ده‌ها شرکت‌کننده در کارناوال‌های برزیل بر اثر سیل جان باختند

در پی بارندگی‌های سنگین، به راه افتادن سیل و رانش زمین در شمال سائوپائولو، ۳۶ نفر جان باختند

مقام‌های برزیل گفته‌اند که در پی بارندگی‌های سنگینی که باعث به راه افتادن سیل و رانش زمین در دو شهر ساحلی واقع در شمال سائوپائولو شد، ۳۶ نفر جان باختند. در نتیجه این حوادث، برگزاری جشن‌ها و کارناوال‌ها دستخوش وقفه شده و اقدام‌های اضطراری در دستورکار قرار گرفته است.

در پی بارندگی‌های بی‌سابقه‌ای که در بازه زمانی اندکی رخ داد و برخی از نواحی مسکونی برزیل را به کام خود فرو برد، شمار نامشخصی از گردشگران گردآمده در جشن‌های کارناوالی برزیل نیز به دام افتادند.

شهرهای سائو سباستیائو، اوباتوبا، ایلهابلا و برتیوگا که بیش از همه از این رخدادهای فاجعه بار صدمه دیدند، ناچار به لغو فوری جشن‌های کارناوالی خود شدند تا به امدادرسانی برای یافتن گم‌شدگان، آسیب‌دیدگان و جان‌باختگان بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر برخی از لطمه‌دیده‌ترین نواحی، نشانگر غرق شدن محله‌ها در آب است، به صورتی که فقط بام برخی از خانه‌ها پیدا است و بسیاری از جاده‌ها و بزرگراه‌ها نیز بر اثر سیل و فرو افتادن درختان مسدود شده‌اند.

رانش زمین و سیلاب، جاده ریودوژانیرو به شهر سانتوس را نیز مسدود کرده است.

اهالی و امدادگران اینک خود را برای بارندگی‌هایی سنگین آماده می‌کنند که منطقه ساحلی سائوپائولو را همچنان زیر ضرب خواهد گرفت و باعث بروز اختلال در عملیات تخلیه، نجات و امداد خواهد شد.

در پی این اتفاق که به گفته کارشناسان «رویداد آب‌وهوایی بی‌سابقه و شدیدی» است، در شش شهر سائوپائولو، پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین ایالت برزیل، ۱۸۰ روز وضعیت فاجعه‌آمیز اعلام شد.

دولت این ایالت گفت که میزان بارندگی در این منطقه از روزی ۶۰۰ میلی‌متر(۲۳.۶ اینچ) فراتر رفت که از بالاترین حجم‌های بارندگی در بازه‌ زمانی کوتاه است.

«طبق بیانیه مقام‌های سائو پائولو در روز یکشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، بارندگی‌های سنگین در نواحی ساحلی جنوب شرق برزیل باعث به راه افتادن سیلاب و رانش زمین شده است که جان باختن ۳۶ نفر و بی‌خانمانی صدها نفر دیگر را در پی داشته است.»

فلیپه آگوستو، شهردار سان سباستیائو واقع در ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۰ مایلی) شمال سائوپائولو، تایید کرد که تا روز دوشنبه، ۲۰ فوریه، ۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آگوستو با «بسیار بحرانی» توصیف کردن وضعیت، گفت: «هنوز میزان آسیب را ارزیابی نکرده‌ایم و می‌کوشیم قربانیان را نجات دهیم.»

او به شبکه گلوبونیوز  گفت: «مشغول به کار در نزدیک به ۵۰ خانه‌ایم که بر اثر فشار آب فروریختند و هنوز کسانی در آن‌ها زیر آوار گرفتار شده‌اند.»

تارسیسیو دی فریتاس، فرماندار سائوپائولو، گفت که از ارتش درخواست کمک کرده و ارتش دو هواپیما و گروه‌های امداد به این منطقه اعزام کرده است. یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هم اعتبار برای عملیات نجات در نظر گرفته شده است.

او افزود که طبق برنامه، قرار است برای هماهنگی به منظور مقابله با این حادثه غم‌انگیز، به دیدار مقام‌های فدرال برود.

به گزارش یک رسانه خبری محلی، روز ‌شنبه، ۱۸ فوریه، در شهر بندری سانتوس، تندبادهایی با سرعت بیش از ۵۵ کیلومتر (۳۴ مایل) در ساعت و برخاستن امواجی به بلندی بیش از یک متر، باعث وقفه در عملیات نجات شد.

«تماشا: گزارش‌های بی‌ان‌ان برزیل

طبق بیانیه روز یکشنبه مقام‌های ایالت سائوپائولو، سیلاب و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های شدید در نواحی ساحلی جنوب شرق برزیل باعث کشته شدن دست‌کم ۳۶ نفر و بی‌خانمانی صدها نفر دیگر شد.»

به گفته دفتر لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، که برای گذراندن تعطیلات به کارناوال ایالت باهیا در شمال شرقی برزیل رفته بود، قرار است روز دوشنبه، ۲۰ فوریه، از مناطق اصلی آسیب‌دیده بازدید کند.

او در پیامی توییتری گفت: «همه سطوح دولت را گرد هم می‌آوریم و دست در دست جامعه، به آسیب‌دیدگان رسیدگی می‌کنیم، به جست‌وجوی گم‌شدگان می‌رویم، و بزرگراه‌ها، خطوط برق و مخابرات این منطقه را به حالت عادی برمی‌گردانیم.»

او افزود که دولت فدرال، ارتش را برای پیوستن به عملیات جست‌وجو و امدادرسانی بسیج کرده است.

به گزارش رویترز، در پی محدودیت‌های سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، جشن‌ کارناوالی رنگارنگ و معروف ریودوژانیرو همین ماه با قدرت کامل به صحنه بازگشت و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کند که بی‌سابقه است.

خیابان‌های این شهر که دومین شهر بزرگ برزیل است، میزبان ضیافت‌های لذت‌جویانه افسارگسیخته و آزاد موسوم به «بلوکو» خواهد بود و گروه‌های رقص سنتی سامبا نیز در محوطه مخصوص رقص سامبا در این شهر به نام «مارکیز دو ساپوکای» رژه خواهند رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان