو سال گذشته در‌باره نحوه خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در نتیجه توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید انجام شد. براساس این توافقنامه، طالبان متعهد شدند که از حمله به نیروهای خارجی در افغانستان خودداری ‌کنند و آمریکا جدول زمان‌بندی خروج نیروهایش را از افغانستان مشخص کرد.

در این توافقنامه همچنین تاکید شده بود که طالبان و دولت وقت افغانستان برای تشکیل یک دولت فراگیر مذاکره کنند و آمریکا از دولتی که در نتیجه مذاکرات شکل بگیرد حمایت کند. طالبان برخلاف مفاد این توافقنامه و پس از پایان مذاکره با آمریکا، به مراکز شهرهای افغانستان حمله کردند و در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در حالی که نیروهای آمریکایی در کابل حضور داشتند، این شهر را تصرف کردند.

هرچند درباره خروج آشفته آمریکا از افغانستان از دولت بایدن انتقاد می‌شود، اما دستور خروج از افغانستان و امضای توافقنامه دوحه در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، ۲۹ فوریه در مراسم امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا حضور یافت و با ملا برادر و دیگر اعضای هیئت دیپلماتیک طالبان دیدار کرد.

جو بایدن طی دو سال گذشته همواره در پاسخ به انتقادها درباره خروج آشفته از افغانستان گفت دولت او روند خروج را به بهترین حالت ممکن مدیریت کرده است. مشخص نیست که در جریان جلسات کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی خروج نظامی از افغانستان، وزارت خارجه و وزارت دفاع همکاری لازم برای دستیابی به جزئیات خروج را انجام می‌دهند یا خیر.