وزارت بهداشت «پوشیدن مقنعه مشکی» را برای همه کارکنان زن داروخانه‌ها اجباری کرد

در «دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها»، بر اخذ «تعهد» از مدیران داروخانه‌ها برای رعایت حجاب اجباری و «پوشیدن مقنعه مشکی» از طرف کارکنان داروخانه‌ها تاکید شده است

ATTA KENARE / AFP

پس از پلمب چند داروخانه در تهران، آمل و دیگر شهرها به‌دلیل «رعایت نکردن حجاب اسلامی»، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با ابلاغ دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها، «پوشیدن مقنعه مشکی» را برای همه کارکنان زن داروخانه‌های سراسر کشور اجباری کرد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه ۶ اسفندماه، تصویر «دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها» را منتشر کرد که روز ۳ اسفند ماه با امضای محمد پیکان‌پور، «مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل» سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به همه داروخانه‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

در این ابلاغیه آمده است که «در راستای رعایت شئونات اخلاقی، اسلامی و حرفه‌ای در داروخانه‌ها، حفظ‌ شان نیروهای داروخانه‌ها علی‌الخصوص مدیران فنی داروخانه‌ها» و به منظور ایجاد وحدت‌رویه در سراسر کشور «دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها» جهت اجرا در همه داروخانه‌ها ابلاغ شده است.

در ماده سوم این دستورالعمل آمده است که «کارکنان زن داروخانه‌ها، اعم از مسئول فنی و سایر کارکنان، موظف به پوشیدن مقنعه به رنگ مشکی»‌اند.

طبق این دستورالعمل، مسئولان فنی داروخانه‌ها باید روپوش سفید به تن کنند و دیگر کارکنان غیرداروساز داروخانه‌ها نیز باید از روپوش به رنگ آبی یا سبز استفاده کنند.

در این دستورالعمل تاکید شده است که «همه کارکنان داروخانه‌ها موظف به رعایت رفتار حرفه‌ای، اخلاق داروسازی و کلیه شئون اسلامی و قانونی در همه جنبه‌های ارائه خدمت در داروخانه» و موسس داروخانه باید بر رعایت موارد دستورالعمل پوشش کارکنان داروخانه نظارت داشته باشد.

در بخشی از «دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها» نیز بر اخذ «تعهد» از موسسان داروخانه‌ها برای رعایت این دستورالعمل و پوشیدن مقنعه از طرف مسئولان فنی و دیگر کارکنان داروخانه‌ها تاکید شده است.

معاونت‌ غذا و داروی وزارت بهداشت به صراحت در این دستورالعمل داروخانه‌ها را تهدید کرده است که «کیفیت رعایت دستورالعمل پوشش در ارزشیابی داروخانه‌ها لحاظ خواهد شد» و «استمرار فعالیت هر داروخانه» به رعایت دستورالعمل پوشش و حجاب در داروخانه‌ها بستگی خواهد داشت.

در چند هفته گذشته، گزارش‌هایی درباره پلمب و تعطیلی تعدادی از داروخانه‌ها، مطب‌های پزشکی، رستوران‌ها، کافه‌ها به‌دلیل رعایت نکردن «حجاب» از طرف رسانه‌های حکومتی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن، در توییتی نوشت که «یک داروخانه در منطقه تهرانپارس» در شرق تهران به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری پلمب شده و برای صاحب این داروخانه پرونده قضایی تشکیل شده است.

مدیرعامل خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، نوشت: «در پی کشف حجاب مسئول یک داروخانه در تهرانپارس و هتک حرمت به آمر به معروف، به محض ارسال گزارش و اطلاع دادستانی تهران از این موضوع، این داروخانه با دستور قضایی پلمب شد.»

مشابه همین برخورد ۸ بهمن ماه در شهر آمل نیز رخ داد و پس از آنکه یک روحانی بسیجی به دکتر داروساز زن در یک داروخانه شهر آمل تذکر حجاب داد و وقتی دکتر داروساز به دخالت این بسیجی در پوشش خود اعتراض کرد، دادستانی آمل ظرف چند ساعت این داروخانه را پلمب کرد.

دادگستری مازندران و دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اعلام کردند که علاوه بر پلمب این داروخانه، برای دکتر داروساز زن این داروخانه نیز پرونده قضائی تشکیل شده است و برای او مجازات تعیین خواهد شد.

علاوه بر داروخانه‌ها، حتی در مواردی مطب پزشکان نیز در چند هفته اخیر تحت عنوان رعایت نکردن حجاب اجباری پلمب شده است، از جمله مطب یک پزشک در کاشمر به‌دنبال واکنش او به اعتراض یک زن «محجبه» به نحوه پوشش یک زن دیگر حاضر در مطب، پلمب شد.

محمدحسین درودی، دادستان انقلاب خراسان رضوی، اعتراض این پزشک به دخالت «زن محجبه» در پوشش یک بیمار دیگر را «توهین به یک بانوی محجبه و روحانیت» خواند و گفت: «این پزشک، احضار و تفهیم اتهام شده و قرار قانونی صادر و مطبش پلمب شده است.»

تاکید مقام‌های حکومتی بر اجرای «حجاب اجباری» در حالی است که از ۲۶ شهریور ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی، حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد به اتهام «رعایت نکردن کامل حجاب»، آغاز شده است.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید دارند که «حجاب اجباری» یکی از خاکریزهای اصلی جمهوری اسلامی است و به گفته محمد حسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، مقام‌های حکومتی بر این باورند که اگر حجاب به‌عنوان خاکریز اول مقابله با جنگ نرم از دست برود، خاکریزهای دیگر جمهوری اسلامی نیز از دست خواهند رفت.