حمله موشکی روسیه به سراسر اوکراین؛ قول کشورهای ناتو برای کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف

ارتش روسیه با نزدیک شدن به سالگرد آغاز جنگ، حملات به اوکراین را افزایش داده است

ارتش روسیه حملات زمینی در جنوب و شرق اوکراین را تشدید کرده است‌ـ ANATOLII STEPANOV / AFP

کی‌یف می‌گوید ارتش روسیه از اولین ساعات پنجشنبه ۱۶ فوریه به سراسر اوکراین حمله موشکی انجام داده است. مقام‌های ارتش اوکراین اعلام کرده‌اند که موفق شده‌اند هشت موشک پرتاب‌شده از یک کشتی روس در دریای سیاه را در جنوب این کشور منهدم کنند اما بقیه موشک‌ها در شمال و غرب و همچنین مناطق مرکزی، به اهدافی اصابت کرده‌اند.

یکی از موشک‌ها در شهر الویو به یک کارخانه صنعتی بزرگ خورده که البته به گفته اوکراینی‌ها، آتش ناشی از انفجار مهار شده است.

ارتش روسیه که به‌تازگی ده‌ها هزار نفر از نیروهای ذخیره‌اش را به خدمت گرفته، در هفته‌های اخیر، حملات زمینی به جنوب و شرق اوکراین را تشدید کرده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به ۲۴ فوریه، اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، حملات جدیدی علیه ارتش اوکراین آغاز شود.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روز چهارشنبه گفت که حملات روسیه در شرق به‌شدت ادامه دارد. او در کانال تلگرام خود نوشت: «شرایط اضطراری و متشنج است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه اعلام کرد نیروهای اوکراینی در پی عملیات گسترده نیروهای روس در لوهانسک، عقب‌نشینی کرده‌اند. این وزارتخانه جزئیاتی از این عملیات ارائه نکرد اما ادعا کرد سربازان اوکراینی دست‌کم سه کیلومتر عقب‌ نشسته‌اند.

لوهانسک و دونتسک از جمله مهم‌ترین مراکز صنعتی اوکراین‌اند. کنترل بخش زیادی از این مناطق در دست ارتش روسیه است و مسکو می‌خواهد کنترل کامل این مناطق را به‌ دست بیاورد.

فرمانده ارتش اوکراین روز چهارشنبه در کی‌یف اعلام کرد شش بالون روسی که احتمالا حاوی تجهیزات شناسایی بودند، در آسمان این شهر منهدم شده‌‌اند. دولت روسیه هنوز در این باره اظهارنظر نکرده است.

نبردها در اطراف شهر باخموت در منطقه دونتسک نیز همچنان ادامه دارد و در ساعات گذشته شدت یافته است. مقام‌های اوکراینی می‌گویند ارتش روسیه چندین حمله ناموفق به روستاهای شمالی و جنوبی باخموت ترتیب داده است.

فتح باخموت برای ارتش روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد.

افزایش کمک‌های تلسیحاتی ناتو به اوکراین

هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها در اوکراین، کشورهای عضو ناتو در بروکسل تشکیل جلسه دادند. در این جلسه، ۳۰ عضو ناتو تصمیم گرفتند برای اوکراین کمک‌های نظامی‌ــ‌‌تسلیحاتی بیشتری ارسال کنند.

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که میزبان وزیر دفاع اوکراین هم بودند، اولویت خود را تولید مهمات اعلام کردند چرا که به گفته ارتش اوکراین، مهمات آن‌ها در حال اتمام است و تولید و انتقال مهمات به کی‌یف به‌کندی صورت می‌گیرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از نشست دوروزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل، به خبرنگاران گفت: «باید سریع‌تر گام‌ برداریم زیرا اوکراین به‌شدت به مهمات نیاز دارد.»

کی‌یف تاکنون میلیاردها دلار کمک نظامی دریافت کرده و تنها ایالات متحده بیش از ۲۷.۴ میلیارد دلار به این کشور کمک نظامی‌ــ‌‌تسلیحاتی ارائه کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کشورهای عضو این اتحادیه خواست مانند آلمان هرچه سریع‌تر برای ارسال تانک و نفربر به اوکراین اقدام کنند. آلمان پیش‌تر تصمیم گرفته بود ده‌ها تانک لئوپارد۲ به اوکراین بفرستد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جلسه بروکسل تاکید کرد اوکراین در سال جاری شانس زیادی دارد تا ابتکار عمل را در میدان‌های جنگ به دست بگیرد.

مقام‌های ارشد ایالات متحده قبلا به اوکراین توصیه کرده بودند تا زمانی که تمام تسلیحات ایالات متحده در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است و نیروهایش کار با آن‌ها را آموزش ندیده‌اند، از یک حمله بزرگ خودداری کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بعدازظهر چهارشنبه در یک سخنرانی گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که بهار امسال اوکراین به سمت پیروزی حرکت می‌کند.»

بیشتر از جهان