آتش‌سوزی در ساختمان دو رسانه خصوصی در افغانستان

به دلیل محدودیت مالی، بسیاری از رسانه‌های خصوصی افغانستان از ساختمان‌های مسکونی برای فعالیت خود استفاده می‌کنند

ساختمان تلویزیون پیکان و ایستگاه رادیویی «نهاد» در استان بلخ در شمال افغانستان روز دوشنبه، 8 اسفند (27 فوریه) طعمه آتش شد- تلویزیون پیکان

ساختمان «تلویزیون پیکان» و «ایستگاه رادیویی نهاد» در استان بلخ در شمال افغانستان روز دوشنبه، ۸ اسفند (۲۷ فوریه) طعمه آتش شد و خسارت زیادی به این دو رسانه وارد آورد.

تلویزیون پیکان درصفحه اینستاگرام خود نوشت که به‌ دلیل حریق و آسیب دیدن شدید دستگاه‌های چاپ و تجهیزات فنی و اداری، نشر و پخش مطالب این دو رسانه متوقف شده است.

در بیانیه این تلویزیون آمده است: «در حال حاضر رسانه‌های نامبرده با جدی‌ترین صدمه مالی و تکنیکی از لحظه‌ تاسیس مواجه شده‌اند. این آتش‌سوزی که ۹۰ دقیقه ادامه یافت، با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، کارمندان رسانه‌های نامبرده و اهالی محترم محل خاموش شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عکس‌هایی که از ساختمان مشترک این دو رسانه منتشر شده است، نشان می‌دهد که وسایل و تجهیزات آن‌ها در آتش سوخته و قابل استفاده مجدد نیست.

دلیل این آتش‌سوزی مشخص نیست و مسئولان این دو رسانه خصوصی نیز در این مورد نظری ابراز نکرده‌اند.

گفته می‌شود که فردی به ‌نام نجیب پیکان، صاحب امتیاز تلویزیون پیکان و رادیو نهاد است.

به دلیل محدودیت مالی، بسیاری از رسانه‌های خصوصی افغانستان از ساختمان‌های مسکونی برای فعالیت خود استفاده می‌کنند و اغلب این ساختمان‌ها به امکانات و تجهیزات مهار آتش مجهز نیستند.

با روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، فعالیت بخش زیادی از رسانه‌های خصوصی افغانستان به ‌دلیل مشکلات اقتصادی، سانسور شدید و ترس از برخورد «خشن» طالبان، متوقف شد.

بسیاری از اهالی رسانه از ترس حکومت طالبان یا از افغانستان خارج شده‌اند، یا در تلاش خروج از این کشورند و با گذشت هر روز، شمار رسانه‌های خصوصی در افغانستان کمتر می‌شود. هم‌اکنون چندین رسانه دفترهای مرکزی خود را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند و می‌کوشند در آن محیط‌ها به فعالیتشان ادامه دهند.

در دوران حکومت پیشین زمینه برای رشد رسانه‌های آزاد تا حد زیادی فراهم بود یا دست‌کم حکومت مانعی جدی در این راه به شمار نمی‌رفت، اما طالبان سانسور و اختناق شدیدی به رسانه‌های داخلی تحمیل کردند و مشکلات مالی کشور نیز عرصه را بر رسانه‌های خصوصی تنگ‌تر کرد. 

بنا به آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت دست‌کم ۲۱۹ رسانه چاپی، صوتی و تصویری در افغانستان متوقف شده است که از بیش از ۴۰ درصد کاهش در فعالیت رسانه‌های آزاد حکایت دارد.

رشد آزادی بیان و رسانه‌ها، از دستاوردهای بزرگ حکومت افغانستان طی دو دهه اخیر بود، اما بازگشت طالبان به قدرت باعث شد که فضای اختناق و سرکوب بر رسانه‌های افغانستان حاکم شود.

بیشتر از جهان