دور تازه تلاش حاکمیت برای تحکیم حجاب اجباری

دادگستری مازندران از پلمب یک داروخانه در آمل به علت کشف حجاب‌ خبر داد

سرکوب مخالفان حجاب اجباری همچنان ادامه دارد‌ــ public media

از خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی که با اعتراض به حجاب اجباری آغاز شد و سپس کلیت نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفت حدود پنج ماه می‌گذرد، با این حال فشار نهادهای مختلف جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان حجاب اجباری همچنان ادامه دارد. در یکی از تازه‌ترین موارد، دادگستری استان مازندران از پلمب یک داروخانه در شهرستان آمل به علت «کشف حجاب‌ و ارائه نکردن خدمات به مشتری» خبر داد.

گفته می‌شود یکی از حامیان جمهوری اسلامی و حجاب اجباری در آمل پس از ایجاد مزاحمت برای یکی از کارکنان داروخانه‌ای در این شهر باعث پلمب آن شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که روزهای گذشته ویدیویی در رسانه‌‎های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی اعلام می‌کرد متصدیان داروخانه به او خدمات نمی‌دهند. او به یک دکتر این داروخانه به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری تذکر می‌دهد. این کار او اعتراض کارمندان این داروخانه را به دنبال دارد. زنی که در ویدیو نشان داده می‌شود و این فرد برای او مزاحمت ایجاد می‌کند، خطاب به او می‌گوید: «پدرم جانباز ۷۰ درصد است. اگر او نبود، تو الان اینجا نبودی». فرد مزاحم با ایجاد سروصدا مانع از فعالیت‌های داروخانه می‌شود و هم‌زمان از این اتفاق فیلمبرداری می‌کند. در نهایت متصدیان داروخانه او را به بیرون هدایت می‌کنند.

اکنون به نظر می‌رسد قدرت فرد مزاحم بیشتر بوده؛ چون محمدصادق اکبری، رئیس‌کل دادگستری استان مازندران، از پلمب یک واحد داروخانه در شهرستان آمل به‌ دلیل کشف حجاب‌ و ارائه نکردن خدمات به مشتری خبر داده است.

به گفته او، «حسب گزارش‌های مردمی واصله مبنی بر توهین و اهانت پزشک متصدی داروخانه‌ای در آمل به فرد آمر به معروف و ناهی از منکر که صاحب داروخانه آن عامدانه کشف حجاب کرده بود، ‌داروخانه با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و با اعزام ماموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی و مسئولان شبکه بهداشت شهرستان آمل پلمب و در این خصوص پرونده قضایی در یکی از شعب دادسرای آمل تشکیل شد».

رئیس‌ کل دادگستری استان مازندران اضافه کرد: «بر اساس دستورهای قضایی صادره، این واحد صنفی به‌دلیل رعایت نکردن شعائر دینی و اسلامی و اقدام خلاف اخلاق عمومی پلمب شد. با توجه به تشکیل پرونده قضایی برای این واحد صنفی متخلف، بدون شک با متخلفان آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جسته‌گریخته شنیده می‌شود که گشت‌‌های ارشاد نیز فعالیت‌ خود را از سر گرفته‌اند. روز شنبه ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن اعلام می‌شد گشت ارشاد یک را دختر را به‌زور سوار کرده اما ماموران پلیس پس از اینکه به او حالت خفگی دست داده است، او را از خودرو گشت پیاده و در خیابان رها کرده‌اند.

بر اساس این ویدیو، ماموران گشت ارشاد این زن جوان را در اصفهان و به زور سوار خودرو گشت کرده‌اند و او پس از دقایقی به دلیل شوک عصبی، دچار حالت خفگی شده است و ماموران هم او را از خودرو بیرون انداخته‌اند. عابران به این زن کمک می‌کنند تا وضع جسمی‌اش بهبود یابد.

به نظر می‌رسد پس از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، نیروهای پلیس به جای پایان دادن به سرکوب زنان با بازداشت آن‌ها در خیابان این بار از ترس، این زن را از خودرو پیاده کردند تا از قبول مسئولیت در قبال وخامت حال جسمی‌ او شانه خالی کنند.

گزارش‌های بسیاری نیز حاکی از آن است که ارسال پیامک کشف حجاب صاحبان خودرو دوباره از سر گرفته شده است. مهدی حاجیان، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی، روز شنبه در خصوص از سرگیری ارسال پیامک کشف حجاب به سرنشین خودروها گفت: «ما قبلا هم عرض کردیم که مبنای کار پلیس قانون است و هر جایی که قانون‌گذار یک موضوع را جرم‌انگاری کند، مبنای کار پلیس بر اساس قانون انجام می‌شود.»

حاجیان در دفاع از ارسال این پیامک‌ها گفت: «پیامک ارسالی بر اساس سامانه ناظر ۱ پلیس که از قبل فعال بود و الان هم فعال است، انجام شد و مبنای این اقدام هم در واقع وظیفه قانونی پلیس بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است.»

برخی دانشجویان دانشگاه بهشتی، روز شنبه ۸ بهمن، هنگام انتخاب واحد با اخطار منع ثبت‌نام در سایت دانشگاه مواجه شدند. پس از پیگیری دانشجویان مشخص شد برخی از دانشجویان دختر به علت رعایت نکردن حجاب اجباری با منع ثبت‌نام روبرو شده‌اند. پیش از این نیز بسیاری از دانشجویان به همین علت به کمیته انضباطی احضار و از آن‌ها تعهد اخذ شده بود.

دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های دانشگاه تهران پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کردند که مسئولان حراست پس از چند ماه سرکوب اعتراض‌های دانشجویان اکنون به مقابله با دختران در دانشگاه پرداخته‌اند و به بهانه رعایت نکردن حجاب برای آن‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند. این مزاحمت‌ها به دانشجویان محدود نیست و مسئولان دانشگاه در برخی از موارد بدون حتی یک تذکر به دانشجو، با خانواده او تماس می‌گیرند و به بهانه رعایت نکردن حجاب به آن‌ها فشار روانی وارد می‌کنند.