بررسی نقش یوناما و تاکید بر تامین صلح در افغانستان

نماینده سابق افغانستان در سازمان ملل متحد: «یوناما باید نقشی اساسی در روند افغانستان ایفا کند»

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان نشست مجازی در پیوند به نقش یوناما در افغانستان برگزار کرد- twitter/@AISS_Afg/status

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، نشستی مجازی در پیوند با نقش یوناما در افغانستان برگزار کرد. 

محمود صیقل، نماینده سابق افغانستان در سازمان ملل متحد، در این نشست گفت که از اوت ۲۰۲۱ نظام حکومتداری در افغانستان سقوط کرده است و فعالیت‌های حکومتی به شکل پراکنده و به دست دیپلمات‌ها، فعالان زن، و نهادهای امدادرسان انجام می‌شود.

او تاکید کرد که هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) باید آماده ایفای نقش خود در روند صلح افغانستان باشد. 

نماینده سابق افغانستان در سازمان ملل متحد، طالبان را فاقد قابلیت لازم برای تامین امنیت این کشور دانست. او خواستار اجماع عمومی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی و ایجاد حکومتی مبتنی بر خواست مردم شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صیقل گفت که بخشی از طالبان با گفت‌وگو و مذاکره با جامعه جهانی موافقند و اگر به میز مذاکره کشانده شوند، جامعه جهانی می‌تواند نقشی اساسی بازی کند. 

او افزود: «گزینه دیگر، مذاکره با طالبان و رفتن به به طرف دوره انتقالی است که نیازمند شکل‌گیری کنفرانس و توافق همه گروه‌ها برای رسیدن به صلح است. یوناما گزینه مناسبی برای میزبانی چنین کنفرانسی است تا به صلح برسیم.»

به گفته او، تشکیل کنفرانس بین‌المللی در پیوند با مسئله افغانستان نیازمند توافق گروه‌های داخلی، و کشورهای منطقه و جهان برای حمایت از دوره انتقالی است: «این یک فرصت دیگر برای یوناما برای میزبانی چنین کنفرانسی است و به معنای آن است که یوناما باید نقشی اساسی در روند افغانستان ایفا کند.»

طالبان به انحصار شدید قدرت متهمند و بیشتر مقام‌های کلیدی در اختیار پشتون‌تباران است و اقوام دیگر سهم ندارند. طالبان تاکنون به درخواست جامعه جهانی برای تشکیل حکومت فراگیر توجهی نکرده‌اند. 

آنی فورزایمر، معاون ماموریت سابق امریکا در افغانستان، در این نشست مجازی گفت که یوناما باید در راستای تسهیل گفت‌وگوها در سطح ملی و بین‌المللی که به ایجاد یک دولت فراگیر و حامی حقوق‌بشر منجر شود، اقدام کند.

او گفت: «باید شاهد اقدامات بیشتر رهبری سازمان ملل متحد، مانند ایجاد فضا برای گفت‌وگو بین طالبان و مخالفانشان باشیم. در زمینه توزیع کمک‌های بشردوستانه، باید اطمینان حاصل شود که این کمک‌ها در دسترس نیازمند قرار گیرد.»

او در ادامه گفت: «همیشه بحرانی وجود دارد که باید حل شود. دولت ایالات متحده سطح توجه به افغانستان را کاهش داده است.»

همزمان، ناهید فرید، نماینده پارلمان افغانستان در حکومت پیشین، تاکید کرد که یوناما افغانستان را کمک کند تا این کشور به حکومتی دست یابد که در آن به کرامت، همزیستی و تنوع توجه شود.

او خواستار ادامه فعالیت یوناما در افغانستان تحت سلطه حکومت طالبان شد. 

او افزود: «منابع باید برای فعالیت‌های حقوق‌بشری یوناما افزایش یابد و ما به گزارش‌های بیشتری نیاز داریم، به ویژه در مورد حقوق ‌زنان که افغانستان شاهد بزرگ‌ترین بحران در زمینه تامین نشدن حقوق زنان در سطح جهان است.»

ناهید فرید بر ضرورت تامین حقوق شهروندی در افغانستان تاکید ورزید و از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواست که در کنار مردم افغانستان بایستند. او زندگی زنان را زیر سلطه‌ طالبان، بسیار دشوار توصیف کرد و خواستار کمک نهادهای جهانی برای بهبود شرایط زنان افغان شد.

حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به دست طالبان سرنگون شد و سفارت‌های کشورهای غربی در این کشور تعطیل شدند، و این باعث شد که بخش زیادی از کمک‌های این کشورها متوقف شود.

در دوران حاکمیت طالبان، فقر به بالاترین حد رسیده است و میلیون‌ها شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. سازمان ملل متحد کمک‌‌های نهادهای امدادرسان را در افغانستان مدیریت می‌کند.

بیشتر از جهان