سفر بایدن به لهستان در آستانه اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اخیرا تاکید کرد که آمریکا «هرگز به اوکراین چک سفید پشتیبانی» نداده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که دوره ریاست‌جمهوری خود را در اواخر همه‌گیری کرونا آغاز کرد، به نسبت تعداد سفرهای خارجی کمتری در این مدت داشته است. او تا کنون ۹ سفر بین‌المللی به ۱۷ کشور انجام داده است. اکنون بایدن در آغاز سومین سال دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش به لهستان سفر می‌کند؛ سفری همزمان با اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین. در یک سال اخیر بایدن در کنار شرکای غربی تلاش کرده‌اند جبهه متحدی برای مقابله با حمله روسیه و دفاع از اوکراین نشان دهند و سفر به لهستان، همسایه غربی اوکراین، به مثابه حضور او در خط مقدم این نبرد است.

این سفر اما مشکلات بسیاری نیز به همراه دارد. جاناتان لمایر و الکساندر وارد در مطلبی که روز یکشنبه در «پولیتیکو» منتشر شد، نوشتند: «پیش‌زمینه سفر بایدن پیچیده، خطرناک و نامطمئن است.»

به گفته این دو تحلیلگر، نگرانی غربی‌ها این است که روسیه پس از یک سال دارد جا پای خود را محکم کند؛ اوکراین در برخی نقاط شرق و جنوب از پس روسیه برنیاید و روند ارسال سلاح از غرب به کی‌یف با مرور زمان کند شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز یکشنبه عازم ورشو است و در این سفر با همتای لهستانی‌اش، آندری دودا، و برخی رهبران کلیدی ناتو دیدار خواهد کرد. مقامات آمریکا باور دارند جنگ به زودی وارد مرحله‌ای کلیدی می‌شود چرا که روسیه در روزهای نزدیک به سالگرد، تهاجمی گسترده در برنامه دارد. دولت بایدن مصرانه از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌خواهد دستاوردهای خود را حفظ کند و به فکر احتمال ضدحمله باشد. به گفته مقاماتی که با «پولیتیکو» صحبت کردند، کاخ سفید در ضمن به تیمِ زلنسکی گفته که شاید در آینده ارسال سلاح از اروپا به کی‌یف کند شود و این کشور باید همین حالا که دسترسی به تسلیحات گسترده دارد برای حمله آماده باشد.

در واشنگتن هر دو حزب عموما مدافع پشتیبانی گسترده نظامی و مالی آمریکا از اوکراین‌اند گرچه جناحی در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد که منتقد ابعاد این پشتیبانی است. همین باعث شد به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان که در انتخابات میان‌دوره‌ای چندماه پیش حاصل شد باعث نگرانی‌های برخی حامیان کی‌یف باشد. با این حال جمهوری‌خواهان هم خواهان افزایش حمایت بایدن از اوکراین شده‌اند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، به «پولیتیکو» گفت: «بایدن به خوبی توانست ارتباط منافع ملی ما را به این جنگ نشان دهد و تاکید کند که به نفع جهان است روسیه به موفقیت نرسد. این یکی از لحظات تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری او خواهد بود.»

سفر بایدن ارزش نمادین نیز دارد. آمریکایی‌ها احتمال گزینه ورود او به خاک اوکراین را هم بررسی کرده بودند اما به این نتیجه رسیدند که از ایمنی کافی برخوردار نیست. این سفر تنها با ۱۰ ساعت مسافرت با قطار و یا پروازی خطرناک ممکن است. بایدن با این حساب شاید آخرین رهبر مهم غرب است که در یک سال گذشته وارد خاک اوکراین نشده است.

بایدن باید از خاک لهستان هم به غرب و هم به مردم آمریکا یادآوری کند که حمایت از اوکراین باید ادامه پیدا کند. سخنرانی او درعین حال به دوگانگی لحظه موجود اشاره خواهد کرد: بزرگداشت مقاومت قابل توجه اوکراین از یک سو و هشدار در مورد خطرهای موجود از سوی دیگر.

روسیه هنوز نزدیک به ۲۰ درصد خاک اوکراین را در اختیار دارد و جنگی فرسایشی جریان دارد که هر روز بسیاری در آن جان می‌دهند و پوتین همچنان وعده سیطره بر کل اوکراین را می‌دهد. کارشناسان اطلاعاتی آمریکا باور دارند که پوتین علیرغم عقب‌گردهای نظامی همچنان به دو مزیت برای روسیه باور دارد: نیروی انسانی و زمان.

پوتین معتقد است اگر صبر کند مقاومت غرب در هم‌شکسته خواهد شد و موسم پیروزی مسکو فرا می‌رسد. او باور دارد که با استفاده از گروه‌های شبه‌نظامی واگنر می‌تواند همچنان هزاران نفراز شهروندانش را به صحنه جنگ بفرستد. امید پوتین این است که سال آینده نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود که تعهد کمتری به پیروزی اوکراین داشته باشد؛ مثلا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و نامزد بازگشت به کاخ سفید. ترامپ براین باور است که جنگ باید همین الان خاتمه پیدا کند، حتی اگر روسیه بتواند داشته‌های تاکنونی‌اش را حفظ کند. برخی نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که میل مردم آمریکا به مسلح کردن کی‌یف نیز کاهش یافته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اخیرا تاکید کرد که آمریکا «هرگز به اوکراین چک سفید پشتیبانی» نداده است اما گفت که آمریکا «تا هر زمان که باید» از اوکراین حمایت می‌کند.

ریچل ریزو، کارشناس ارشد «مرکز اروپا» در اتاق فکر «شورای آتلانتیک» می‌گوید: «این تلاشی درازمدت است و حالا حالاها ادامه خواهد داشت.»

بیشتر از جهان