ساخت هوش مصنوعی با سلول‌های مغز انسان

رایانه‌هایی که با این «سخت‌افزار زیست‌شناختی» کار می‌کنند می‌توانند میزان مصرف انرژی ابررایانه‌ها را کاهش دهند

هر اندام‌واره مغز حدود ۵۰ هزار سلول دارد، که تقریبا به اندازه سیستم عصبی مگس سرکه است‌ـ Canva

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند در یک دهه آینده، ساخت «زیست‌رایانه» تقویت‌شده با سلول‌های مغز انسان به واقعیت می‌پیوندد.

به گزارش اینسایدر پیپر، گروهی از پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز معتقدند این فناوری قابلیت‌های رایانه‌های امروزی را افزایش می‌دهد و حوزه‌های مطالعاتی جدیدی ایجاد می‌کند.

در دو دهه گذشته، دانشمندان با استفاده از اندام‌واره‌های کوچک‌ــ بافت‌های آزمایشگاهی مشابه اندام‌های کامل‌ــ روی کلیه، ریه و سایر اندام‌ها آزمایش کرده‌اند.

توماس هارتونگ و همکارانش در دانشگاه جانز هاپکینز اخیرا روی اندام‌واره‌های مغز آزمایش کرده‌اند، کره‌هایی در ابعاد نوک خودکار که حاوی یاخته‌های عصبی و سایر اجزایی است که از عملکردهای بنیادی مغز مانند یادگیری و حافظه پشتیبانی می‌کنند.

هارتونگ توضیح داد: «این تحقیق مسیر پژوهش در مورد چگونگی عملکرد مغز انسان را باز می‌کند، زیرا می‌توانید دستکاری‌اش کنید، کارهایی بکنید که از لحاظ اخلاقی مجاز نیستید با مغز انسان انجام دهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هارتونگ کشت و تبدیل سلول‌های مغز به اندام‌واره‌های کاربردی را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. او از سلول‌هایی استفاده می‌کند که مانند نمونه‌های پوست انسان، بازتنظیم و به مرحله سلول‌های بنیادی اولیه بازگردانده شده‌اند. هر اندام‌واره حدود ۵۰ هزار سلول دارد، که تقریبا به اندازه سیستم عصبی مگس سرکه است. او اکنون در نظر دارد از این اندام‌واره‌های مغز برای ساخت رایانه‌ای آینده‌گرا استفاده کند.

در مقاله پژوهشی هارتونگ آمده است رایانه‌هایی که با این «سخت‌افزار زیست‌شناختی» کار می‌کنند می‌توانند میزان مصرف انرژی ابررایانه‌ها را کاهش دهند.

در حالی که «رایانه‌های امروزی هنوز رقیب مغز نیستند»، هارتونگ آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که با افزایش تولید اندام‌واره‌های مغز و آموزش آن‌ها با هوش مصنوعی، زیست‌رایانه‌ها در افزایش سرعت رایانش، قدرت پردازش، بهره‌وری داده‌ها، و ظرفیت ذخیره نقش داشته باشند.

به گفته پژوهشگران، هوش اندام‌واره‌ای همچنین می‌تواند تحقیق در زمینه داروهای اختلال‌های عصبی رشدی و زوال عصبی را متحول کند.

بیشتر از تکنولوژی