رکوردشکنی تازه: سکه ۳۱ میلیون، دلار ۵۳ هزار تومان

سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار سکه و ارز تاکنون ناموفق بوده است

قیمت سکه از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران ۱۷۵ برابر شده است‌ــ iipa

قیمت سکه برای نخستین بار از ۳۰ میلیون تومان عبور کرد و وارد کانال ۳۱ میلیون تومان شد. دلار هم به مرز ۵۳ هزار تومان رسید.

اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت سکه «امامی» را تا ظهر پنجشنبه چهارم اسفند ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گزارش کرد. قیمت سکه طرح قدیم هم ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۶ میلیون، ربع‌سکه ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار و سکه یک‌ گرمی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت دلار هم روز پنجشنبه به مرز ۵۳ هزار تومان رسید و رکورد جدیدی در اقتصاد ایران ثبت کرد.

قیمت طلا و سکه و ارز از بهمن‌ ۱۴۰۱ صعودی بی‌سابقه را آغاز کرد و حالا بر قله‌ای تاریخی ایستاده است.

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، معتقد است که بخشی از این افزایش قیمت به دلیل وجود حباب و بخشی دیگر ناشی از میزان عرضه و تقاضا است.

بذرافشان می‌گوید: «افزایش قیمتی که الان تجربه می‌کنیم، بی‌سابقه بوده است. این شرایط باید تغییر کند تا حداقل به ثبات برسیم. این نوسان‌ها مردم را سردرگم کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او معتقد است در صورتی که سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ارز و عرضه سکه ادامه یابد و مردم به سمت خرید مصنوعات طلا متمایل شوند، ممکن است حباب قیمت سکه خالی شود.

قیمت سکه «امامی» در حاضر هفت میلیون و ۷۴۸ هزار تومان معادل ۲۵.۹ درصد حباب دارد. یعنی فرد بابت حدود ۲۶ درصد از قیمتی که برای خرید یک سکه می‌پردازد، هیچ طلایی دریافت نمی‌کند.

در این میان، فعالان بازار سکه و طلا هم می‌گویند نرخ‌های فعلی قیمت واقعی و ارزش ذاتی سکه (ارزش طلای موجود در سکه) نیستند، بلکه این حباب سکه است که به دلیل نوسان‌های نرخ ارز و ناهمخوانی عرضه و تقاضا روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود.

نرخ سکه طلا در ایران حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است که در این روز‌ها افزایشی بی‌سابقه‌ داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند دخالت مرکزی برای کنترل قیمت ارز با توجه به مقدار تورم، کمبود شدید نقدینگی دولت و شرایط نابسامان سیاست بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، اقدام مناسبی نبوده است.

در هفته جاری، پس از مدتی کنترل قیمت دلار، حالا فنر قیمت این اسکناس آمریکایی آزاد شده و نوسان‌‌های افزایشی در پیش گرفته است. قیمت سکه هم از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی تاکنون ۱۷۵ برابر شده و به مرز ۳۱ میلیون تومان رسیده و قرار است تا پایان سال همچنان به این روند رو‌به‌رشد ادامه دهد.