امارت طالبان و شلاق زدن ۱۱ متهم در ملاءعام در بدخشان

شلاق زدن و اعدام متهمان به دست طالبان، با واکنش تند جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شده است

حضور شهروندان افغانستان برای تماشای شلاق زدن متهمان از طرف طالبان، با انتقادهایی مواجه شده است-AFP

 

دادگاه عالی طالبان روز جمعه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه)، اعلام کرد که ۱۱ تن از جمله دو زن را به اتهام «فساد اخلاقی» و «ارتباط نامشروع» در استان بدخشان در شمال‌ شرق این کشور شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی طالبان در حساب توییترش نوشت که حکم شلاق این متهمان پس از ادای نماز جمعه و با حضور مقام‌های طالبان، علمای دینی و شماری از ساکنان بدخشان در روستای «بتاش» در ناحیه هفتم شهر فیض‌آباد، اجرا شده است.

دادگاه طالبان استدلال کرد که اجرای حکم برای متهمان پندآموز است و باعث «عبرت گرفتن» دیگران می‌شود: «پرونده‌های مجرمان از طرف دیوان جزای محکمه شهری بررسی شده بود و مجرمان به فیصله صادرشده، قناعت داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ده روز قبل نیز، دادگاه عالی طالبان سه تن از ساکنان استان غور را به اتهام‌های فساد اخلاقی و تولید مشروبات الکلی در استادیوم ورزشی شهر فیروزکوه شلاق زدند.

حضور شهروندان افغانستان برای تماشای شلاق زدن متهمان از طرف طالبان، با انتقادهایی مواجه شده است، اما همچنان صدها تن برای تماشا به استادیوم‌های ورزشی می‌روند.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، ۲۲ آبان خبر داد که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، با گروهی از قاضی‌های این گروه دیدار کرده و دستور داده است که «حد و قصاص» در سراسر افغانستان اجرا شود.

نیروهای طالبان از آن زمان تاکنون، بیش از ۲۵۰ تن را به اتهام‌های گوناگون در افغانستان شلاق زده‌اند و در یک مورد نیز، حکم قصاص در ۱۶ آذرماه در استان فراه در غرب افغانستان اجرا شده است.

شلاق زدن و اعدام متهمان با واکنش تند جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شده است، اما طالبان از ادامه اجرای احکام شلاق‌ خبر دادند و تاکید کردند که با هیچ درخواستی برای پایان دادن به اجرای «حد شرعی» موافقت نمی‌کنند و کوتاه نخواهند آمد.

با این وجود، نگرانی‌هایی هم مبنی بر عادلانه نبودن دادگاه‌های طالبان وجود دارد و بیم آن می‌رود که در این دادگاه‌ها، احکام به نفع مردان صادر شود.

طالبان در دوران حکومت سابق افغانستان نیز در مناطق تحت کنترل خود، دادگاه‌های صحرایی برپا می‌کردند، متهمان را شلاق می‌زدند، سنگسار می‌کردند و به گلوله می‌بستند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز در افغانستان حکومت می‌کردند و در آن زمان، به فرمان ملا عمر، بنیان‌گذار «تحریک طالبان» و نخستین رهبر این گروه، احکام دادگاه‌ها بر اساس قوانین شرعی «حد و قصاص» صادر و اجرا می‌شد.

در آن دوران نیز، طالبان بارها در چندین استادیوم ورزشی در سطح کشور، متهمان را سنگسار و گلوله‌باران کردند.

بیشتر از