افزایش فعالیت های نظامی چین در قطب شمال

رقابت سختی در همین رابطه بین روسیه، آمریکا و چین وجود دارد

چین در تحقیقاتش در قطب شمال «اهدافی مضاعف» را دنبال می‌کند. - twitter/globaltimesnews

گزارش آژانس اطلاعاتی دانمارک، حاکی از آن است که چین اکتشافات علمی‌ خود را، که هدف آن دستیابی به حوزه‌های معدنی قطب شمال است، توسعه می‌دهد.

در این گزارش آمده که در میان تنش‌های فزاینده، چین در تحقیقاتش در قطب شمال «اهدافی مضاعف» را دنبال می‌کند.

چین، که خود را یک «کشور مرزی با قطب شمال» تلقی می‌کند، در صدد دسترسی به منابع دست‌نخورده ‌این منطقه و نیز تسریع بازرگانی از طریق خطوط ارتباطی قطب بوده و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این راه کرده‌ است.

این خطوط ارتباطی بخشی از برنامه «کمربند و راهپکن» است که از دوسال پیش به‌ راه افتاده و ‌از طریق پروژه‌های ساختاری و برنامه‌های پژوهشی، روابط چین را با دیگر کشورها تقویت می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع دانمارک (دی دی آی اِس) در گزارش سالیانه‌اش درباره ارزیابی تهدیدهای موجود، می‌نویسد:« رقابت سختی میان روسیه، آمریکا و چین در حال شکل گرفتن است که تنش در منطقه را افزایش می‌دهد.»

در این گزارش آمده:«احتمال دارد بخشی از کسب اطلاعات در مورد قطب شمال توسط چین، و امکانات فعالیت در این منطقه، با همکاری میان نهاد‌های نظامی‌ و غیرنظامی ‌صورت گیرد.»

آقای لارس فیندسِن، رئیس «دی دی آی اس»، می‌گوید:«ما با مطالعه فعالیت‌های پژوهشی چین در قطب شمال،متوجه شده‌ایم که‌ ارتش چین به گونه‌ای فزاینده برای شرکت در آن اشتیاق نشان می‌دهد.»

اما آقای فیندسن، از اشاره به‌ این که ‌ارتش چین در کدام پروژه‌ها شرکت دارد، خودداری کرد. 

دانمارک تلاش کرده تا قطب شمال را به عنوان عرصه همکاری‌های بین المللی حفظ کرده و اختلافات میان کشورهایی را که قلمروشان شامل منطق قطبی می‌شود، از راه مذاکره سیاسی حل کند. «گرینلند» بخش خودمختار دانمارک است.

گزارش «دی دی آی اس»، اما، حاکی از آن است که ‌اهداف دانمارک در این راه، با توجه به‌ افزایش ظرفیت ارتش روسیه در قطب شمال، دشوارتر می‌شود.

آقای فیندسن افزود:«این انگیزه‌اصلی کشورهای ساحلی قطب شمال برای تقویت قابلیت نظام خودشان است.»

در این گزارش، همچنین آمده که راهبرد آمریکا در قطب شمال، که در ماه ژوئن سال جاری منتشر شد، همراه با اظهارات علنی مقامات ارشد این دولت و وزرات دفاع، به بالاگرفتن تنش در منطقه دامن زده ‌است.

افزایش تمرکز ایالات متحده در قطب شمال، در ماه‌ اوت علنی شد؛ زمانی که دونالد ترامپ در صدد برآمد «گرینلند» را از دولت دانمارک خریداری کند. این طرح آمریکا، بلافاصله ‌از طرف دانمارک و دولت منطقه‌ای «گرینلند» رد شد.

© The Independent