خبرگان رهبری: خامنه‌ای عمود خیمه نظام است، به او اهانت نکنید

اعضای مجلس خبرگان رهبری خواستار مبارزه با هرگونه مخالفت با حجاب اجباری شدند

وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است‌ــ ایرنا

اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه پایانی یازدهمین اجلاس رسمی‌ خود، با ابراز خشم از شعارهای مردم معترض علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «عمود خیمه نظام» خواندند و از نهادهای فرهنگی و رسانه‌‌ای خواستند با «حجاب‌ستیزی» مقابله کنند.

اعضای مجلس خبرگان رهبری شعارهای ایرانیان در خیزش سراسری را که مستقیما علی خامنه‌ای را نشانه گرفته‌اند، به «دشمن» نسبت دادند و با ادعای «بی‌سابقه» بودن این شعارها، دلیل این «اهانت‌ها» را نداشتن درکی از «جایگاه بی‌بدیل ولایت‌ فقیه به‌عنوان عامل همبستگی و اتحاد ملی در هدایت و مدیریت جامعه» دانستند.

خبرگان رهبری در ادامه، مخالفان ولایت‌فقیه در ایران را «معاند» نامیدند و ادعا کردند که این گروه قصد دارند با «هجمه» به علی خامنه‌ای که به گفته آنان «رکن اساسی» است، فهم دیگران را به «انحراف» بکشانند.

امضاکنندگان این بیانیه که طبق قانون وظیفه دارند بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران نظارت کنند، با نادیده گرفتن اعتراض‌های مردم ایران، معترضان را «عوامل خودفروخته» خواندند و مدعی شدند که «رهبری نهادی استوار است و با هیاهو و جوسازی آسیب نخواهد دید».

اعضای مجلس خبرگان رهبری در این بیانیه‌، با علی خامنه‌ای «تجدید پیمان» کردند و ضمن اعلام پشتیبانی قاطع از او، مدعی شدند آنچه تحت عنوان «عفو رهبری» در آزادسازی زندانیان سیاسی انجام شد، «اقدامی پدرانه، هوشمندی رهبر و خنثی‌کننده کید دشمنان» بود.

حامیان علی خامنه‌ای در مجلس خبرگان رهبری در ادامه ادعاهای خود، انقلاب اسلامی را نیز «پدیده‌ای خارق‌العاده در عصر مهجوریت ارزش‌های انسانی و مردمی‌ترین انقلاب تاریخ» توصیف کردند و مدعی شدند روح‌الله خمینی «با ارائه الگوی مردم‌سالاری دینی، پایه‌های استبداد را ویران کرد». امضاکنندگان بیانیه مجلس خبرگان رهبری ادعای حضور «باصلابت و پرشور» مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را هم مطرح کردند و آن را نشانه «حمایت کامل مردم» از جمهوری اسلامی دانستند.

اعضای مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از بیانیه‌ خود، به موضوع حجاب و دیگر نمادهای حکومتی جمهوری اسلامی اشاره کردند و با تایید تلویحی این اصل که حجاب «هویت نظام جمهوری اسلامی» را شکل می‌دهد، از رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی خواستند «توطئه دشمنان را خنثی کنند و اجازه ندهند دشمنان فضای انقلابی و ارزشی جامعه را در جهت ترویج فرهنگ غربی به‌ویژه حجاب‌ستیزی پیش ببرند».

خبرگان رهبری با وام گرفتن از سخنان علی خامنه‌ای که بارها از «جهاد تبیین» برای پیشبرد منافع جمهوری اسلامی سخن گفته است، از رسانه‌های حکومتی، نهادهای فرهنگی و شخصیت‌های صاحب‌نفوذ خواستند «دستاوردهای جمهوری اسلامی» را برای افکار عمومی تبیین کنند.

حامیان علی خامنه‌ای در مجلس خبرگان رهبری بدون اشاره به نقش رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیرمجموعه‌ او در ایجاد بحران اقتصادی، فقر، تورم و گرانی‌ها را به گردن «تحریم‌های ظالمانه» انداختند و خواهان تقویت «اقتصاد مقاومتی» شدند. آن‌ها غرب و آمریکا را به «سیاسی‌کاری» متهم کردند و مدعی شدند که این کشورها در ارائه کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان سوری «رفتار تبعیض‌آمیز» داشته‌اند.

خبرگان رهبری در بیانه‌ خود، به مشکلات معیشتی، محیط‌ زیستی و اجتماعی موجود در ایران اشاره‌ای نکردند اما تاکید کردند که فلسطین همچنان «مسئله اصلی و محوری» جمهوری اسلامی است. آن‌ها در پایان، از اقدام‌های دولت ابراهیم رئیسی در زمینه «سیاست‌ خارجی» قدردانی کردند و بدون اشاره به مذاکرات هسته‌ای، خواستار «تعمیق روابط با کشورهای غیرمتخاصم» شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای مجلس خبرگان رهبری پس از پایان یازدهمین اجلاس سراسری، به دیدار علی خامنه‌ای رفتند.

در انتخابات رئیس‌ و هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم  آن روز سه‌شنبه ۲ اسفند برگزار شد، احمد جنتی در سمت رئیس این مجلس ابقا شد و ابراهیم رئیسی و سید هاشم حسینی بوشهری به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دوم انتخاب شدند. انتخاب دوباره احمد جنتی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری در حالی است که او به نودوهفتمین سال زندگی‌اش پا گذاشته است و به دلیل کهولت سن از انجام وظایفش ناتوان است.

ابقای احمد جنتی در سمت دبیری شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری این حقیقت را آشکار می‌کند که پست‌های مهم کشور که در تعیین رهبر آینده نقش دارند، همچنان در انحصار حلقه اول معتمدان رهبر جمهوری اسلامی ایران باقی می‌مانند تا احتمالا شرایط انتصاب مجتبی خامنه‌ای به مقام رهبر آینده جمهوری اسلامی ایران تسهیل شود.

وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر و نظارت برعملکرد او است. با این حال عملکرد این نهاد در طول سال‌های گذشته نشان داده است که اعضای این مجلس نه‌تنها به عملکرد رهبر نگاه نظارتی ندارند، بلکه خود را به اطاعت از او مقید می‌دانند.