جشن انگور در هرات در سالگرد استقلال افغانستان

محصولات انگور و کشمش هرات به کشورهای دیگر صادر می‌شود

عکس از فرهاد نوری

چهارمین نمایشگاه انگور، در استان هرات، به مناسب صدمین سال‌گرد بازپس‌گیری استقلال افغانستان، برای سه روز برگزار شد.

نصیراحمد درانی، وزیرکشاورزی و مال‌داری افغانستان، عبدالقیوم رحیمی، استان‌دار هرات، تعدادی از مقامات بلند پایه‌ی حکومتی و شماری از شهروندان این استان، در این نمایشگاه، شرکت کردند تا آن را هر چه با شکوه‌تر، تجلیل کنند.

هرات، یکی از استان‌هایی است که بیشترین باغ‌های انگور را نسبت به سایر استان‌های دیگر افغانستان دارد. باغ‌های انگور هرات، نیازمندی‌های بیشتر بازارهای این استان را تامین می‌کند. علاوه بر آن‌، گفته می‌شود سالانه مقدار زیادی انگور و کشمش از این استان به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

امسال، نسبت به سال‌های گذشته، باغ‌داران این استان، حاصل زیادی را از باغ‌های انگور برداشته‌اند. میزان محصول امسال، رقم ۱۵ درصد افزایش تولید را در این استان نشان می‌دهد. باغ‌داران نیز از سال‌های دیگر خوش‌تر و خندان‌تر به نظر می‌رسند. کشاورزان هرات، تلاش دارند که بتوانند همه‌ساله از محصولات انگور، عایدات خوبی به‌دست بیاورند تا نیازمندی‌های خود را تامین کرده و در رشد اقتصادی افغانستان نیز مفید باشند.

نصیراحمد درانی، وزیر کشاورزی و مال‌داری افغانستان طی مراسمی در این نمایشگاه گفت: «این وزارت تلاش می‌کند، برای رشد ظرفیت‌های کشاورزی و تقویت کشاورزان استان هرات، کمک کند». درانی افزود: «در چهارمین نمایشگاه انگور هرات، انواع میو‌ه‌های تازه و خشک، سبزیجات، عسل و محصولات زراعتی این استان، در ۵۳ غرفه به نمایش گذاشته شده است».

عبدالقیوم رحیمی، استاندار استان هرات نیز که در این نمایشگاه حضور داشت گفت: «توجه به رشد زراعت در افغانستان به ویژه هرات، نیاز جدی است و این کار باعث خود کفایی این استان می‌شود».

آقای رحیمی، در مورد انکشاف سکتور زراعتی در استان هرات افزود: « انکشاف سکتوری زراعتی در ایجاد فرصت شغلی برای شهروندان هرات، بسیار مهم است. درکنار آن، تجهیز میدان هوایی با سردخانه‌ها و امکانات پیشرفته و افزایش صادرات میوه و محصولات زراعتی به خارج از کشور، اقتصاد هرات را دگرگون می‌‌کند».

اما تعدادی زیادی از باغ‌داران هرات، از نبود امکانات و تسهیلات برای صادرات میوه‌های تازه به بیرون از افغانستان شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند: « نبود سردخانه‌ها، نبود بسته‌بندی معیاری، نبود بازار‌های خارجی برای فروش، و همچنین نبود امکان صادرات به موقع، باعث شده که بیشتر محصولات فاسد شود. که این خود ضربه‌ی محکمی به باغ‌داران و اقتصاد کشور محسوب می‌شود و باید در این عرصه، هر چه زوتر توجه صورت گیرد».

باید یادآور شد که استان هرات در میان دیگر استان‌های افغانستان، در داشتن انواع انگور و محصولات مرتبط با آن، شهرت جهانی دارد و مقداری زیادی از تولید انگور افغانستان، اختصاص به هرات دارد. لعل، فخری و حسینی از جمله مشهورترین انواع انگورهای این استان به شمار می‌رود. 

گفته می‌شود که در نمایشگاه امسال ۴۰ نوع انگور هرات به نمایش گذاشته شده است. طبق تحقیقاتی که در این استان صورت گرفته، در هرات تا کنون ۱۳۹ نوع انگور شناخته شده است.

اداره‌ی زراعت استان هرات، هر سال، جشنواره‌ی انگور و دیگر محصولات زراعتی را برگزاری می‌کند تا باغ‌داران محصولات و دست‌آوردهای زراعتی‌شان را به نمایش بگذارند. امسال، چهارمین نمایشگاه انگور و دیگر محصولات زراعتی این استان، مورد استقبال گرم مسئولان و شهروندان هرات قرار گرفت.

بیشتر از