دبیرکل سازمان ملل از کشتار غیرنظامیان اوکراینی به دست روسیه انتقاد کرد

آنتونیو گوترش در نشست شورای حقوق بشر بار دیگر بر لزوم مبارزه با تغییرات اقلیمی تاکید کرد

آنتونیو گوترش خواستار ایفای نقش دیوان بین‌المللی دادگستری برای پاسخگو کردن شرکت‌های مخرب محیط زیست شد ـ AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند) در افتتاحیه پنجاه‌ و دومین نشست شورای حقوق بشر، حمله روسیه به اوکراین و کشتار غیرنظامیان این کشور را محکوم کرد.

گوترش در سخنان خود تاکید کرد: «تهاجم روسیه به اوکراین باعث بزرگ‌ترین نقض حقوق بشری شد که امروز با آن مواجهیم.» او به اعدام‌های خودسرانه، شکنجه، ناپدید کردن‌‌های قهری و خشونت جنسی نیروهای روسیه در اوکراین نیز اشاره کرد.

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز ناخرسندی از گسترش فقر، نژادپرستی و افزایش شمار آوارگان و پناهجویان در جهان، گفت که اعلامیه جهانی حقوق بشر از همه سو هدف حمله قرار گرفته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، گوترش در نشست شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل بر اهمیت مبارزه با «شرکت‌های مخرب آب‌وهوا»، از جمله تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی، و نیز بر لزوم جلوگیری از تغییرات اقلیمی بیشتر، تاکید کرد.

او در این نشست گفت که لازم است جامعه جهانی به مفهوم حقوق بشر که با «بی‌اعتنایی و تحقیر» مواجه شده‌ است، توجه کند و این مفهوم را با نگرانی‌های زیست‌محیطی پیوند دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد:‌ «حقوق بشر موضوعی تجملاتی نیست که بتوان آن را رها کرد تا زمانی که راه‌حلی برای سایر مشکلات جهان پیدا کنیم. حقوق بشر، راه‌حل بسیاری از مشکلات دیگر جهان است. از شرایط اضطراری آب‌وهوایی گرفته تا استفاده نادرست از فناوری، پاسخ به بحران‌های امروزی، در حقوق بشر یافت می‌شود.»

گوترش که پیش‌تر نیز گفته بود تولیدکنندگان سوخت فسیلی لازم است در مقام پاسخگویی قرار گیرند، بار دیگر تاکید کرد: «حدود نیمی از جمعیت جهان – سه و نیم میلیارد نفر - در نقاطی با شرایط آب‌و‌هوایی بسیار گرم زندگی می‌کنند که به سرعت در حال تبدیل شدن به مناطق فاجعه‌بار است. خطرهایی مانند سیل، خشکسالی و طوفان، به این معنی است که مردم این مناطق ۱۵ برابر بیشتر در معرض تهدید مرگ ناشی از اثرات آب‌و‌هوایی قرار دارند.»

او سپس بر نقش دیوان بین‌المللی دادگستری برای بهبود پاسخگویی در قبال تخریب محیط زیست تاکید کرد و گفت: «از اقدام‌هایی که برای پاسخگو کردن شرکت‌های خصوصی مخرب آب‌و‌هوا و ناقض حقوق بشر انجام شود، استقبال می‌کنم. تولیدکنندگان سوخت فسیلی و حامیان مالی آن‌ها باید یک واقعیت مهم را درک کنند، و آن این است که به دست آوردن سودهای کلان در شرایطی که بسیاری از مردم امروز و فردا جان و حقوقشان را از دست می‌دهند، کاملا ناپذیرفتنی است.»

نزدیک به ۱۵۰ مقام ارشد از ۴۷ کشور در نشست امسال حضور دارند. این نشست بیش از پنج هفته به‌ طول می‌انجامد و محور اصلی گفت‌وگوهای آن، جنگ اوکراین، سرکوب مخالفان در روسیه، بلاروس و ایران، تشدید خشونت و درگیری‌ها در فلسطین، و مذاکرات صلح در اتیوپی است. در این نشست همچنین درباره وضعیت بحرانی افغانستان، سوریه، میانمار، نیکاراگوئه و سودان جنوبی صحبت خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حضور دارد. این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری به حضور و سخنرانی او در این نشست معترض‌‌اند. این نخستین بار پس از مرگ مهسا امینی در شهریور سال جاری خورشیدی است که یکی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران اجازه حضور و سخنرانی در یک نشست بین‌المللی سازمان ملل متحد می‌یابد.

بیشتر از جهان