جوزپ بورل: به امیرعبداللهیان گفتم نقض حقوق بشر را متوقف کنید

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی: رفتار ماه‌های اخیر اتحادیه اروپا ادامه سیاست‌های ناکارامد ترامپ است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه یکشنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) در توییت‎‌هایی جداگانه‌ از گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر خبر دادند اما از محتوای توییت‌‌ بورل و امیرعبداللهیان چنین برمی‌آید که برداشت این دو مقام سیاست خارجی از نتیجه این تماس تلفنی یکسان نیست.

وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت که در این تماس «در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم». به نوشته امیرعبداللهیان، جوزپ بورل در این گفت‌وگوی تلفنی گفته که «جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آن را اثبات کرد».

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز بامداد دوشنبه خبر گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل را منتشر کرد و از قول وزیر امور خارجه نوشت: «در حال برنامه‌ریزی برای سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و ابتکارات مشترکی را در دستور کار داریم.»

ایرنا به نقل از امیرعبداللهیان نوشت: «اگر آژانس با نگاه فنی و غیرسیاسی عمل کند، امکان دستیابی به چارچوبی برای حل‌وفصل موضوع وجود دارد.»

بر مبنای این گزارش، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با بورل رفتار ماه‌های اخیر اتحادیه اروپا را «ادامه سیاست‌های ناکارامد ترامپ» دانسته است. او ادعای «حضور میلیونی» حامیان حکومت در مراسم ۲۲ بهمن را مطرح و کشورهای اروپایی را متهم کرده است که از «گروه‌های حامی تروریسم» حمایت می‌کنند.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی، تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را «سیاست تکراری و منسوخ» خوانده و در پایان مدعی شده که حکومت ایران «همواره بر ضرورت آتش‌بس و پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین تاکید داشته است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حساب کاربری‌اش گفت‌وگو با امیرعبداللهیان را تایید کرد اما از توییت بورل چنین به نظر می‌رسد که برداشت او از نتیجه این تماس تلفنی جور دیگری بوده است. جوزپ بورل در توییت خود که اندکی پس از توییت امیرعبداللهیان منتشر شد، نوشت: «من بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در مورد رفتارهای ایران تاکید کردم؛ توقف نقض حقوق بشر، توقف حمایت از حمله تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرقانونی شهروندان اتحادیه اروپا.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باید «فورا» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل، مدعی شده بود که مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره «پیشرفت‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» اظهار امیدواری کرده و خواستار «تداوم گفت‌وگو‌ها» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که برای مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای باید به تهران سفر کند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هفته‌ها است که می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای سفر گروسی‌ به تهران‌اند اما از اعلام تاریخ آن خودداری می‌کنند.

خبرگزاری بلومبرگ به‌تازگی به نقل از منابع دیپلماتیک از کشف آثار اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. بهروز کمالوندی، رئیس سازمان انرژی اتمی، این گزارش‌ را «تحریف واقعیت و سیاه‌نمایی» توصیف کرده است. هم‌زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در توییتی خبر داد که رافائل گروسی در حال گفت‌وگو با ایران در مورد نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر است و در صورت لزوم آن را به شورای حکام اطلاع خواهد داد.