حذف آجیل از سبد خرید مردم در آستانه شب یلدا 

قیمت آجیل در یک سال ۳۸ درصد افزایش یافته است

قیمت هر کیلو آجیل پذیرایی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان است- عکس از فرارو

بررسی‌های میدانی از نرخ‌های موجود در بازار آجیل، حاکی از آن است که قیمت گردو، پسته و بادام در مدت یک‌‌سال بین ۱۱ تا ۳۸ درصد افزایش یافته است. مقایسه قیمت‌های سال جاری با زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد که به‌طور متوسط مغز گردو نسبت به پارسال حدود ۳۰ هزار تومان، پسته ۸۰ هزار تومان و بادام بیش از ۵۰ هزار تومان گران شده‌اند. همچنین قیمت این محصولات در فاصله ماه مهر تا آبان ۱۴۰۰ نیز با افزایش بیش از ۳ ‌درصد  روبه‌رو بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، انواع خوراکی در ماه آبان ۱۴۰۰ نسبت به دوره زمانی مشابه در سال قبل به‌طور میانگین بیش از ۴۶ درصد افزایش یافته‌اند. دراین‌ بین آجیل‌ها بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند؛ به‌طوری‌که قیمت مغز گردو بالغ‌بر ۱۱ درصد نسبت به آبان سال ۱۳۹۹ و حدود ۳.۶ درصد نسبت به ماه مهر سال جاری افزایش یافت.

در حال حاضر هر کیلوگرم مغز گردو با قیمتی بیشتر از ۲۹۶ هزار تومان به فروش می‌رود، اما در ماه آبان سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مغز گردو به‌طور متوسط ۲۴۰ هزار تومان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پسته نیز که در سال‌های اخیر قیمت آن همواره روند افزایشی داشته است در یک سال منتهی به آبان ۱۴۰۰ بیش از ۳۸ درصد گران‌تر شد. هم‌اکنون فروشگاه‌های عرضه آجیل و خشکبار هر کیلوگرم پسته را به‌طور میانگین باقیمت ۳۴۲ هزار تومان عرضه می‌کنند. بااین‌حال گزارش خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد که متوسط قیمت آن در بازار نیز ۲۸۷ هزار تومان است.

هر کیلوگرم مغز بادام درختی نیز که در آبان سال گذشته حدود ۲۷۸ هزار تومان بود، در آبان سال جاری از ۳۴۰ هزار تومان فراتر رفته است و این نشان می‌دهد که قیمت این محصول خوراکی نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۲۴ درصد افزایش داشته است. بااین‌حال گشت‌وگذاری در بازار حاکی از آن است که همین محصول در ماه مهر سال جاری با ۳ درصد قیمت کمتر به فروش می‌رفت.

در حال حاضر هر کیلوگرم آجیل ساده در فروشگاه‌ها حداقل ۱۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است و قیمت هر کیلو آجیل پذیرایی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

افزایش نجومی قیمت آجیل در ایران کاهش تقاضا و مصرف آن را به‌دنبال داشته است. مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در ایران در گفتگوی اخیر خود با سایت خبری بازار این موضوع را تایید کرد و گفت: «با نزدیک شدن به شب چله و اعیاد تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد؛ اما قدرت خرید کمتر شده است و کاهش مراجعه مشتریان به واحدهای صنفی خود حاکی از این جریان است. استقبال از خرید آجیل کم است و افزایش قیمت مداوم، عامل رکود در خرید را ایجاد می‌کند.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر ارزش غذایی خشکبار و آجیل و نقش آن در جبران کمبود ویتامین‌های بدن انسان گفت که گرانی‌ها امکان تهیه این محصولات را از مردم سلب کرده است.