زلنسکی طرح صلح چین را پذیرفت اما سازش با پوتین «بیمار» را رد کرد

رهبران غربی در مورد پیشنهاد صلح چین تردید دارند و استدلال می‌کنند که پکن اعتبار بین‌المللی برای میانجی‌گری ندارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست مطبوعاتی که به‌مناسبت اولین سالگرد حمله نظامی مسکو به کی‌یف برگزار شد، با احتیاط از طرح صلح چین برای پایان دادن به تهاجم روسیه استقبال کرد، اما در عین حال گفت این طرح فقط در صورتی قابل قبول خواهد بود که به خروج ولادیمیر پوتین و نیروهایش از تمام اراضی اشغالی اوکراین منجر شود.

به گزارش گاردین، ولودیمیر زلنسکی در اظهارات جدید خود بیان کرد که «می‌خواهد باور کند» پکن به «صلح عادلانه» علاقه‌مند است.

او گفت که چنین تصمیمی به معنای ارسال نکردن سلاح به روسیه است و افزود: «من تمام تلاش خود را می‌کنم تا از این اتفاق جلوگیری کنم. این اولویت شماره یک است.»

رهبران غربی در مورد پیشنهاد صلح چین تردید دارند و استدلال می‌کنند که پکن اعتبار بین‌المللی را برای انجام نقش میانجی ندارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، جمعه شب گفت که ایده مذاکره چین برای خروج از جنگ «منطقی نیست.»

بایدن در پاسخ به گزارشگری که از او درباره میانجی‌گری چین میان روسیه و اوکراین پرسید، پاسخ داد: «وقتی پوتین چنین طرحی را تشویق می‌کند چگونه می‌توان فکر کرد که این ایده خوب است؟ من هیچ چیزی در این طرح ندیدم که نشان دهد اگر طرح چین اجرا شود، چیزی برای دیگران به جز روسیه مفید است.»

بایدن همچنین ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین را «فعلا» رد کرد و گفت: «ما آنچه را که ارتش باتجربه‌مان فکر می‌کند اکنون اوکراین به آن نیاز دارد ارسال می‌کنیم. آنها در حال حاضر به تانک، توپخانه، دفاع هوایی و سیستم موشکی نیاز دارند. ما امکاناتی را به کی‌یف می‌فرستیم تا آنها را در موقعیتی قرار دهد که بتوانند در بهار امسال و تابستان تا پاییز دستاوردهایی داشته باشند.»

با وجود انتقاد غرب از طرح پیشنهادی چین، زلنسکی گفت که مایل است جنبه‌هایی از پیشنهاد چین را در نظر بگیرد. او گفت که قصد دارد با شی جین پینگ ملاقات کند و گفت که این گفتگو برای هر دو کشور و امنیت جهانی مفید خواهد بود.

یک سال پس از آن که پوتین ارتش خود را برای تصرف کی‌یف و سرنگونی دولت طرفدار غرب آن فرستاد، دورنمای واقعی چندانی برای مذاکره مستقیم با روسیه وجود ندارد. زلنسکی در سالگرد این حمله تاکید کرد که سازش با رهبری «بیمار» و «جنایتکار» روسیه در حال حاضر غیرممکن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که روسیه از یک «همسایه و دوست» به یک قاتل شگرف تبدیل شده است که «مردم را می‌کشد و شکنجه می‌کند و کودکان را می‌رباید.»

زلنسکی در بخشی از سخنرانی دو ساعت و نیمه خود اظهار کرد: «آیا فکر می‌کنید بعد از تمام اقدامات روسیه می‌توانیم با آنها بنشینیم و مذاکره کنیم؟ آنها باید از گلوله‌باران ما، تخریب زیرساخت‌ها، انجام حملات هوایی، کشتن حیوانات و آتش زدن جنگل‌ها دست بردارند.»

او با تاکید بر این که پیش‌بینی‌ها مبنی بر شکستن مقاومت اوکراین از سوی روسیه اشتباه بود،‌ از ارتش و مردم برای دفاع از کشورشان تشکر کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین ابراز اطمینان کرد که نیروهای مسلح او روس‌ها را از همه‌جا از جمله کریمه -  شبه‌جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۴ به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شد - بیرون خواهند کرد. او در پاسخ به این سوال که چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، گفت: امسال.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که موفقیت آینده اوکراین در میدان نبرد به این بستگی دارد که غرب به سرعت تسلیحات مدرن از جمله توپخانه دوربرد و جت‌های جنگنده را به کی‌یف تحویل دهد. او گفت که با جو بایدن که روز دوشنبه از کی‌یف دیدار کرد و همچنین با اتحادیه اروپا و بریتانیا در این مورد گفتگوهایی بسیار صریح داشته است.

زلنسکی در سخنرانی خود بارها تاکید کرد که جنگ یک اختلاف محلی بین همسایگان ناراضی نیست. او گفت که اوکراینی‌ها برای ارزش‌های متمدن اروپایی و برای آزادی می‌جنگند.

او خواستار تامین جت‌های جنگنده اف ۱۶ از سوی آمریکا شد و گفت که تاخیر بیشتر به این معنی است که اوکرای افراد بیشتری را از دست می‌دهد.

روز جمعه و همزمان با سالگرد حمله ارتش پوتین به اوکراین، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده دو میلیارد دلار دیگر کمک‌های نظامی-امنیتی بلند‌مدت در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. این کمک‌ها شامل تجهیزاتی است که توان دفاع هوایی اوکراین را در برابر حملات پهپادی روسیه تقویت می‌‌کند.

همزمان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، شامگاه جمعه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) در جریان یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران بار دیگر به همکاری‌های نظامی حکومت ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: حکومت ایران نه‌‌‌تنها به‌عنوان یک عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه خاورمیانه عمل می‌کند، بلکه با تامین پهپادهای نظامی و همکاری‌های موشکی با روسیه، در جنگ اوکراین نیز دخالت کرده است.

بیشتر از جهان