کره شمالی جیره غذایی نیروی نظامی را کاهش داد

 قرار است کره شمالی نشستی «بسیار مهم و فوری» در زمینه راهبرد کشاورزی برگزار کند

جیره پیشین ۶۲۰ گرمی به ۵۸۰ گرم برای هر سرباز کره شمالی کاهش یافت-STR / KCNA VIA KNS / AFP

بحران شدید غذایی در کره شمالی، به گفته همسایه‌اش کره جنوبی، رو به وخامت است و طبق ادعای یک گزارش رسانه‌ای، پیونگ یانگ برای نخستین بار در ۲۳ سال گذشته جیره غذایی سربازان را کاهش داده است.

روزنامه دونگ-آ ایلبو به نقل از یک مقام بلندپایه دولت کره جنوبی گزارش داد، جیره پیشین ۶۲۰ گرمی به ۵۸۰ گرم برای هر سرباز کره شمالی کاهش یافته و این موجب نگرانی‌ درباره این موضوع شده است که کمبود مواد غذایی در این کشور آسیای شرقی ممکن است حتی بیش از حدی باشد که تصور می‌شد.

این نخستین بار از سال ۲۰۰۰  است که کره شمالی با وجود همکاری ارتش در تحقق وعده رهبر این کشور، کیم جونگ اون برای «افزایش تصاعدی» زرادخانه‌های هسته‌ای کشور، سهمیه غذایی یکی از گروه‌های اولویت‌دار خود را کاهش می‌دهد.

وزارت وحدت کره جنوبی که عهده‌دار مدیریت سیاست‌گذاری درباره مسائل مربوط به همسایه شمالی این کشور و گفت‌وگوهای بین دو کره است، گفت: «به نظر می‌رسد وضعیت غذایی [این کشور] بدتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه گفت که نمی‌تواند جزئیات این گزارش را تایید کند، اما افزود کره شمالی در گذشته کمبود شدید مواد غذایی خود را عملا تایید کرده است.

این وزارتخانه به گزارش این ماه رسانه دولتی کره شمالی اشاره کرد که از قصد این کشور برای برگزاری نشست «فوری» حزب حاکم در مورد کشاورزی پرده برداشته بود.

رسانه دولتی کره شمالی، کی‌سی‌ان‌ای، هفته گذشته گزارش داد حزب کارگر که حزب حاکم در کره شمالی است خواستار تشکیل جلسه کمیته مرکزی حزب در اواخر فوریه برای «امر بسیار مهم و فوری تعیین راهبرد صحیح برای توسعه کشاورزی» شده است.

کره شمالی به‌دلیل انجام تعداد بی‌سابقه‌ای آزمایش‌ موشکی در سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که مردم این کشور دچار یکی از شدیدترین کمبودهای مواد غذایی در دهه‌های اخیر‌ند.

ماه گذشته گروه نظارتی نورث ۳۸ مستقر در ایالات متحده گفت در کره شمالی «دسترسی به مواد غذایی احتمالا از حداقل نیازهای انسانی کمتر شده است» و ناامنی غذایی در بدترین حالت خود از زمان قحطی در دهه ۱۹۹۰ است.

کیم در آوریل ۲۰۲۱ وجود خطر کمبود مواد غذایی در کشورش را مطرح کرد و این وضعیت را با قحطی مرگباری که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ رخ داد و تخمین زده می‌شود سه میلیون نفر در آن کشته شدند مقایسه کرد. این دوره قحطی گسترده‌ بر اثر کمبود غذا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روی داد.

این کشور منزوی با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، پس از بستن مرزهایش در همه‌گیری کووید، عملا ارتباطش را با جهان قطع کرد. این کشور پیش از این نیز به‌دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی به‌خاطر برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیکش، کاملا منزوی بود.

این کشور همچنین پس از گذشتن چند سال از آغاز همه‌گیری کووید در جهان، تازه در سال ۲۰۲۲ وجود این بیماری مسری را تایید کرد و با شیوع شدید این بیماری دست‌وپنجه نرم کرد.

با این حال، این کشور در همان سال اعلام کرد ویروس را شکست داده است و در‌مورد شمار مبتلایان به کووید گزارشی نداد. ظاهرا به‌دلیل کمبود ابزار برای انجام آزمایش، تنها موارد ابتلا به تب گزارش شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان