وزیر خارجه اسرائیل به اوکراین می‌رود

به‌گفته  سفیر اسرائیل در کی‌یف حکومت ایران و حمایتش از روسیه، از عواملی است که باعث اشتراک منافع بین اوکراین و اسرائیل شده است

خواسته‌های اوکراین از اسرائیل از این قرار است: محکوم کردن قاطعانه حمله روسیه، اعلام حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و وام ۵۰۰ میلیون دلاری -- ADEM ALTAN / AFP

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، به زودی به اوکراین سفر خواهد کرد. 

مایکل برودسکی،  سفیر اسرائیل در کی‌یف، روز چهارشنبه، ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن)، این خبر را اعلام کرد، اما از تاریخ دقیق این سفر خبر نداد. او گفت که حکومت ایران و حمایتش از روسیه، از عواملی است که باعث اشتراک منافع بین اوکراین و اسرائیل شده است و این موضوع احتمالا طی این سفر مطرح خواهد شد. 

مایکل برودسکی در گفت‌وگو با روزنامه «اسرائیل هایوم» گفت: «این نخستین سفر یک وزیر اسرائیلی به اوکراین از زمان آغاز جنگ است. این سفر در زمانی بسیار حیاتی انجام می‌شود، در حالیکه چند روز بیشتر به اولین سالگرد تهاجم [روسیه به اوکراین] نمانده است و طبق برخی گزارش‌ها، احتمال دارد شاهد حمله دیگری از سوی روسیه باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برودسکی در این گفت‌وگو کوشید به انتقادهایی که به علت نشان ندادن پشیتبانی قاطعانه اسرائيل از اوکراین در جنگ به تل‌آویو وارد می‌شود، پاسخ دهد. او گفت: «برخی‌ها از اینکه اسرائیل به اوکراین سلاح نمی‌دهد، خرسند نیستند و این واقعیتی است که نمی‌توانیم ندیده بگیریم. اما طرفین متوجه‌اند که این مسئله بسیار حساس است. ما سعی کردیم این پیام را منتقل کنیم که نمی‌توان ما را کنار کشورهای ناتو قرار داد و بر آن اساس، توقعاتی از ما داشت. ما در منطقه‌ای متفاوت، با چالش‌هایی کاملا متفاوت مواجهیم. باید بر مسائلی تمرکز کنیم که در آن توانایی کمک داریم و همین الان هم کمک می‌کنیم. البته می‌توانیم در این زمینه‌ها بیشتر عمل کنیم و به بررسی این موضوع مشغولیم.»

برودسکی تاکید کرد اسرائیل «خواهان حفظ رابطه ویژه‌ با اوکراین» است. او یادآوری کرد که مقابله با جمهوری اسلامی ایران، از مهم‌ترین اهداف مشترک کی‌یف و تل‌آویو است و گفت: «مشارکت ایران در جنگ [به نفع روسیه] باعث شده است که ما اشتراک منافع بالایی داشته باشیم. چیزهای زیادی است که باید راجع به آن‌ها صحبت کنیم و به نظرم این مسئله مطرح خواهد شد.»

به گزارش تلویزیون «آی ۲۴» تل‌آویو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در آستانه سفر کوهن چند خواسته پیش روی اسرائیلی‌ها گذاشته است: محکوم کردن قاطعانه حمله روسیه، اعلام حمایت از تمامیت ارضی اوکراین، و وام ۵۰۰ میلیون دلاری.

بیشتر از جهان