توقف اجرای حکم اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی در دیوان عالی کشور

جمهوری اسلامی از حربه اعدام برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران استفاده می‌کند

 سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جان ۲۶ نفر از معترضان بازداشتی در ایران در خطر است‌ــ ۱۵۰۰ تصویر

​​اجرای احکام اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی، دو معترض بازداشتی در خیزش سراسری اخیر، متوقف شد.

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، روز چهارشنبه ۱۲ بهمن در توییتر اعلام کرد اجرای حکم اعدام محمد قبادلو به دستور این دیوان متوقف شده است. به نوشته هاشمی این «قرار توقف» در پی درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل نامبرده صادر شده است.

دیوان عالی کشور دوم دی ماه ۱۴۰۱ از پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی خبر داده بود، اما ساعاتی بعد اعلام کرد درخواست فرجام‌خواهی قبادلو رد و حکم او تایید شده است. این دیوان روز سوم بهمن ۱۴۰۱ نیز اعلام کرد فرجام‌خواهی وکیل قبادلو ثبت و پرونده برای رسیدگی، به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

محمد قبادلو، متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ است که به‌ اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است. نهاد‌های امنیتی و قضایی مدعی‌اند قبادلو در قتل یک مامور پلیس و مجروح‌ کردن پنج مامور دیگر از طریق زیرگرفتن آن‌ها با خودرو سواری دست داشته است.

امیر رئیسیان، وکیل قبادلو، اتهام‌های منتسب به موکلش را رد کرد و گفت مدارک پزشکی نشان می‌دهد که این مامور فوت کرده است و ادعاها درباره کشته شدنش تناقض‌هایی دارد. 

محمد بروغنی، ۱۹ ساله، از دیگر معترضان بازداشتی است که گزارش‌ها از توقف اجرای حکم اعدام او حکایت دارد. مرکز رسانه قوه قضاییه روز چهارشنبه اعلام کرد حکم اعدام بروغنی تا حصول نتیجه در دیوان عالی کشور متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقاضای اعاده دادرسی این جوان در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده او برای رسیدگی مجدد از دادگاه مطالبه شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی این جوان را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده است. «کشیدن سلاح سرد قمه، حمله و به آتش‌ کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه» در اعتراض‌های مردمی در پاکدشت از جمله اتهام‌های بروغنی اعلام شدند.

در جریان اعتراض‌های چهار ماه اخیر ایران، دست‌کم ۱۹ هزار نفر بازداشت و هزاران نفر دیگر زخمی شدند و سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جان ۲۶ نفر از معترضان بازداشتی در خطر است. آن‌طور که این سازمان‌ها اعلام کرده‌اند، از این ۲۶ نفر دست‌کم ۱۱ نفر به اعدام و ۱۵ نفر دیگر به «جرائم سنگین» متهم شده‌اند که می‌تواند مجازات سختی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو نفر از معترضان بازداشتی‌‌اند که احکام اعدام آن‌ها به فاصله چهار روز به اجرا درآمد و با خشم و محکومیت‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران مواجه شد.