موگرینی: خشونت توجیه‌پذیر نیست، اما ربطی به برجام ندارد

فرانسه در حال بررسی مکانیسم ماشه است

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا/JOHN THYS / AFP

ابعاد سکوت بریتانیا و محافظه‌کاری دیگر کشورهای اروپایی در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران، با اظهارات روز چهارشنبه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روشن‌تر شده است.

موگرینی که در پارلمان اروپا سخن می‌گفت، با لحنی ملایم از مجموعه خشونت‌های اعمال شده در جریان اعتراض‌های مردمی در لبنان، عراق و ایران انتقاد کرد و گفت از مقام‌های ایرانی انتظار دارد،‌ جریان آزاد اطلاعات و شبکه اینترنت را برقرار کند.

این انتقاد محافظه‌کارانه از سوی مسئول سیاست خارجی اروپا با تاکید بر این نکته همراه بود که این امر هیچ ارتباطی با اجرای برجام ندارد. موگرینی گفت، باید این موضوع را روشن کنم و این نکته مهم را خاطرنشان کنم که این موضوع هیچ ربطی به اجرای توافقنامه‌ برجام ندارد. او در ادامه گفت: «اروپا به طور کامل به ارزش امنیتی و دیپلماتیک سند برجام باور دارد،‌ هرچند که حفظ آن دشوارتر شده است». موگرینی همچنین به نشست کمیسیون مشترک برجام اشاره کرد که قرار است ۱۵ آذرماه در وین برگزار شود.

از اظهارات روز گذشته موگرینی چنین استنباط می‌شود که باوجود کشته شدن ۱۴۳ نفر در جریان اعتراض‌های هفته گذشته (آمار عفو بین‌الملل) و بازداشت ۷ هزار نفر (به گفته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) و قطعی تقریبا کامل اینترنت به مدت پنج روز با تصمیم نهادهای امنیتی، راه توافق و معامله با جمهوری اسلامی باز است و اروپا به آن باور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین نگرشی به طور روشن‌تر در اظهارات ژان ایو لودریان، و نیز قابل مشاهده است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه که روز گذشته در پارلمان اروپا سخن می‌گفت، تصریح کرده که سرکوب گسترده اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران از سوی حکومت مانعی در راه کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ایجاد کرده است. او همچنین به بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران و حمله به تاسیسات نفتی عربستان اشاره کرده و یادآور شده است که این اقدامات روند ابتکار عمل‌های فرانسه برای حل بحران را متوقف کرده است.

با این حال لودریان می‌گوید فرانسه در حال بررسی احتمال به‌کارگیری مکانیسم ماشه در موضوع برجام است. مکانیسمی که ذیل بند ۳۷ برجام، ساز و کاری برای حل اختلافات با چشم‌انداز ارجاع موضوع به شورای امنیت فراهم می‌کند.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اخیرا با تاکید بر مقاومت و ایستادگی، به این نکته اشاره کرده بود که تحریم‌ها به زودی و دست کم تا دو سال دیگر برداشته نخواهند شد. به این معنی که احتمالا توافقی نیز با اروپا انجام نخواهد شد.

در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده و به دنبال توافقی جدید و گسترده‌تر با ایران است و از نگاه بسیاری از ناظران بین‌المللی برجام به پایان راه خود رسیده است، اصرار اروپا بر برجام-بدون هیچ اقدام عملی در کمک به حفظ آن- می‌تواند تاکتیکی برای خرید زمان به امید تغییر شرایط یا ایجاد تحولی غیر منتظره باشد (همان زمینی که به نظر می‌رسد ایران در حال بازی در آن است) و محافظه‌کاری نسبت به آنچه در ایران می‌گذرد،‌ لازمه حفظ وضع موجود است.

بیشتر از