کره جنوبی: بحران غذا در کره شمالی بدتر از پیش است

گمان می‌شود کره شمالی درگیر بدترین بحران غذایی در چند دهه اخیر باشد

کره شمالی در دهه‌های گذشته بارها از کمبود جدی غذا رنج برده و در دهه ۱۹۹۰ حتی با قحطی روبرو بودـ REUTERS

کره جنوبی در روز چهارشنبه، ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن)، گفت طبق شواهد موجود بحران غذا در کره شمالی بدتر از پیش است. یک روزنامه کره جنوبی نیز گزارش داد که پیونگ‌یانگ برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر، سهمیه غذای سربازان خود را کاهش داده است.

وزارت وحدت کره جنوبی یادآوری کرد که رسانه‌های دولتی کره شمالی هم اخیرا از برنامه جلسه «فوری» حزب حاکم این کشور در موضوع کشاورزی خبر داده بودند و این در واقع اعترافی است به جدی بودن کمبود غذا در این کشور. این وزارتخانه سئول، که هدف آن تلاش برای وحدت دو کره و مدیریت روابط دو کشور است، در بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد که اوضاع غذای این کشور بدتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی در دهه‌های گذشته بارها به کمبود جدی غذا دچار شده است و در دهه ۱۹۹۰ حتی با قحطی روبرو بود. این موارد معمولا در پی حوادث طبیعی، همچون سیل، پیش می‌آمدند که به روند برداشت محصولات آسیب می‌زند. کره شمالی از منزوی‌ترین کشورهای جهان است و به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی نیز روبرو است. در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، پیونگ‌یانگ همان مبادلات اندک خود را با جهان نیز کم کرد و به نزدیک صفر رساند.

روزنامه «دونگا لیبو» که از قدیمی‌ترین و معتبرترین رسانه‌های کره‌ جنوبی به شمار می‌رود، روز چهارشنبه به نقل از یک منبع ارشد کره جنوبی که بدون ذکر نامش سخن می‌گفت، نوشت که پیونگ‌یانگ برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ تاکنون جیره غذای سربازان خود را کاهش داده است. وزارت وحدت گفت نمی‌تواند این گزارش را تایید کند، اما تاکید کرد که سئول از نزدیک ماجرا را دنبال می‌کند.

حدود یک هفته پیش، ششم فوریه، خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که «حزب کارگران کره» (حزب حاکم) فراخوان به برگزاری پلنوم فوری کمیته مرکزی در اواخر ماه جاری «برای رسیدگی به وظیفه بسیار مهم و فوری پیشبرد راهبرد صحیح برای توسعه کشاورزی» داده است. وزارت وحدت تاکید کرد که برگزاری چنین جلسه‌ای در کره شمالی نادر است.

گروه «۳۸ شمال» که در آمریکا مستقر است و رویدادهای کره شمالی را رصد می‌کند، ماه گذشته گفته بود که بحران غذا در این کشور به بدترین حد خود از قحطی‌های دهه ۱۹۹۰ تاکنون رسیده است.

بیشتر از جهان