اتحادیه قنادان: شیرینی به کالای سوپر لوکس تبدیل شده است، مردم دانه‌ای می‌خرند

در یک سال و نیم اخیر بیش از ۴۵۰ قناد جواز کسب خود را لغو و این صنف را ترک کرده‌اند

قنادان می‌گویند دولت از آنان حمایت نمی‌کندــ رکنا

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان، از لغو جواز کسب شمار زیادی از شیرینی‌فروش‌ها در پی کسادی بازار و فقدان حمایت‌های دولتی، خبر داد و گفت افزایش قیمت و گرانی‌ها در کنار کاهش قدرت خرید باعث شده است مردم دیگر مانند قبل به سمت خرید شیرینی نروند.

بهره‌مند افزود: «اگر تا قبل از این شیرینی به کالایی لوکس تبدیل شده بود، این روزها به کالایی سوپرلوکس تبدیل شده است.»

رئیس اتحادیه قنادان با اشاره به نزدیک بودن عید نوروز، نوع سفارش‌ها را با سال‌های قبل مقایسه کرد و گفت: «سال‌های قبل سفارش‌های ما از جعبه‌های دو و سه کیلویی شروع می‌شد؛ امسال بیشتر سفارش‌ها ۱.۵ کیلویی شده‌اند.»

آن‌طور که علی بهره‌مند می‌گوید، این کاهش فروش انواع شیرینی حتی به کیک‌ تولد و دیگر جشن‌ها هم رسیده است تا جایی که بیشتر کیک‌های موجود در قنادی‌ها دونفره‌اند. با این حال، به گفته این فعال صنفی، قنادی‌ها چاره‌ای ندارند و برای اینکه مشتری‌های خود را حفظ کنند، مجبورند کیک‌های دونفره تهیه کنند که وزنشان به ۲۰۰ گرم هم نمی‌رسد.

بهره‌مند از افزایش خرید دانه‌ای شیرینی خبر داد و افزود: «با توجه به شرایط اقتصادی، افزایش قیمت دلار و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه و همچنین کوچک شدن سفره مردم، بازار قنادی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار کساد شده است.»

به گفته او، نوسان‌های قیمت ارز به‌طور مستقیم در قیمت مواد اولیه اثر می‌گذارد و این موضوع قنادان را با مشکل مواجه کرده است؛ به‌ طوری‌ که هر روز با یک قیمت متفاوت مواجه می‌شوند.

بهره‌مند در ادامه گفت که مواد اولیه شیرینی از جمله روغن، شکر، تخم‌مرغ و خامه در ایران به‌وفور یافت می‌شوند اما با قیمت‌های بسیار بالا و این موجب می‌شود که قیمت نهایی محصول هم بالا برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه قنادان از فقدان حمایت‌های دولتی نیز انتقاد کرد و به خبرگزاری رکنا گفت: «تمام مواد اولیه را با قیمت آزاد می‌خریم و هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنیم.» به گفته این فعال صنفی، دولت تا امروز هیچ حمایتی از صنف قنادان نکرده است در صورتی‌ که تنها در یک سال و نیم گذشته بیش از ۴۵۰ قناد جواز کسب خود را لغو و این صنف را ترک کرده‌اند.

رئیس اتحادیه قنادان به تاثیر کاهش جشن‌ها و مهمانی‌ها در فروش قنادان نیز اشاره کرد و افزود: «مهمانی‌ها و عروسی‌ها نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته‌اند و در هیچ تالاری، مهمانی و عروسی برگزار نمی‌شود. وقتی مهمانی و عروسی برگزار نشود به سراغ قنادی‌ها هم نخواهند آمد.»

او در پایان، به کاهش فروش قنادی‌ها در مناسبت‌های مذهبی مانند ایام ماه شعبان اشاره کرد و گفت که در سال‌های گذشته، ماه شعبان سفارش‌های ما بسیار بالا بود اما الان هیچ سفارشی نداریم.

در حال حاضر متوسط قیمت شیرینی دانمارکی کیلویی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیونی کیلویی ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و شیرینی تر کیلویی ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است.

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم تنها بر فروش شیرینی تاثیر نگذاشته و در سال‌های اخیر به‌تناوب گزارش‌هایی از حذف انواع اقلام خوراکی از سبد خرید خانوارهای ایرانی منتشر شده است. با این‌ حال سیر صعودی نرخ تورم و افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در دولت ابراهیم رئیسی موجب شد بسیاری از مردم حتی خوراکی‌های ضروری را هم از سفره خود حذف کنند.

بانک مرکزی ایران به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۴ درصد افزایش داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱ کالاهای اساسی بین ۸۰ تا بیش از ۳۲۰ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش قیمت داشته‌اند و به همین دلیل تقاضا برای کالاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته و تقاضا برای خرید اقلامی مانند برنج، روغن، قند و چای نیز با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است.