کاهش ۵۰ درصدی خرید گوشت قرمز و تعطیلی ۵۸۰ شرکت بسته‌بندی در یک سال

یک قصاب در تهران می‌گوید حتی آشغال گوشت هم که قبلا برای حیوانات خانگی خریداری می‌شد، این روزها مشتری زیادی بین شهروندان دارد

سرانه مصرف گوشت در ایران سالانه چهار کیلوگرم است، که پایین‌ترین رقم نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه است‌ـ خبرآنلاین

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور روز دوشنبه اول اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، خبر داد که توان اقتصادی مردم ایران برای خرید گوشت‌های قرمز و سفید همچنان روند کاهشی دارد و در یک سال گذشته، خرید گوشت قرمز با کاهش ۵۰ درصدی و خرید گوشت مرغ با افت ۳۰ درصدی مواجه شده است.

این درحالی است که پیش‌تر نیز مسئولان هر سال از کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی خرید گوشت قرمز در ایران خبر می‌دادند.

بر خلاف وعده‌های ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، و همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر تلاش مسئولان کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان، تورم افسارگسیخته و کاهش ارزش پول ملی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، شتاب بیشتری گرفته است و شهروندان بیشتری به زیر خط فقر اقتصادی سقوط کرده‌اند.

مسعود رسولی گفت: «نسبت به یک سال اخیر، دقیقا ۵۰ درصد از تقاضای گوشت قرمز و ۳۰ درصد از تقاضای خرید گوشت مرغ کاهش یافته است. در مورد ماهی نیز بیشتر آن به خارج صادر می‌شود، چون کاهش ارزش تومان تقاضای داخلی آن را به‌شدت کاهش داده است.»

هشتم آذرماه امسال، مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد که سرانه مصرف گوشت در ایران سالانه چهار کیلوگرم است، رقمی که به‌نسبت سایر کشورهای منطقه خاورمیانه پایین‌ترین و حاکی از مصائب فراوان دهک‌های متوسط و محروم ایران برای تهیه گوشت قرمز است.

سرانه مصرف گوشت در کویت ۶۷ کیلوگرم، امارات متحده عربی ۶۲ کیلوگرم، عربستان سعودی ۵۴ کیلوگرم، عمان ۴۳ کیلوگرم، مصر ۲۶ کیلوگرم، عراق ۱۹ کیلوگرم، لبنان ۱۸ کیلوگرم در سال است. بر اساس این مدل آماری، ایران تحت مدیریت علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایین‌ترین سرانه مصرف گوشت میان کشورهای منطقه را دارد.

در روزهای اخیر و پس از عبور بهای دلار از ۴۹ هزار تومان در بازار تهران، روند نجومی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازارهای ایران نیز بسیار بحث‌برانگیز شده بود. خبرنگاران و شهروندان در ایران گزارش داده‌اند که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از مرز ۵۰۰ هزار تومان گذشته است و در مواردی در تهران، برای گوشت‌های قرمز باکیفیت‌تر به کیلویی ۷۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی ایران در توضیح دلیل سیر صعودی قیمت گوشت می‌گوید: «باید توجه داشت که قیمت پایه گوشت لاشه گوسفندی تقریبا ۲۹۵ هزار تومان است که ۷ درصد آن برای چربی و ضایعات خارج می‌شود. دلیل افزایش قیمت گوشت بسته‌بندی ریشه در افزایش نرخ دام زنده دارد. در واقع، شرکت‌های بسته‌بندی نقشی در تعیین قیمت ندارند.»

