حال ناخوش دانش‌آموزان و پیروز، دو جزء ترانه «برای»

اعلام یک‌باره بیماری کلیوی این توله‌یوزپلنگ و شرایط جسمی‌ نامناسب او در روزهای اخیر موجی از نگرانی‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت

پیروز، توله یوزپلنگ ایرانی و فرزند ایران و فیروز، یکی از نماد‌های امید برای ایرانیان است‌ــ @IranianPlateau

حال و روز «دانش‌آموزان» و «پیروز»، دو بخش از ترانه «برای» شروین حاجی‌پور که به ترانه آرزو‌ها و امید‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی» مشهور است، خوب نیست.

«برای دانش آموزان، برای آینده» از مهم‌ترین فراز‌های انتخابی از میان هزاران «برای» بود که به پاس شرکت گسترده دانش‌آموزان و نوجوانان در یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های سراسری در ایران، در این ترانه از آن‌ها یاد شده است.

دانش‌آموزان از مهم‌ترین نیرو‌های پیشران جنبش «زن، زندگی، آزادی» به شمار می‌روند که در اعتراض‌های چهار ماه اخیر درباره حضور آن‌ها در خیابان‌ها و تعطیل کردن مدارس گزارش‌های فراوانی منتشر شد. در بحبوحه این حضور تاریخی و بی‌نظیر دانش‌آموزان در اعتراض‌ها بود که از مدارس دخترانه قم گزارش‌هایی درباره مسمومیت گروهی از دانش‌آموزان منتشر شد.

این مسمومیت‌ها به‌تدریج ادامه یافت و با گذشت بیش از سه ماه، علل یا عاملان چنین پدیده نگران ‌کننده‌ای اعلام نشد‌ه‌اند.

برخی مقام‌های مسئول و رسانه‌ها می‌گویند این مسمومیت‌ها عمدی‌اند و یکی از اهداف آن هم جلوگیری از تحصیل دختران است. موضوعی که به پیش کشیده شدن نام برخی جریان‌های مذهبی تندرو در قم و اصفهان منجر شد. با گذشت زمان، فرضیه دست داشتن گروهی مذهبی در این مسمومیت‌ها تقویت و به‌تدریج ابعاد تازه‌ای از این مسئله منتشر می‌شود که حاکی از نوعی انتقام‌گیری از دختران دانش‌آموز است.

در اعتراض‌های اخیر، دانش‌آموزان دختر با برداشتن مقنعه و روسری، به حجاب اجباری نه گفتند و همراه با سایر گروه‌های اجتماعی خواستار عبور از کلیت جمهوری اسلامی شدند. حالا گروهی از این دختران و همسالان آن‌ها در برخی مدارس ایران به‌خصوص شهر مذهبی قم، مسموم شده‌اند و می‌شوند تا قید تحصیل را بزنند.

از سوی دیگر، حال‌وروز «پیروز»، یوزپلنگ ایرانی و فرزند «ایران» و «فیروز» که ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ زاده و به یکی از نماد‌های امید بین ایرانیان تبدیل شد و نامش به ترانه «برای» راه یافت هم این روز‌ها بهتر از دختران دانش‌آموز و خانواده‌های آن‌ها نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروز تنها فرزند باقی‌‌مانده از بارداری در حصار «ایران»، یکی از نامورترین یوزهای ایرانی است، که به نماد پروژه‌ حفظ نژاد یوزپلنگ آسیایی تبدیل شد.

اعلام یک‌باره بیماری کلیوی این توله‌یوزپلنگ و شرایط جسمی‌ نامناسب او در روزهای اخیر موجی از نگرانی‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ایران، اعلام کرد حال عمومی پیروز خوب نیست و بیماری سلامتی‌اش را همچنان تهدید می‌کند. به گفته ابدالی، پیروز به هیچ غذایی میل ندارد و فقط کمی آب خورده است و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، مشکل کلیوی دلیل بروز مشکل در سلامت پیروز شده است.

روزنامه شرق به کار بردن عنوان «مشکلات گوارشی و کلیوی» برای بیماری پیروز را مبهم گزارش کرد و نوشت این گزاره مشخص نمی‌کند شرایط جسمی این یوز ایرانی چگونه است. این روزنامه به نقل از برخی افراد نوشت که پیروز به درمان‌ها واکنش مثبتی نشان نداده و این مسئله نگرانی‌ها را افزایش داده است.

خودداری از اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف درباره علت بیماری پیروز و روند درمانی او از دیگر عوامل تشدید نگرانی‌های در روز‌های اخیر است. مقام‌ها و نهاد‌های مسئول حاضر نیستند درباره این مسئله دقیق و روشن اظهار‌نظر کنند؛ دقیقا مشابه سیاستی که در پرونده مسمومیت دانش‌آموزان پیش گرفته‌اند.

این پنهان‌کاری‌ها به طرح گمانه‌های مختلفی در افکارعمومی منجر شد که در پرونده مسمومیت‌ها، ابتدا ظن دست داشتن برخی جریان‌های تندرو مذهبی مطرح شد و به‌تدریج قوت گرفت. در پرونده بیماری پیروز هم فرضیه تغذیه نامناسب و حتی سم داده‌ شدن به او مطرح شده است که رد یا تایید آن به زمان نیاز دارد.