از تفنگ تا تانک؛ چگونه غرب اوکراین را مسلح کرد

در جریان یک سال جنگ اوکراین، کشورهای غربی انواع سلاح‌های سبک و سنگین را در مراحل مختلف به اوکراین تحویل دادند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی روند ارسال تسلیحات به اوکراین طی یک ساله گذشته را بررسی کرده است-AFP

از یک سال پیش که روسیه به اوکراین حمله کرد، غرب سلاح‌های قدرتمندی به کی‌یف تحویل داده که مطابق با وضعیت میدان نبرد تکامل پیدا کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی روند ارسال تسلیحات به اوکراین طی یک ساله گذشته را بررسی کرده است.

تهاجم روسیه؛ ارسال سلاح‌های دفاعی

به محض اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور حمله به اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ صادر کرد، غرب تحویل تسلیحات به متحد خود را آغاز کرد.

به گزارش موسسه آلمانی «کیل»، بین ماه‌های فوریه تا مارس، اوکراین بیش از ۴۰ هزار سلاح سبک و کوچک (تفنگ و انواع مسلسل‌ها)، ۱۷ هزار موشک ضدهوایی قابل حمل و همچنین ۲۵ هزار کلاه ایمنی و ۳۰ هزار جلیقه ضدگلوله دریافت کرد. این موسسه، سلاح‌های وعده‌ داده‌شده و تحویل داده‌‌شده به اوکراین را ردیابی می‌کند.

به‌عنوان مثال، یونان ۲۰ هزار تفنک «ای‌کی ۴۷»، ایالات متحده ۶ هزار «سامانه پدافند هوایی همراه»، ۵ هزار «کارابین ام ۴» و ۲ هزار  موشک ضدتانک قابل حمل جاولین به اوکراین ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، سوئد ۱۰ هزار «سامانه پدافند هوایی همراه»، جمهوری چک ۵ هزار تفنگ «وی‌ زد ۵۸» و ۳۲۰۰ مسلسل «وی زد ۵۹» ارسال کرده است.

نبرد دونباس؛ ارسال توپ‌های هویتزر و راکت‌انداز

پس از مقاومت شدید نیروهای اوکراینی در کی‌یف و خارکیف، ارتش روسیه اواخر ماه مارس عقب‌نشینی کرد و بر شرق و جنوب اوکراین متمرکز شد.

با آغاز نبردی بزرگ در منطقه شرقی دونباس، غرب شروع به تحویل قطعات توپخانه از جمله هویتزر و موشک‌انداز کرد که می‌توانست پشت خطوط دشمن را هدف قرار دهد، انبارهای مهمات را نابود و خطوط تدارکات روسیه را مختل کند.

تا پاییز، ۳۲۱ هویتزر، از جمله ۱۸ سزار فرانسوی، همراه با ۱۲۰ خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۴۹ موشک‌انداز چندگانه، ۲۴ هلیکوپتر تهاجمی، بیش از یک هزار پهپاد آمریکایی و ۲۸۰ تانک ساخت شوروی سابق که عمدتا لهستان، همسایه اوکراین فراهم کرد، به اوکراین تحویل داده شد.

حملات هوایی روسیه؛ ارسال موشک‌های زمین به هوا

با آغاز حمله‌های موشکی و پهپادی روسیه برای نابود کردن زیرساخت‌ها و تضعیف روحیه مردم، کی‌یف خواستار دریافت سیستم‌های دفاع موشکی شد و در پی این درخواست، ایالات متحده ۸، بریتانیا ۶، اسپانیا ۴ و آلمان یک سامانه دفاع موشکی به اوکراین فرستادند.

در ماه دسامبر، واشنگتن با تحویل موشک‌های پاتریوت خود که یکی از بهترین سیستم‌های دفاع هوایی در جهان به شمار می‌رود، موافقت کرد.

جنگ زمینی؛ ارسال تانک‌های مدرن

در چند ماه گذشته، جنگ در اوکراین به یک جنگ فرسایشی در سنگرهای شرق تبدیل شده است. نیروهای روسیه حمله‌های خود را به شهر باخموت دونتسک، در مرکز طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد، افزایش داده است.

درخواست‌های ولودیمیر زلنسکی، ر‌ئیس‌جمهوری اوکراین، از غرب برای ارسال تانک‌های پیشرفته به‌منظور اینکه کی‌یف بتواند دوباره حمله کند، سرانجام در ماه ژانویه شنیده شد.

بریتانیا برای نخستین بار، وعده ارسال ۱۴ تانک چلنجر۲ را داد. همچنین، پس از لابی‌های گسترده زلنسکی، آلمان موافقت کرد که ۱۴ تانک لئوپارد خود را که از بهترین‌های جهان به شمار می‌روند، ارسال کند و به سایر کشورها نیز چراغ سبز نشان دادند که از ذخائر لئوپارد خود به اوکراین کمک کنند.

آلمان همچنین ۱۰۰ تانک قدیمی لئوپارد۱ را به اوکراین می‌فرستد و ایالات متحده نیز گفته است که ۳۱ تانک آبرامز خود را ارسال خواهد کرد.

این تانک‌ها می‌تواند وضعیت را برای اوکراین تغییر دهد که تاکنون، به مدل‌های تانک‌های قدیمی شوروی متکی بوده است.

اما مسابقه تسلیحاتی ممکن است به همین‌جا ختم نشود. لهستان اعلام کرده است که در صورت توافق اعضای ناتو، آماده تامین جت‌های جنگده اف-۱۶ برای اوکراین است.

بیشتر از جهان