روز عشاق در افغانستان؛ طالبان ولنتاین را تجلیل از روابط نامشروع اعلام کرد

طالبان پوسترهایی در گل‌‌فروشی‌های شهر کابل نصب کردند و از مردم خواستند که از خریداری گل در روز ولنتاین صرف‌نظر کنند

شماری‌از شهروندان با انتشار تصاویر روز ولنتاین، خطاب به طالبان نوشتند که نمی‌توان با زور اسلحه مانع مراسم روز عشاق شد- Shafiullah KAKAR/ AFP

گروهی از شهروندان در افغانستان زیر سلطه‌ طالبان سه‌شنبه چهاردهم فوریه، روز ولنتاین یا روز عشاق را هرچند با محدودیت شدید و کم‌رونق، جشن گرفتند. ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز سه‌شنبه در شهر کابل گشت‌ می‌زدند، تا مانع شهروندان از خرید هدیه برای روز ولنتاین شوند.

این دومین سال است که طالبان برای ممانعت از برگزاری روز عشاق تلاش می‌کنند و فشارهای این گروه نسبت‌به سال گذشته بیشتر شده بود.

شماری از ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با ردا (چپن‌)های سفید رنگ در شهر کابل حضور پیدا کردند و از ساکنان این شهر خواستند که روز عشاق را جشن نگیرند.

منابع مردمی به ایندیپندنت فارسی گفتند که شمار ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در مناطق شهر نو، پل‌سرخ، پل سوخته و دشت‌برچی  شهر کابل بیشتر بودند و بر بازار نظارت داشتند، تا مانع تجلیل از روز ولنتاین شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع افزودند که طالبان پوسترهایی در گل‌ فروشی‌های شهر کابل نصب کردند و از مردم خواستند که از خریداری گل در روز ولنتاین صرف‌نظر کنند.

در این پوسترها آمده بود: «از تجلیل روز عشاق خوداری کنید. تجلیل از روز ولنتاین یا عشاق در اسلام و در فرهنگ افغانستان نیست، بل روز مناسبتی کفار است.»

مریم، یکی از ساکنان شهر هرات در غرب افغانستان، در صحبت با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که در روز ولنتاین از برخی مراکز عمده فروش کالا بازدید کرده و در این مراکز، نمادهای ولنتاین را به چشم خود ندیده است.

او می‌افزاید: «در دوران حکومت طالبان تجلیل از ولنتاین کمرنگ شده است. من تنها به مغازه‌های شیرینی‌پزی رفتم و کیک‌ برای تجلیل از ولنتاین دیدم. در کل اگر نظر خود را درمورد ولنتاین در هرات بگویم، این است که خیلی کمرنگ از آن تجلیل شد.»

محمد، یکی از شهروندان افغانستان، هم به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که زیر سایه حکومت طالبان از روز ولنتاین تجلیل کرده و به نامزد خود گل رز و لباس هدیه داده و با این کار خواسته نشان بدهد که مخالف ارزش‌های طالبان است.

او می‌گوید: «من از روز ولنتاین تجلیل کردم و به نامزد خود کادو دادم. در این روز به تفریح هم رفتیم و این روز را به خوشی سپری کردیم. طالبان مخالف تجلیل از روز ولنتاین‌اند، اما نمی‌توانند مانع ما برای تجلیل از این روز شوند.»

شماری از شهروندان تصاویری از جشن‌گرفتن روز ولنتاین را در حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند و طالبان را مخاطب قرار دادند که نمی‌توانند با زور اسلحه مانع برگزاری روز عشاق شوند.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در واکنش به ممنوع‌شدن تجلیل از روز ولنتاین ازسوی طالبان، نوشتند که این گروه هر مناسبتی که باعث خوشی شهروندان شود، با آن مخالفت می‌کنند.

در گزارش تلویزیون ملی افغانستان زیر نظر طالبان، تجلیل از ولنتاین به‌مثابه ترویج فحشا و فساد اخلاقی توصیف شده است. در این گزارش آمده است که ولنتاین ریشه در دین مسیحیت دارد و نام یک راهب است و نباید در جوامع اسلامی از این روز تجلیل شود.

در متن گزارش ویدیویی این تلویزیون، از حضور ۲۰ ساله غرب در افغانستان با ادبیات طالبان، یعنی «اشغال» و تهاجم فرهنگی به آن کشور، یاد شده است: «پسران و دختران زیر نام عاشقی، رابطه نامشروع برقرار کرده بودند و این روز (ولنتاین) را بهانه قرار می‌دادند و به دختران گل اهدا می‌کردند و غرایز جنسی و خواهشات نفسانی در پسِ آن بود.»

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در واکنش به تجلیل از روز ولنتاین گفته است که حضور نظامی غرب در افغانستان باعث ترویج فرهنگ‌های «ناپسند» شده است.

او گفت: «ولنتاین روز تجلیل از روابط نامشروع میان دو نفر است.» 

حکومت مورد حمایت کشورهای غربی در افغانستان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سقوط کرد. در سال‌های اخیر نظام جمهوریت، جشن و تجلیل از ولنتاین در کلان‌شهرهای افغانستان، به‌ویژه کابل، با مراسم‌ ویژه برگزار می‌شد. در این روز دختران و پسران عاشق به یکدیگر هدیه می‌دادند و این روز را با خوشی سپری می‌کردند.

در حکومت سابق افغانستان نیز علمای دینی مخالف تجلیل از روز ولنتاین بودند، اما حکومت مانع برگزاری این مراسم نمی‌شد.

بیشتر از جهان