پهپادهای جمهوری اسلامی در اوکراین مخرب‌تر شده‌اند

گزارش سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا توان تخریب کلاهک‌های انفجاری پهپادها را به گونه‌ای افزایش دهد که حداکثر آسیب را به اهداف زیربنایی در داخل اوکراین وارد کنند

ایران در حال افزایش توانایی‌های پهپادهای تهاجمی است که به روسیه تحویل می‌دهد. بر اساس یک گزارش تحقیقی جدید که سی‌ان‌ان منتشر کرده است، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا توان تخریب کلاهک‌های انفجاری پهپادها را به گونه‌ای افزایش دهد که حداکثر آسیب را به اهداف زیربنایی در داخل اوکراین وارد کنند.

ایران تاکنون صدها پهپاد به روسیه تحویل داده است تا در جنگ در اوکراین از آن‌ها استفاده کند. بسیاری از این پهپادها شبکه برق و تاسیسات انرژی اوکراین را هدف قرار داده‌اند. حملات پهپادهای ایرانی و همچنین موشک‌های روسی، غیرنظامیان اوکراینی را در سراسر کشور و در طول ماه‌های یخ‌بندان زمستان بدون گرما، برق یا آب گذاشته است. 

سازمان بریتانیایی تحقیقات جنگ و منازعه، به همراه ارتش اوکراین، ماه گذشته یک کلاهک منفجر نشده از یک پهپاد شاهد-۱۳۱ ایرانی که در اکتبر ۲۰۲۲ در منطقه اودسا در جنوب اوکراین پیدا شد را مورد بررسی قرار داد. این سازمان برای اولین بار یافته‌هایش را به سی‌‌ان‌ان ارائه داد. تحقیق در مورد نوع کلاهک‌‌ها می‌تواند چگونگی موثر بودن حملات پهپادی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در طول چند ماه اخیر را توضیح دهد.

تحلیلگران این سازمان بر این باورند که این کلاهک‌ها که حدود ۷۰ سانتی‌متر طول دارند، ده‌ها قطعه و ساچمه فلزی کوچک را در درون خود دارند و این قطعات فلزی و ساچمه‌ها هنگام انفجار در محوطه بزرگی پراکنده می‌شوند. علاوه بر قطعات فلزی و ساچمه‌ها، شماری پره‌های انفجاری کوچک‌تر نیز دور  کلاهک وجود دارد که شدت آسیب و تلفات را بالا می‌برند. تمام این ویژگی‌ها اساسا توانایی این پهپادها در تخریب اهدافی مانند نیروگاه‌های برق، شبکه‌های توزیع، راه‌های حمل‌ونقل و ترانسفورماتورهای بزرگ را به حداکثر می‌رسانند و علاوه بر این، تلاش برای تعمیر این زیرساخت‌ها را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای سخت‌تر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمین اسپلترز، یکی از بازرسانی که کلاهک پهپادهای ایرانی را بررسی کرده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد سازندگان پهپاد به یک کلاهک تمام شده نگاه کرده‌اند و گفته‌اند چگونه می‌توانیم این را مخرب‌تر کنیم؟» شرکت برق دولتی اوکراین در طول ماه اکتبر گزارش داد که حدود ۴۰ درصد از عرضه برق اوکراین در اثر حملات روسیه از دست رفته است.

پهپادهای ساخت ایران که برای حمله به اوکراین استفاده می‌شوند، حاوی مقدار زیادی از قطعات آمریکایی و غربی‌اند و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را به بررسی چگونگی جلوگیری از انتقال این قطعات به ایران واداشته است. گروهی متشکل از ۶۰ تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن و اعضای ارشد کابینه‌ او خواستار برخورد نظامی با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

در این نامه، ضمن ابراز نگرانی عمیق از کشف قطعات ساخت آمریکا در پهپادهای ایرانی سرنگون ‌شده در اوکراین، از دولت ایالات‌ متحده درخواست شده‌ است به‌منظور «قطع زنجیره‌ تامین قطعات برای ایران، تعطیل کردن شرکت‌های پوششی که برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده‌اند و فشار وارد کردن بر متحدان آمریکا به‌منظور مقابله با فروشندگان این قطعات در اروپا و آسیا» اقدامی هماهنگ و همه‌جانبه انجام شود.

این گروه از نمایندگان کنگره که از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌‌اند، پشتیبانی ایران از روسیه در «جنگ خونین اوکراین» را نه‌تنها موجب کشته شدن «انسان‌های بی‌گناه» در اوکراین می‌دانند، بلکه «تهدیدی برای آمریکا و متحدانش» خوانده‌اند. آن‌ها ضمن ابراز نگرانی از پیامد‌های گسترش ناوگان پهپادی جمهوری اسلامی، آن را فراتر از جنگ اوکراین دانستند و اعلام کردند: «این تسلیحات ابزار دیگری در اختیار ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌گذارد تا نیروهای آمریکایی و متحدان کلیدی آن و همچنین کشتیرانی آزاد در منطقه را تهدید کنند.»