او در ادامه از تعطیلی ۵۸۰ شرکت بسته‌بندی گوشت در یک سال اخیر پرده برداشت و گفت: «باید توجه داشت که از یک لاشه، بخشی مانند قلوه‌گاه را ۲۵۰ هزار تومان و گردن را ۲۷۷ هزار تومان، یعنی زیر قیمت خرید، به فروش می‌رسانیم. در این شرایط، تولیدکننده برای جبران این زیان مجبور به افزایش قیمت گردن و ران است. شرایط تولیدکنندگان، با این وضعیت هزینه و تعداد کارگران، بسیار سخت شده است و قیمت‌ها با هزینه‌ها همخوانی ندارد. به‌طوری که از ۷۰۰ شرکت بسته‌بندی گوشت، تقریبا ۱۲۰ مورد آن فعال هستند و ۲۰ درصد آن‌ها نیز در یک سال اخیر به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.»

روزنامه تعادل در شماره روز ۳۰ بهمن، ضمن تایید افزایش قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی به بیش از ۵۰۰ هزار تومان، به نقل از یک قصاب نوشت: «حتی آشغال گوشت هم که قبلا برای حیوانات خانگی خریداری می‌شد، این روزها مشتری خاص خودش را دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «پس از حذف اقلامی چون ماهی، مرغ، مواد پروتئینی، کره، مواد لبنی، برنج ایرانی و... مردم حتی برای خرید کالاهایی چون تخم‌مرغ، ماکارونی، پنیر و... نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی، نرخ گوشت قرمز به محدوده‌ای رسیده است که دیگر باید آن را ذیل اقلام لاکچری قرار داد و کمتر خانواده‌ای توانایی خرید گوشت به میزان مورد نیاز را دارد.»

اگرچه مدیران وزارت جهاد کشاورزی دولت رئیسی می‌گویند که قیمت گوشت قرمز باید به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان برسد، اما فاصله بین گفته آن‌ها و وضعیت فعلی بازار گوشت بسیار زیاد است. روزنامه اعتماد روز یکشنبه در گزارشی، در توصیف وضعیت فعلی بازار گوشت قرمز در ایران نوشته است که از اوایل بهمن‌، قیمت گوشت گوسفندی در قصابی‌های تهران به ۴۵۰ هزار تومان رسید و حالا از ۵۰۰ هزار تومان نیز رد شده است.

در این گزارش درباره علت ادامه افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ آمده است: «تورم ناشی از هزینه‌های افزایشی تولیدکننده، یعنی دامدار، برمی‌گردد [به عواملی] مانند هزینه خوراک دام یا هزینه انرژی که باعث می‌شود قیمت نهایی دام زنده از جمله گاو، گوساله، بز و بره رشد کند. رشد بهای تولید هم مستقیم بر رشد قیمت در بازار نهایی اثر می‌گذارد.»

در آخرین واکنش‌ها به وضعیت آشفته بازار گوشت قرمز و مرغ در ایران، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرد که از امروز، گوشت شقه گوسفندی را کیلویی ۲۳۲ هزار تومان، گوشت گوساله داخلی را با قیمت کیلویی ۲۲۰ هزار تومان و گوشت وارداتی را زیر این قیمت در میادین میوه و تره‌بار تهران عرضه خواهند کرد.

اما چنین راهکاری پیش از این نیز بارها با شکست مواجه شده است، زیرا شهروندان و منتقدان می‌گویند حجم گوشت دولتی ارائه‌شده در میادین، بسیار کمتر از نیاز مردم است و گوشت‌ها در همان ساعت ابتدایی روز تمام می‌شوند و در نهایت، شهروندان ناچارند از قصابی‌ها و فروشگاه‌های آزاد خرید کنند. همچنین، فساد اداری و زدوبندهای مدیران شهرداری‌ها و دولت با فروشندگان اغلب به افزایش دوباره قیمت گوشت دولتی پس از گذشت دو یا سه روز منتهی می‌شود.

گوشت قرمز در بهمن سال جاری نیز نسبت به ماه قبل از آن، افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشت. گوشت قرمز و مرغ جزو اصلی‌ترین اقلام غذایی در سفره ایرانیان محسوب می‌شوند و کاهش توان خرید شهروندان به اضطراب خانوارها دامن زده است.

بیشتر از اقتصاد