اردوغان می‌گوید فعلا فقط به زلزله فکر می‌کنیم نه انتخابات

منتقدان رئیس‌‌ جمهوری فعلی ترکیه می‌گویند از سخنان او درباره زلزله بوی کارزار انتخاباتی به‌مشام می‌رسد

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه که پیش‌تر با پیشنهادهای تعویق انتخابات ریاست‌ جمهوری در کشورش مخالفت کرده بود، حالا می‌گوید در حال حاضر وقت سخن گفتن درباره انتخابات نیست و اولویت اول زلزله است.

تعداد کشته‌های زمین‌لرزه ششم فوریه (۱۷ بهمن) در مناطق مرزی ترکیه و سوریه تاکنون به بیش‌از ۴۷هزار تن رسیده است و میلیون‌ها نفر درپی آن آواره شده‌اند. رئیس‌ جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) در بازدید از مناطق زلزله‌زده در استان‌های جنوبی این کشور، از عملکرد دولت خود در واکنش به زمین‌لرزه دفاع کرد و گفت که تاکنون بیش از یک‌‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر اسکان داده شده‌اند.

رجب‌طیب اردوغان درحالی از سخن‌گفتن درباره تاریخ انتخابات بعدی ترکیه خودداری می‌کند که به‌تازگی در نشست اعضای حزبش، موسوم به «عدالت و توسعه»، پیشنهاد تعویق انتخابات از ۱۴ مه به ۱۸ ژوئن را رد کرده و گفته بود که انتخابات باید در زمان خود برگزار شود، مگر اینکه برخی مشکلات در تنظیم فهرست رأی‌دهندگان وجود داشته باشد.

رئیس‌ جمهوری ترکیه به فاصله اندکی پس از دو زلزله مهیب، در ۱۰ استان متاثر از زمین‌لرزه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. با این‌ حال، گزارش‌های رسانه‌های مستقل ترکیه و سخنان کنشگران در این کشور نشان می‌دهد که افکار عمومی از نحوه امدادرسانی ناراضی است و این کار را برای اردوغان که میل دارد به هر ترتیبی رهبر آینده ترکیه باشد، سخت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، برخی گروه‌های منتقد دولت مرکزی از احتمال تعویق انتخابات تا یک سال دیگر هم گفته‌اند. روزنامه جمهوریت، ارگان رسمی حزب جمهوری‌خواه ترکیه و یکی از منتقدان جدی اردوغان، در گزارشی احتمال تعویق یک‌ساله انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه را مطرح کرد و نوشت: «دولت در مدیریت بحران زلزله دیر واکنش نشان داده است و مردم نیز پای صندوق‌های رأی واکنش خود را به دولت نشان خواهند داد.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید اردوغان نمی‌خواهند وارد انتخاباتی شود که شکست او را حتمی می‌کند و به همین دلیل، مجبور خواهد شد انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق بیندازد.

در سوی دیگر ماجرا، رجب‌طیب اردوغان هم احزاب مخالف و منتقدان خود را به «سوءاستفاده از درد و رنج مردم در وضعیت موجود» متهم می‌کند و از هرگونه اظهارنظر درباره نتایج انتخابات در شرایط کنونی طفره می‌رود.

او همزمان به شورای عالی انتخابات ترکیه دستور داده است که سازوکار رأی‌گیری از مردم در استان‌های زلزله‌زده را بررسی کند.

اردوغان روز دوشنبه نیز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان هاتای گفت: «تمام شهرها، خانه‌ها، صنایع، مکان‌های کسب‌وکار و محوطه‌های تاریخی و کشاورزی را احیا می‌کنیم و هیچ‌ شهروندی را تا زمانی که دوباره زندگی خود را سروسامان دهد، تنها نمی‌گذاریم.»

منتقدان می‌گویند که حتی از این سخنان هم بوی کارزارهای انتخاباتی به مشام می‌رسد. انتخابات آتی ترکیه آزمونی سخت برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه است که بیش از ۲۰ سال در ترکیه قدرت اول را در اختیار داشته‌اند.

رئیس‌ جمهوری ترکیه در دوران رهبری خود تصمیم‌هایی گرفت که مخالفان و منتقدان زیادی در میان طیف‌های مختلف مردم داشت. کاهش نرخ بهره بانکی که یکی از مهم‌ترین عوامل بحران اقتصادی در این کشور بود، خروج از پیمان استانبول که خشونت علیه زنان را محدود می‌کرد و درافتادن با برخی کشورهای اروپایی بر سر موضوع‌های دینی در ماه‌های اخیر ازجمله این تصمیم‌ها است.

در ماه‌های اخیر، با شروع خیزش انقلابی در ایران که شعارش «زن‌، زندگی‌، آزادی» است، بسیاری از زنان و کنشگران ترکیه نیز به معترضان ایرانی پیوستند و اعلام کردند که از جهت سلطه نظام مذهبی در کشورشان با زنان ایران هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و به همین دلیل تلاش خواهند کرد که مانع قدرت‌گیری دوباره حزب عدالت و توسعه شوند.

بیشتر از جهان