خودرو‌های داخلی در یک هفته ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان گران‌ شدند

قیمت پراید ۱۰ میلیون تومانی در کمتر از یک دهه، به ۳۰۰ میلیون تومان رسید

قیمت خودرو تحت‌تاثیر تورم و نرخ ارز افزایش می‌یابدــ شرق

قیمت خودرو در ایران که طی سال‌های اخیر تحت‌تاثیر نرخ ارز و تورم سیر صعودی قابل‌توجهی داشت، در روز‌های گذشته نیز به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت؛ به‌ طوری‌ که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۰ مدل از خودرو‌های پرطرفدار تولید داخل تنها در مدت یک هفته، بیش از هفت درصد گران‌تر شدند.

نگاهی به منحنی قیمت خودرو در بازار آشکار می‌کند که در یک هفته گذشته، بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به قیمت خودرو‌های داخلی اضافه شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل از آن بیشتر بود.

این به آن معنا است که با وجود افزایش تولید و اعمال سیاست‌هایی مانند عرضه خودرو در بورس، سیاست‌گذار نتوانسته است قیمت خودرو در بازار را کنترل کند. کارشناسان می‌گویند خودرو در ایران از قالب کالای مصرفی خارج و به کالایی در راستای حفظ ارزش پول تبدیل شده است و قیمت آن متناسب با نرخ ارز و تورم، افزایش می‌یابد؛ بنابراین با توجه به تورم موجود و عبور نرخ دلار از کانال ۵۰ هزار تومان، افزایش قیمت خودرو در ایران امری طبیعی است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در حال حاضر سرعت تغییرات قیمتی در بازار خودرو به حدی بالا رفته است که افکارعمومی را به یاد اصطلاح معروف «قیمت الان یا الان» می‌اندازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در مدت یک هفته مربوط به لاماری بود که ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده است. لاماری هفته پیش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود اما حالا به قیمت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

مشابه این اتفاق برای دیگر خودرو مشهور بخش خصوصی یعنی دیگنیتی‌پرایم نیز رخ داده است. هفته گذشته قیمت دیگنیتی‌پرایم یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به دو میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، با اعلام خبر توقف تولید پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ با شوک قیمتی مواجه شد و مدل اتومات پانوراما این خودرو ابتدا به بالای ۹۰۰ میلیون تومان رسید و حالا نیز یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین پژو ۲۰۷ هم در مدت یک هفته حدود ۱۵۰ میلیون تومان گران شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم که تا یک هفته پیش ۵۱۵ میلیون تومان بود، حالا ۵۵۰ میلیون تومان است؛ به‌ عبارت‌ دیگر، در مدت یک هفته، ۳۵ میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شده است. پژو پارس هم که تا هفته پیش حدود ۶۶۵ میلیون تومان بود، حالا به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در بین دیگر خودرو‌های تولید داخل، تارا اتومات در حال حاضر ۸۸۰ میلیون تومان است، در حالی که هفته گذشته می‌شد این خودرو را حدود ۸۳۰ میلیون تومان خرید.

شاهین سایپا هم که به نظر می‌رسد نسبت به دیگر خودرو‌های داخلی سرعت افزایش قیمتش کندتر است، ظرف یک هفته ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشت. قیمت این محصول سایپا هفته گذشته ۵۴۰ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر برای خرید آن باید ۵۶۰ میلیون تومان هزینه کرد.

دیگر خودرو داخلی که قیمت آن طی یک هفته گذشته رشد قابل‌توجهی داشت، دنا اتومات پلاس توربو شارژ بود. این خودرو هفته گذشته زیر ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا برای خرید آن باید ۸۹۵ میلیون تومان پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان خودرو‌های ارزان‌تر هم می‌توان به افزایش قیمت پراید و جانشینش کوییک اشاره کرد؛ قیمت پراید، این خودرو از خط تولید خارج‌شده، هفته گذشته ۳۰۰ میلیون تومان بود اما حالا برای خرید آن باید ۳۲۰ میلیون تومان هزینه کرد. پراید ۱۰ سال پیش همین روز‌ها حدود ۱۵ میلیون تومان بود، بنابراین طی یک ‌دهه قیمت آن بیش از ۲۱ برابر شده است.

خودرو کوییک‌پلاس هم که هفته گذشته می‌شد آن را به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان خرید، حالا ۴۰ میلیون تومان گران‌ شده است.

افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو حتی صدای نمایندگان اصول‌گرای مجلس را هم درآورده است؛ صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس،۱۰ آبان در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، به «وعده‌های بر زمین‌مانده و نابسامانی صنعت خودرو» اشاره کرد و گفت که فاطمی‌امین از واقعیت‌های صنعت خودرو «درک درستی» ندارد.

به‌تازگی، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین، هم به عبور قیمت پژو از مرز یک میلیارد تومان اشاره کرده و خواستار استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت شده است. سیاهکلی پیش‌تر در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، با اشاره به نقل‌قولی از رئیسی، گفته بود: «رئیسی گفت چون وزارت صمت بزرگ است، فاطمی‌امین نمی‌تواند آن را خوب اداره کند.»