جوزپ بورل: تروریستی اعلام شدن سپاه نیازمند رای دادگاه است

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید نمی‌توان به دلیل دوست نداشتن یک نهاد آن را تروریستی اعلام کرد

بحث‌ها و تهدیدهای دوطرفه درباره احتمال تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اتحادیه اروپا در حالی ادامه دارد که رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح دوشنبه سوم بهمن، امیدها برای رخ دادن این اتفاق در آینده‌ نزدیک را کمرنگ کرد.

جوزپ بورل، معاون رئیس کمیسیون اروپا و رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر ضرورت صدور رای دادگاه یک کشور اروپایی برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران تاکید کرد و گفت: «درباره تروریستی خواندن سپاه دیدگاه‌های جالبی وجود دارد اما نمی‌شود گفت چون کسی سازمانی را دوست ندارد، آن را تروریست بنامیم. اول به تصمیم یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم. پس از آن، می‌شود موضوع را در سطح اتحادیه اروپا مطرح کرد.»

بورل تاکید کرد که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در دستور کار نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار ندارد.

پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای، از اتحادیه اروپا خواست سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. این پارلمان دلیل چنین درخواستی را سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران و همچنین ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان در تهران، امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مورد قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، مدعی شد: «در سطح پارلمان اروپا یک شو و نمایش برگزار کردند. آقای بورل و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا از سوئد اظهار کردند که به دنبال اجرایی کردن این قطعنامه نیستند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سوم بهمن‌ماه، اعلام کرد که از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی، تروریست قلمداد کردن «یک نهاد حاکمیتی در یک کشور» هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد و «با منشور سازمان ملل متحد مغایر است».

او به صورت ضمنی تهدید کرد که «هرگونه تعرض به سپاه به هر شکلی» تعرض به امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و حکومت ایران «در برابر اقدام‌های اروپایی‌ها در ارتباط با سپاه دست‌بسته نیست». کنعانی می‌گوید پاسخ جمهوری اسلامی «اقدام جدی و پشیمان‌کننده» خواهد بود.

پیش از آغاز نشست روز دوشنبه شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت فعلی ایران و جمهوری اسلامی گفت: «ما از نقض فاحش حقوق بشر در ایران و سرکوب جوانان این کشور بسیار نگرانیم. در فنلاند هم یک جنبش مدنی قوی برای حمایت از مطالبات مردم ایران فعال است. ما همواره با ایران در ارتباطیم و نگرانی‌هایمان را به گوش مقام‌های جمهوری اسلامی می‌رسانیم.»

هاویسیتو همچنین گفت فنلاند از صادرات تسلیحات ایرانی به روسیه در جنگ اوکراین هم نگران است و از ایران می‌خواهد به تعهدات برجامی خود بازگردد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان تصویب طرح اولیه تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا، با صریح‌ترین تهدیدها، تلاش کرده‌اند مانع از تصویب نهایی طرح مذکور در اتحادیه اروپا یا صدور حکمی علیه سپاه پاسداران در دادگاه‌های اروپایی شوند. از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، که روز یکشنبه دوم بهمن، ارتش‌ کشورهای اروپایی را که در خاورمیانه حضور دارند، به «حمله و ایجاد ناامنی برای آن‌ها» تهدید کرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در همین روز اعلام کرد که ایران به خروج از ان‌پی‌تی و اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی فکر می‌کند.