تولید عسل در استان تخار به ۱۰۰ تُن رسید

عسل از عمده‌ترین تولیدات داخلی افغانستان به‌شمار می‌رود

محمد اکبری یکی از زنبورداران هرات./ خبرگزاری تسنیم

ریاست امور کشاورزی و مالداری استان تخار، از افزایش تولید عسل در این استان خبر می‌دهد. بنا به گفته این مرجع، امسال تولید عسل نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و از ۷۰ تن به ۱۰۰ تن رسیده است. دلیل این افزایش تولید، کیفیت عسل و افزایش مشتریان آن در بازارهای داخلی و خارجی اعلام شده است. 

سراج‌‌الدین مهربان، رئیس اداره کشاورزی، مالداری و آبیاری استان تخار، در گفت‌وگویی با اندیپندنت فارسی در مورد تولید و افزایش عسل در تخار، چنین گفت:«تولید عسل در استان تخار، نسبت به سال که گذشت ۳۰ درصد افزایش یافته است و به ۱۰۰ تن رسیده است و ما تلاش داریم که با حمایت زنبورداران، تولید عسل را افزایش دهیم و به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم تا باعث عایدی خوبی برای زنبورداران و تشویق بیشتر آنها شود.»

گفته می‌شود که هر کیلو عسل در استان تخار به ۵۰۰ افغانی، و در بیرون از افغانستان، بیشتر از قیمت بازارهای داخلی به فروش می‌رسد و علاقه‌مندان خاص خود را نیز دارد.

آقای مهربان، افزایش تولید عسل را در استان تخار، کیفیت و خوش‌خور بودن آن عنوان کرد و گفت:«عسل تخار دارای کیفیت عالی و مزه خوش است و به همین خاطر مشتریان آن در بازارهای داخلی و خارجی زیادند. هم‌اکنون عسل تخار به کشورهای پاکستان و امارات متحده عربی نیز فرستاده می‌شود و آنها به عسل تخار بیشتر تمایل دارند و ما نیز تلاش داریم که بیشتر تولید کنیم و به بازارهای جهانی نیز بفرستیم.»

مهربان، دلیل تولید محدودتر در سال گذشته را نیز چنین توضیح داد:«خشک‌سالی و کمبود آب، نبود محیط مناسب و عدم آگاهی فنی زنبورداران در استان تخار، باعث شد که نتوانیم بیشتر عسل تولید کنیم. اما امسال این مشکل رفع شد و مشاوره‌های فنی، آب‌وهوای مساعد، افزایش سطح آگاهی زنبورداران و علاقه‌مندی بیشتر مردم به خرید عسل تخار، باعث شد که تولید عسل نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر شود و به ۱۰۰ تن برسد.»آقای مهربان، در مورد تعداد کسانی که  در تخار به تولید عسل اشتغال دارند، گفت:«در حدود ۴۰ نفر مشغول تولید عسل در این استان هستند که ۳۰۰ نفر آن زیر چتر انجمن‌های زنبورداران فعالیت دارند، و بقیه آنها منفرد کار می‌کنند. اکنون در روستاهای رستاق، فرخار، ورسج، دشت قلعه، کلفگان تالقان، مرکز این استان، عسل تولید می‌شود و زن‌ها نیز در بعضی موارد همراه با مردان در تولید عسل همکاری دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراج‌الدین مهربان، از حکومت افغانستان می‌خواهد که مانع از ورود زنبورهای عسل از کشور پاکستان به داخل افغانستان شود. به گفته او: «زنبورهای پاکستانی مریض هستند و زنبورهای داخلی کشور ما را نیز مریض خواهد کرد.» او  همچنین از حکومت افغانستان خواست که کارگاه بزرگ و مجهزی را برای تولید این محصول آماده کند تا تولیدکنندگان این استان، بتوانند به بهترین وجه و مطابق با استانداردهای جهانی، عسل تخار را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

عسل از عمده‌ترین تولیدات داخلی افغانستان به‌شمار می‌رود و منبع درآمد خوبی برای تولید کنندگان آن است.در سال‌های اخیر، تولید این محصول در افغانستان به ویژه در نواحی شمالی، رو به افزایش است و دلیل آن هم هوای پاک، وفور خوراک‌های طبیعی برای زنبوران، و زحمات بیشتر زنبورداران است. به همین دلیل، زنبورداران استان تخار توانسته‌اند عسل بیشتر و با کیفت بهتری نسبت به دیگران، تولید کنند.

استان تخار، در شمال افغانستان قرار دارد و با تاجیکستان هم‌مرز است. دارای ۱۶ روستا است و از جمله استان‌های زراعتی و سرسبز افغانستان به‌شمار می‌رود که دارای تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌های سرد است. 

بیشتر از