دو مقام ارشد اسرائیلی برای گفت‌وگو درباره ایران به‌ آمریکا می‌روند

مشاور امنیت ملی و وزیر امور راهبردی اسرائيل در حالی عازم واشینگتن‌اند که نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تهران به‌شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است

برنامه هسته‌ای حکومت ایران محور گفت‌وگوها است - MANDEL NGAN / AFP

دو مقام ارشد اسرائیل هفته آینده برای دیدار با مقام‌های دولت بایدن در مورد مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران به واشنگتن خواهند رفت. وب‌سایت «آکسیوس» این خبر اختصاصی را به نقل از دو مقام اسرائیلی و شماری از مقام‌های آمریکایی منتشر کرد. 

ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، و تزاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی این کشور، در حالی به آمریکا می‌روند که نگرانی‌ها در مورد پیشرفت بی‌سابقه برنامه هسته‌ای تهران بالا گرفته است چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا از غنی‌سازی بالای ۸۳ درصدی در ایران خبر داد. 

یکی از مقام‌های ارشد نظامی آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۸ فوریه (۹ اسفند)، گفت حکومت ایران در حال حاضر برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی (به میزان کافی برای ساخت یک بمب) فقط به ۱۲ روز زمان نیاز خواهد داشت. آمریکا البته همچنان باور دارد که جمهوری اسلامی هنوز در این رابطه تصمیمی اتخاذ نکرده تا برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود را از سر گیرد. 

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل،‌ و سایر مقام‌های این کشور، در هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند که باید تهدید نظامی جدی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح باشد تا این کشور از موضع و رفتار خود عقب‌نشینی کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری، نیز روز شنبه، ۲۵ فوریه، در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد. او گفت از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از برجام، «پیشرفت هسته‌ایِ [حکومت] ایران، چشمگیر بوده است».

کال گفت پیش از خروج ترامپ از برجام، تهران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم به میزان کافی برای ساخت یک بمب، به یک سال زمان نیاز داشت، اما اینک این زمان به کمتر از دو هفته رسیده است. 

آژانس به تحقیقات خود در زمینه فعالیت‌های حکومت ایران در موسسه زیرزمینی فردو ادامه می‌دهد و فعلا به این نتیجه رسیده که غنی‌سازی ۸۴ درصدی در آنجا انجام شده است، اما ابعاد آن مشخص نیست. این بالاترین درصد غنی‌سازی ایران است که تاکنون گزارش شده و فاصله کمی با غنی‌سازی ۹۰ درصدی دارد که برای ساخت بمب لازم است. 

دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا البته باور دارند که جمهوری اسلامی ایران حتی اگر اورانیوم را در اندازه کافی و در سطح ۹۰ درصد غنی‌سازی کند، همچنان به یک یا دو سال زمان نیاز خواهد داشت تا بتواند کلاهکی هسته‌ای برای موشک‌های بالستیک بسازد.