عضو هیئت‌رئیسه مجلس: کسری بودجه داریم و تورم بیشتر می‌شود

در شرایطی که تورم اقلام خوراکی در ایران به بیش از ۷۰ درصد رسیده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی در آینده‌ای نزدیک می‌گویند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت کسری بودجه موجب افزایش تورم خواهد شد - AFP

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۶ اسفندماه، پیش‌بینی فروش روزانه یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۸۵ دلار را در لایحه بودجه سال آینده، غیرمنطقی خواند و گفت: «این پیش برآورد جای نگرانی دارد، چرا که اگر محقق نشود به کسری بودجه منجر خواهد شد و کسری بودجه نیز یعنی افزایش تورم و نقدینگی در جامعه.»

این در حالی است که تورم افسارگسیخته در ایران طی ماه‌های اخیر حتی با اعتراض شماری از هواداران نظام جمهوری اسلامی و مسئولان دولتی و حکومتی مواجه شده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم خوراکی‌ها در بهمن‌ماه سال جاری از مرز ۷۰ درصد گذشت و قدرت خرید مردم ایران نیز در بهمن ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، ۵۳ درصد کاهش یافت.

سلیمی، نماینده محلات و دلیجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «زمانی که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، پیش‌فرض‌ها درست و سنجیده تدوین نشوند، نتیجه درست از آب درنمی‌آید و هزینه آن در معیشت مردم نمایان می‌شود.»

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز ناصر موسوی لارگانی، نماینده شهر فلاورجان در مجلس، با خطاب قرار دادن ابراهیم رئیسی از «به پایان رسیدن صبر مردم در برابر فشارهای اقتصادی» گفته بود و دولت را به استفاده از نیروهای ناکارآمد متهم کرده بود.

امروز ششم اسفند، در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد تهران از مرز ۵۷ هزار تومان نیز گذشت و رکورد تاریخی دیگری را ثبت کرد، جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی با حضور محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، برای بررسی وضعیت فعلی اقتصاد و تورم شتاب‌زده برگزار شد. جلسه‌ای که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود، اما با دلیل حاشیه‌برانگیز «فوت مادر همسر رئیس بانک مرکزی» لغو شد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی، درباره جلسه نمایندگان با مدیران اقتصادی دولت گفته است: «آقای مخبر اظهار کرد در ابتدای دولت سیزدهم مشکلاتی وجود داشته که به‌مرور زمان این مشکلات در حال کاهش یافتن است و به‌زودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود. رئیس بانک مرکزی گفت با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا، قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیرواقعی است. وزیر اقتصاد نیز بیان کرد که پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده است و به‌زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهانه‌هایی که پیش از این نیز مقام‌های دولت فعلی و دولت‌های پیشین در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده بودند و وضعیت آشفته‌بازار و گسترش فقر را به «دست‌های پنهان»، «دولت‌های قبلی» و «تلاش سودجویان» ربط می‌دادند. به همین دلیل نیز آبان ۱۳۹۷ وحید مظلومین، یک طلافروش در بازار تهران را با لقب «سلطان سکه» و برای کنترل قیمت سکه و طلا اعدام کردند، اما افزایش قیمت طلا تا امروز که سکه بهار آزادی ۳۲ میلیون تومان فروخته می‌شود، ادامه دارد.

در شرایطی که به گمان منتقدان و اقتصاددانان مستقل، «افزایش فساد حکومتی و دولتی» به همراه «تحریم‌های کشورهای غربی»، دو دلیل اصلی وضعیت اقتصادی ناگوار ایران در ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شوند، حکومت ایران تلاش می‌کند تا حد ممکن منکر تاثیرگذاری تحریم‌های سنگین آمریکا و اروپا روی اقتصاد ایران شود و رهبر جمهوری اسلامی بارها در تریبون‌های رسمی از «شکست تحریم‌گران» سخن گفته است. ادعایی که آمارهای دولتی هم کذب بودن آن را ثابت می‌کنند.

علیرضا سلیمی نیز درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفته است:‌ «محمدرضا فرزین اعلام کرد که اختیارات کافی باید برای رئیس کل بانک مرکزی وجود داشته باشد تا بتواند مدیریت مناسب را انجام دهد. نمایندگان پاسخ دادند که آقای فرزین از اختیارات لازم برای انجام امور برخوردار است و اختیارات آقای فرزین نسبت به روسای قبلی بانک مرکزی هم بیشتر شده است.»

همچنین نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد که در جلسه روز شنبه، یکی از مباحث موردنظر نمایندگان آن بود که «در دولت سیاست واحدی درباره ارز وجود ندارد، از زبان مسئولان دولتی سیاست‌های متناقضی پیرامون ارز مطرح می‌شود و این موضوع ناهماهنگی بین دولتمردان را القا می‌کند. مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کرده بود که باید به ازای حذف ارز ترجیحی به مردم کالابرگ داده شود که نمایندگان از دولت به جهت عدم اجرای این موضوع انتقاد کردند.»

به نظر می‌رسد شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همگی وابسته به کانون‌های قدرت و نهادهای امنیتی-اطلاعاتی در حکومت جمهوری اسلامی‌اند، در مقابل اعتراضات گسترده اقشار مختلف جامعه به گرانی‌ها و افزایش فقر، تلاش می‌کنند تا توپ را به زمین چند مدیر دولتی و شخص ابراهیم رئیسی بیندازند؛ تلاشی که خیزش سراسری اخیر و شعارهای مستقیم مردم علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که بی‌ثمر است و تداوم حیات نظام جمهوری اسلامی، ازنظر اکثر مردم ایران، دلیل استمرار وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی است.

با افزایش دغدغه‌های اقتصادی شهروندان و افزایش خط فقر به حدود شش برابر حقوق پایه کارگری، حکومت جمهوری اسلامی همچنان به کمک‌های چند هزار میلیاردی خود به گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در منطقه و کشورهای هم‌پیمانش مانند سوریه ادامه می‌دهد. کمک‌هایی که باعث شد تا شهروندان ایرانی بارها در اعتراضات خیابانی فریاد بزنند که «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن.»

بیشتر از اقتصاد