درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی پذیرفته شد  

ابوالقاسم صلواتی مشهور به قاضی مرگ، حکم اعدام محمد بروغنی را صادر کرده بود

محمد بروغنی به محاربه متهم شده است‌ــ ۱۵۰۰ تصویر

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، از «تجویز» درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی، معترض محکوم به اعدام، خبر داد و در توییتی نوشت که پرونده او برای رسیدگی به شعبه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رای ارجاع شد.

محمد بروغنی، جوان معترضی که اخیرا در زندان ۱۹ ساله شد، پیش‌تر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، مشهور به قاضی مرگ به اتهام محاربه و فساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بود.

رسانه‌ها و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران محمد بروغنی را به «لیدری اغتشاشات در پاکدشت» متهم کرده‌اند. دادگاه او به همراه پنج تن دیگر از معترضان روز هفتم آبان برگزار شد و ابوالقاسم صلواتی با استناد به کیفرخواستی که این جوان معترض را به «مشارکت در آتش‌سوزی فرمانداری پاکدشت و حمله به مامور دولت» متهم کرده بود، تنها پس از برگزاری یک جلسه دادگاه، حکم اعدام برایش صادر کرد.  

صدور حکم اعدام برای این جوان معترض در حالی بود که او نیز مانند دیگر معترضان خیزش سراسری از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز یکشنبه ۱۸ دی‌، یک روز پس از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، خبر داد که محمد بروغنی و محمد قبادلو، دو معترض محکوم به اعدام، نیز از بند عمومی زندان رجایی‌شهر به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. با انتشار این خبر، نگرانی‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام آنان افزایش یافت و شمار زیادی از مردم شبانه راهی زندان رجایی‌شهر شدند و تا بامداد مقابل این زندان تجمع کردند و خواستار توقف حکم اعدام آن‌ها شدند. معترضان در برابر زندان رجایی‌شهر شعارهای «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سر دادند.

صدور حکم اعدام محمد بروغنی بازتاب وسیعی در داخل و خارج از کشور داشت؛ رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز به صدور این حکم واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «محمدمهدی محمدی‌فرد و محمد بروغنی دو جوان ۱۸ و ۱۹ ساله در دادگاه‌های ساختگی به اعدام محکوم شده‌اند. دنیا ناظر است. رهبران ایران باید به جوانان خود گوش دهند نه اینکه آن‌ها را بکشند.»

پیش‌تر مارتین دیدن‌هوفن، نماینده حزب سوسیال‌ دموکرات در پارلمان آلمان، اعلام کرده بود که کفالت سیاسی محمد بروغنی را بر عهده می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای ممانعت از اجرای حکم اعدام او به کار می‌بندد.