ادامه گرانی و اعتراض‌های صنفی و مردمی در شهرهای مختلف ایران

معترضان روز چهارشنبه در بازار تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «درآمدها ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» سر دادند

اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد و هم‌زمان با صعود نرخ دلار به بالای ۵۲ هزار تومان، شعارها در اعتراض وضعیت اقتصادی بیش از پیش در تجمع‌های مردم ایران شنیده می‌شود.

روز چهارشنبه در بازار تهران، تجمع‌هایی در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و بالا رفتن نرخ دلار شکل گرفت و مردم با برگزاری راهپیمایی، شعارهای «درآمدها ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» و «دلار شده ۵۰ تومن، کی پا می‌شی هموطن» سر دادند.

جمعی از کسبه پاساژ علاءالدین واقع در خیابان جمهوری تهران هم در اعتراض به مشکلات اقتصادی، مغازه‌هایشان را بستند و اعتصاب کردند. در ویدیوهای منتشرشده از این پاساژ می‌بینیم که کسبه هم‌زمان با بستن مغازه‌ها و تجمع در این پاساژ، با دعوت از دیگر مغازه‌داران برای پیوستن به اعتصاب، شعار «نترسید، ببندید، ببندید» می‌دهند.

جمعی از مردم در مترو تهران نیز علیه علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی شعارهایی سر دادند. ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که بر اساس آن، جمعی از زنان در ایستگاه‌ها و قطار مترو تهران شعار می‌دهند. معترضان در مترو تهران شعارهای «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

هم‌زمان در بندرعباس، نیز جمعی از معترضان راهپیمایی و تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در بندرعباس در خیابان‌های این شهر حین راهپیمایی، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «تا آخوند کفن نشود، این وطن، وطن نشود»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «بسیجی، سپاهی داعش ما شمایید» سر دادند.

اهالی بندرعباس شب چهارشنبه سوم اسفندماه هم به خیابان آمدند و با زنده نگه داشتن خیزش سراسری ایرانیان، شعار دادند: «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»

روز چهارشنبه سوم اسفندماه، یکی از معترضان در شهر خرم‌آباد ویدیویی از شعارنویسی در این شهر منتشر کرد. ویدیو منتشرشده نشان می‌دهد در یکی از پارک‌های خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، روی زمین شعار «مرگ بر خامنه‌ای» نوشته شده است. فرستنده این ویدیو می‌گوید: «فکر نمی‌کنم دیگر جایی مانده باشد که علیه حکومت چیزی نوشته نشده باشد؛ دانشگاه، مدرسه، پارک، دیوار مساجد، پل عابر پیاده، اتوبوس، مترو و... همه‌جا شعارنویسی می‌شود.»

سر دادن شعارهای شبانه در مناطق مختلف تهران نیز ادامه دارد. تهران‌نشین‌ها در شعارهای شبانه خود، به جمهوری اسلامی و وضعیت اقتصادی اعتراض کردند و شعارهای «دلار شده ۵۰ تومن، کی پا می‌شی هموطن»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

جمعی از هواداران فوتبال نیز پس از پایان بازی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی، با وجود حضور پرشمار نیروهای امنیتی در ورزشگاه، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در ویدیو منتشرشده از شهر اصفهان در رسانه‌های اجتماعی، شعار «رضا شاه، روحت شاد» نیز شنیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، اعتراض‌ کارگران و معلمان نیز ادامه دارد. معلمان در شهرهای مختلف به دعوت انجمن صنفی معلمان و پس از وقفه چند ماهه، اولین تجمع اعتراضی خود را روز چهارشنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۱ مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان‌هایشان برگزار کردند. در همین راستا، جمعی از معلمان بازنشسته تهران مقابل وزارت آموزش پرورش در اعتراض به وضعیت بد معیشتی خود، تجمع کردند. این فرهنگیان پس از سر‌دادن شعار علیه وزیر آموزش و پرورش، با برخورد خشن ماموران مواجه شدند. آن‌ها با شعار «نظام رتبه‌بندی، حق مسلم ما است» بار دیگر این مطالبه دو ساله خود را خاطرنشان کردند.

معلمان در شهر شیراز نیز با تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس خواهان آزادی دانش‌آموزان زندانی شدند و شعار «محصل زندانی آزاد باید گردد» سر دادند. یکی از معلمان در این تجمع گفت: «هفت نفر آدم اموال این کشور را ببرند، بفروشند و ایمن باشند. مگر چنین چیزی داریم؟ مگر قانون اساسی کشک است؟ مگر مجلستان کشک است؟ مگر خبرگان و شورای نگهبانتان کشک است؟ به چه مجوزی؟ آقا مصونیت دیگه برای چیه؟ واقعا خجالت‌آوره از بالا تا پایینش دزد، دزد، دزد!»

معلمان استان فارس در بیانیه پایانی این تجمع، اعلام کردند معلمان کنشگر فارس همراه معلمان دیگری از سراسر ایران، جنبشی را در سال ۱۴۰۰ به نام خود رقم زدند. در این بیانیه آمده است: «هم زمان با روز جهانی کارگر و روز ملی معلم، بسیاری از آن‌ها در سراسر کشور و از جمله ۲۶ کنشگر فعال صنفی و برخی از اعضای انجمن معلمان فارس به انفرادی‌ها و بازداشت‌گاه‌ها سپرده شدند که پس از وثیقه‌های ۲۰۰ میلیونی تا ۱.۵ میلیارد تومانی آزاد شدند و پنجم اسفند آغاز محاکمه این معلمان ارزشمند است.»

معلمان در این تجمع خواستار پایان یافتن سیاست حذف و سرکوب معلمان مطالبه‌گر و کنشگران میدانی شدند. آن‌ها همچنین به خیزش «زن، زندگی، آزادی» اشاره و ضمن محکوم کردن حمله نیروهای امنیتی به مدارس و دانش‌آموزان در جریان این خیزش، اعلام کردند: «مدرسه حریم امن و حرم آموزش است. هرگونه تعدی و تجاوز به آن را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی تمامی دانش‌آموزان بازداشت‌شده و پایان دادن به خشونت‌های اعمال‌شده علیه آنان‌ایم.»

معلمان معترض کشته شدن ۶۰ کودک دانش‌آموز در این اعتراض‌ها را نیز محکوم کردند. آزادی معلمان زندانی از جمله مهدی فتحی، رسول بداقی، اسماعیل عبدی، جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، جواد لعل‌محمدی و محمدحسین سپهری از دیگر خواسته‌های معلمان در تجمع روز چهارشنبه بود.