مقام ارشد امنیتی بریتانیا: در یک سال گذشته ۱۵ تهدید ایران علیه شهروندان خنثی شد

«تهدیدهای امنیتی علیه کارکنان تلویزیون ایران‌اینترنشنال نقض حاکمیت بریتانیا و آزادی‌های دمکراتیک آن است»

بریتانیا همزمان هشت مقام قضایی و اعضای سپاه را تحریم کرد- ISABEL INFANTES / AFP

مقام ارشد امور امنیتی در بریتانیا در نطقی در مجلس این کشور گفت که جمهوری اسلای ایران در یک سال گذشته (از آغاز سال ۲۰۲۲)‌ به این سو پشت پرده ۱۵ تهدید معتبر و جدی برای آدم‌ربایی و قتل شهروندان بریتانیایی یا افراد مقیم این کشور بوده است. 

تام توگندات، معاون وزیر کشور بریتانیا در امور امنیتی و مبارزه با تروریسم، این سخنان را روز دوشنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) و در نشست مجلس عوام بریتانیا ایراد کرد. توگندات تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه جان کارمندان تلویزیون ایران‌اینترنشنال در لندن را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت بریتانیا و حمله به ارزش‌ها و آزادی‌های دمکراتیک کشورش توصیف کرد. 

معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا همچنین در این سخنان گفت که تهران تلاش کرده است اطلاعاتی را درباره شهروندان یهودی و اسرائیلی‌های مستقر در بریتانیا گردآوری کند. 

تلویزیون ایران‌اینترنشنال اعلام کرده است که به دنبال دریافت تهدیدهای امنیتی علیه کارکنانش پخش برنامه‌های خود را موقتا در لندن متوقف می‌کند و استودیوی آن در شهر واشنگتن پخش برنامه‌های ۲۴ ساعته را بر عهده می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس ضدتروریسم بریتانیا قبلا درباره یک تهدید جدی، فوری و مشخص علیه کارکنان و ساختمان این رسانه در لندن، به آن هشدار داده و توصیه کرده بود که عملیات خبررسانی خود را به مکانی امن‌تر در بریتانیا منتقل کند. اکنون وزیر امنیت بریتانیا می‌گوید که پلیس برای انتقال آنان به مکانی امن‌تر برای ادامه کارشان در تلاش است. 

پیشتر بریتانیا هشت مقام جمهوری اسلامی از جمله قضات و فرماندهان سپاه را به دلیل مشارکت در سرکوب و قتل و اعدام مردم معترض تحریم کرد و وزارت خارجه بریتانیا کاردار جمهوری اسلامی در لندن را به دلیل مسئله تهدید روزنامه‌نگاران ایرانی در بریتانیا، احضار کرد. 

بیانیه قاطع وزیر امنیت بریتانیا شاخص‌ترین تلاش مقام‌های رسمی آن کشور برای نشان دادن میزان جدیت تهدیدها از سوی نیروهای مرتبط با جمهوری اسلامی در خاک بریتانیا است. 

برخی مقامات بریتانیا و سایر کشورهای غربی که از اقدام تهران در ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خشمگینند، خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده‌اند. 

توگندات به مجلس عوام بریتانیا گفت: «تا همین هفته گذشته ما به ۱۵ فقره تهدید معتبری پاسخ داده‌ایم که رژیم جمهوری اسلامی از آغاز سال ۲۰۲۰ برای کشتن و ربودن شهروندان بریتانیایی یا افراد ساکن بریتانیا طراحی کرده بود.

او افزود که ایران بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تلاش کرده است تا درباره اسرائیلی‌های مقیم بریتانیا یا شهروندان یهودی اطلاعات جمع‌آوری کند.

توگندات گفت: «ما معتقدیم که این اطلاعات مرحله آماده‌سازی برای انجام عملیات‌ مرگبار در آینده بوده است.» 

او در ادامه از یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مسئول پیش بردن برخی تهدیدها نام برد و گفت : «در سال ۲۰۲۱، پلیس بریتانیا از شرکای خود خواست تا اطلاعاتی را در مورد محمدمهدی مزیانی را با لندن به اشتراک بگذارند که برای انجام عملیات مرگبار علیه مخالفان ایرانی در بریتانیا کار می‌کرد.» 

وی همچنین درباره هرگونه همکاری با حکومت ایران به گروه‌های خلافکار هشدار داد و گفت: «ما می‌دانیم که سرویس‌های اطلاعاتی ایران با باندهای تبهکار سازمان‌یافته کار می‌کنند و به مجلس و مردم اطمینان می‌دهم که هر کسی که با آنها کار می‌کند را تعقیب خواهیم کرد

هالی لینچ، عضو مجلس عوام بریتانیا از حزب اپوزیسیون کارگر، در این نشست گفت که تمامی مجلس از این که یک دولت خارجی بتواند چنین عمل کند، به خشم آمده‌اند و این سوال را مطرح کرد که چرا تاکنون وزیر امنیت بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع اعلام نکرده است؟

توگندات گفت هفته گذشته فردی که در نزدیکی دفتر تلویزیون ایران‌اینترنشنال در لندن بازداشت شد، به یک جرم تروریستی متهم شده است. 

وزیر امنیت بریتانیا افزود که درباره تهدیدها از سوی رژیم ایران با همتایان خود در فرانسه، آلمان و ایالات متحده نیز صحبت کرده است.