کابینه اسرائیل تایید کرد: لایحه مجازات اعدام برای تروریست‌ها

شعبه سازمان «عفو بین‌الملل» در اسرائیل با محکوم کردن اقدام کابینه این کشور، تاکید کرد مجازات اعدام در تمام موارد «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است

بن گویر، وزیر امنیت ملی دولت نتانیاهو، در سخنرانی برای نیروهای پلیس گفت که این لایحه «اخلاقی و منطقی است و باید تصویب شود»- ABIR SULTAN / POOL / AFP

کابینه اسرائیل روز یکشنبه، ۲۶ فوریه ۲۰۲۳، لایحه‌ای را تایید کرد و به مجلس فرستاد که مجازات اعدام را برای افراد محکوم به جرایم تروریستی مجاز می‌دارد. این لایحه چندی پیش مطرح شده بود، اما روز یکشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، کمیته تقنینی کابینه بالاخره آن ‌را تایید کرد. این در حالی است که گالی باهاراو-میارا، دادستان کل اسرائیل، هفته گذشته با صدور رای خود گفت رای‌گیری در مورد این لایحه موانع قانونی دارد و بهتر است اول کمیته امنیت ملی تشکیل جلسه دهد و نظر تخصصی خود را در مورد اینکه آیا اجرای این قانون بازدارندگی ایجاد می‌کند یا نه، اعلام کند. 

سازمان‌های مدافع حقوق بشر به شدت به تصویب این لایحه اعتراض کرده‌اند. شعبه سازمان «عفو بین‌الملل» در اسرائیل با محکوم کردن اقدام کابینه این کشور، تاکید کرد که مجازات اعدام در تمام موارد «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است.

این لایحه را لیمور سون هار ملخ، نماینده مجلس از حزب راست افراطی «قدرت یهودی»، معرفی کرده است. طبق این لایحه، کسی که «عامدانه یا بر اثر بی‌توجهی باعث مرگ شهروندی اسرائیلی شود، چنانچه این عمل با انگیزه نژادپرستانه یا نفرت‌ علیه جامعه‌ای خاص انجام شود و هدف آن آسیب زدن به دولت اسرائیل و تولد دوباره مردم یهود در وطنشان باشد»، باید با مجازات اعدام روبرو شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ایتمار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهودی»، سال‌ها تصویری از باروخ گولداشمیت را در دفتر خود داشت؛ تروریست اسرائیلی-آمریکایی که در سال ۱۹۹۴ با حمله به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل، حدود ۳۰ نمازگزار فلسطینی را کشت. حزب بن گویر متعلق به جریان تاریخی مئیر کاهان، خاخام افراطی متولد نیویورک، است که تشکیلات متبوع او در آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

بن گویر، وزیر امنیت ملی دولت کنونی، در سخنرانی برای نیروهای پلیس گفت این لایحه «اخلاقی و منطقی است و باید تصویب شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «ما همچنان با تمام روش‌ها در زمینه امنیت اقدام می‌کنیم تا جلوی تروریست‌ها را بگیریم و امنیت اسرائیل را حفظ کنیم: هم با انجام عملیات و هم با تصویب قوانین. پاسخ ما به تروریسم، این است که ضربه‌ای قدرتمندانه علیه تروریسم وارد کنیم و ریشه‌های خود را در سرزمینمان تقویت کنیم.»

اسرائيل در تمام طول تاریخ خود تنها دو نفر را اعدام کرده است: مئیر توبیانسکی در ژوئن ۱۹۴۸، چند هفته پس از بنیانگذاری دولت اسرائیل، تیرباران شد، اما بعدها «تبرئه پس از مرگ» شد. در ۱۹۶۲ نیز آدولف آیشمن، از رهبران آلمان نازی، پس از ربوده شدن در آرژانتین، در دادگاهی در اسرائیل محاکمه، و سپس اعدام شد.

بیشتر از جهان