آغاز فعالیت ایستگاه رادیویی زیر نظر طالبان در پنجشیر

به نظر می‌رسد طالبان می‌خواهند با کنترل رسانه‌های محلی، هم در میدان جنگ و هم در میدان تبلیغات، دست بالا را در پنجشیر داشته باشند

تصاویری که از آغاز فعالیت این ایستگاه رادیویی منتشر شده است، نشان می‌دهد جز نیروهای طالبان، فرد دیگری در استودیو حضور ندارد- باختر

به گزارش خبرگزاری باختر، فعالیت یک ایستگاه رادیویی زیر نظر طالبان در استان پنجشیر آغاز شده است. 

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داده است که این ایستگاه رادیویی در «بازارک»، مرکز پنجشیر، ایجاد شده است و شماری از شهرستان‌های این استان را تحت پوشش قرار می‌دهد: «این رادیو با نشر برنامه‌های خبری، آموزشی، دینی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی فعالیت خواهد کرد.»

در روز نخست فعالیت این رادیو، در مراسمی با حضور شماری از مقام‌های طالبان، نصرالله ملک‌زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان، گفت «در شرایط کنونی فعالیت دوباره این ایستگاه رادیویی امیدوارکننده است» و از «ازسرگیری برنامه‌های آن استقبال» می‌کند.

مسئولان محلی طالبان در پنجشیر بدون ذکر نام این ایستگاه رادیویی، گفته‌اند که این رادیو به مثابه زیرمجموعه‌ «رادیو و تلویزیون ملی» در این استان فعالیت خواهد کرد.

تصاویری که از آغاز فعالیت این ایستگاه رادیویی منتشر شده است، نشان می‌دهد جز نیروهای طالبان، فرد دیگری در استودیو حضور ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برخی از ساکنان پنجشیر معتقدند طالبان از رسانه‌ها در حکم منبعی برای تبلیغات علیه نیروهای جبهه‌ مقاومت استفاده می‌‌کنند، تا مردم را با خود همسو سازند. 

نوید (نام مستعار) شهروند ۲۵ ساله ساکن پنجشیر، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید در رسانه‌های محلی جز تبلیغ دینی و گزارش فعالیت‌های طالبان، چیزی پخش نمی‌شود. او در ادامه چنین می‌گوید: «طالبان در پنجشیر فشار زیادی به مردم وارد می‌کنند و ما عملا در محاصره آنان قرار داریم. از رادیوها هم فقط سرودهایی به حمایت از طالبان پخش می‌شود.»

او مدعی است که طالبان در کنار رسانه‌ها، از مساجد نیز همچون مراکزی برای تبلیغ اهداف‌ خود و سرکوب جبهه‌ مقاومت استفاده می‌کنند. 

جبهه‌ مقاومت ملی، دربرگیرنده نیروهای نظامی مخالف حکومت طالبان، در پنجشیر و چندین استان دیگر فعالیت دارد. به‌رغم تلاش زیاد، طالبان تاکنون نتوانسته‌اند نیروهای جبهه‌ مقاومت را سرکوب کنند.  

به نظر می‌رسد طالبان می‌خواهند با کنترل رسانه‌های محلی، هم در میدان جنگ و هم در میدان تبلیغات، دست بالا را در پنجشیر داشته باشند. 

حدود ۱۵ ماه است که طالبان بر افغانستان تسلط یافته‌اند و در این مدت به ‌دلیل محدودیت‌های آنان، بسیاری از رسانه‌ها تعطیل، و کارکنان آن‌ها بیکار شده‌اند. بخشی از جامعه خبرنگاری افغانستان از ترس حکومت طالبان این کشور را ترک کرده‌اند، اما طالبان رسانه‌هایی را که به نفع‌ آن‌ها تبلیغ ‌کنند، مورد حمایت قرار می‌دهند.