پزشکان به استفاده مجدد از ایمپلنت‌های بدن بیماران مرده متهم شدند

پنج پزشک مظنون به استفاده مجدد از صدها ایمپلنت درمانی برگرفته از بیماران مرده‌اند

پزشکان بیماران خود را در معرض خطر جدی ابتلا به عوارض این کار یا مرگ قرار می‌دادند - Canva

دادستان‌ها در رومانی پرونده‌ای کیفری برای پنج پزشکی باز کرده‌اند که مظنون به استفاده مجدد از صدها ایمپلنت درمانی برگرفته از بیماران مرده‌اند.

دادستان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که یکی از این پنج پزشک که در بیمارستانی در شهر یاش در شرق رومانی کار می‌کرد، بازداشت شده است تا اتهام سوء‌استفاده از اختیارات و رشوه گرفتن او، بررسی شود.

آنان گفتند که این پزشک که نامش فاش نشده است، سرپرست شبکه‌ای از چهار پزشک عمومی بود که برایش ایمپلنت‌های قلبی برگرفته از بدن بیماران مرده فراهم می‌کردند، اما از پیش از بیماران یا خانواده‌هایشان اجازه نمی‌گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌ها این پزشک را متهم کردند که از سال ۲۰۱۷ تا هفت سال پس از آن، ۲۳۸ عمل جراحی انجام داده است که در آن‌ها از ایمپلنت‌های استخراج‌شده از بدن بیماران مرده یا ایمپلنت‌هایی با منشا نامعلوم استفاده می‌کرده و بیماران خود را در معرض خطر جدی ابتلا به عوارض این کار یا مرگ قرار می‌داده است.

در این بیانیه آمده است: «بخش اعظم این ایمپلنت‌ها که این پزشک استفاده از آن‌ها را توصیه می‌کرده... اصلا لازم نبوده‌اند و علت استفاده از آن‌ها  تشخیص دروغ، یا تجویز قبلی دارویی بود که باعث ایجاد عوارض خاصی شود.»  

نظام بهداشت و درمان رومانی، از عقب‌مانده‌ترین نظام‌های بهداشت ودرمان در اتحادیه اروپا، همواره گرفتار فساد، ناکارآمدی و مدیریت سیاست‌زده بوده است.

حکومت این کشور در سه دهه اخیر یک بیمارستان ساخته و در اتحادیه اروپا کمترین بودجه را در حیطه بهداشت و درمان هزینه کرده است. ده‌ها هزار پزشک و پرستار [از این کشور] مهاجرت کرده‌اند.

گزارش از رویتر

© Reuters